۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » پاسخ مسئولین » جامعه » سینما و تئاتر » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 31681
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۴۶
  • ارسال توسط :
فهرست ممنوع‌الكارهاي سينما را اعلام مي‌كنيم
فهرست ممنوع‌الكارهاي سينما را اعلام مي‌كنيم

فهرست ممنوع‌الكارهاي سينما را اعلام مي‌كنيم

در حال حاضر فيلم‌هايي كه قانوني برخورد كرده‌اند، مي‌توانند در جشنواره‌هاي خارجي حضور پيدا كنند.

محمد خزاعي، رييس سازمان سينمايي درباره فيلم‌هاي توقيف شده و ابهام در موقعيت اكران فيلم «برادران ليلا» و شانس اين فيلم براي معرفي به اسكار در حالي كه اين‌گونه به نظر مي‌رسد كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي توقيف برخي فيلم‌ها و ممنوع‌الكار بودن عوامل اين فيلم‌ها همچون نويد محمدزاده را تاييد كرده است، گفت: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در صحبت‌هاي اخير خود نسبت به توقيف يا ممنوع‌الكار بودن فرد يا فيلم خاصي صحبت نكرده، وي اعلام كرده است كه اگر كسي ممنوع‌الكار شده باشد عطف به ماسبق نمي‌شود و فيلم‌هاي گذشته‌اي كه بازي كرده يا ساخته‌اند دچار مشكل نمي‌شود.جمله وزير فرهنگ دقيقا اين بود، اما رسانه‌ها به سمت و سوي يك بازيگر يا كارگردان اين صحبت را ارجاع داده و نقد و تحليل‌هاي خود را داشتند.

وي در ادامه توضيح داد: يكسري از دوستان براي بيانيه ۱۷۰ نفر و يكسري ديگر از دوستان نيز در حاشيه جشنواره فيلم كن دچار مشكلاتي شده‌اند. در اين راستا و درباره بيانيه ۱۷۰ نفر درخواستي كرديم كه گفتند اين جريان مربوط به سازمان سينمايي نيست، همچنين از كساني كه اين بيانيه را امضا نكرده و اطلاعي نسبت به آن نداشتند، خواستيم رسما اعلام كنند تا دچار مشكلات عديده نشوند، اما اينكه كدام يك از اين دوستان ممنوع‌الكار هستند، تا آخر هفته آينده رسما اعلام مي‌شود.

به نوشته مهر، وي با اشاره به اينكه يك ليست از احتمال ممنوعيت برخي افراد وجود دارد، توضيح داد: اين ليست در جلسات متعددي مطرح شده و تعداد آن كم يا زياد شده و قرار است آخرين ليست تا آخر هفته آينده در اختيار ما قرار گيرد، البته ما تلاش كرده‌ايم كه برخي دوستان كه اسامي آنها مطرح شده از اين ليست كنار گذاشته شوند. در مجموع نام ۶ نفر اعلام شده بود كه تعداد آن تا امروز كم شده است و هفته بعد مشخص مي‌شود كه به عنوان مثال تدوينگر «عنكبوت مقدس» در چه شرايطي قرار مي‌گيرد. رييس سازمان سينمايي درباره فيلم «برادران ليلا» به كارگرداني سعيد روستايي هم بيان كرد: سازمان سينمايي هر گونه همكاري و مشاركت با عوامل اين فيلم داشته است و ما جلسات مكرري قبل از اعزام دوستان داشتيم و حتي پيشنهاد اصلاح مواردي نيز داده شد. دوستان در ابتدا اين موارد را قبول و بعد نپذيرفتند و رسما اعلام كردند كه هيچ پلاني حذف يا سانسور نمي‌شود و در نهايت اين فيلم بدون پروانه نمايش بين‌الملل در جشنواره‌هاي خارجي حضور پيدا كرد. تاكيد مي‌كنم كه قوانيني كه در حال اجراست، قوانين دوره ما نيست، قوانيني است كه از قبل در سازمان سينمايي بوده كه بر اساس آن هر كسي كه مي‌خواهد در عرصه بين‌المللي حضور پيدا كند قبل از آن بايد پروانه نمايش بين‌المللي را دريافت كند.

خزاعي گفت: در دوره جديد اعلام كرده‌ايم كه هر فيلمي كه ما پروانه ساخت داده‌ايم كه شامل پروانه‌هاي صادر شده از آذر ماه سال ۱۴۰۱ صادر شود بي‌شك براي پروانه نمايش دچار مشكل نشده و مورد حمايت قرار مي‌گيرد و نمي‌گذاريم توقيف يا دچار مشكل شود، چراكه امضاي يك مدير اعتبار يك مدير است و با اين امضا صاحبان فيلم‌ها خيال‌شان راحت مي‌شود كه فيلم‌شان دچار مشكل نخواهد شد و قول داده‌ام تا زماني كه در سازمان سينمايي باشم هر فيلمي كه در دوره ما توليد شود يا پروانه ساخت آن از ما گرفته شود مورد حمايت قرار مي‌گيرد تا نمايش داده شود.

وي توضيح داد: ما مشكلي براي برادران ليلا ايجاد نكرده‌ايم كه آن را حل كنيم. اين فيلم در حال طي شرايط طبيعي خود بود و خود دوستان يكسري از اصلاحات را انجام نداده و در مجامع بين‌المللي رسما اعلام كرده‌اند كه از فيلم كم نمي‌كنند. مساله بعدي اظهارنظرهايي بود كه انجام دادند و همه اينها دست به دست هم دادند كه تبديل به جريان شود. اين مساله مشكل سازمان سينمايي نيست و مشكل رفتار غيرقانوني اين دوستان بود. اگر همين دوستان مانند آقاي ماني حقيقي يا هومن سيدي كه فيلم‌هاي‌شان در حال حاضر در بازارهاي بين‌المللي حضور دارند پروانه نمايش دريافت كرده بود هيچ مشكلي نداشتند.

خزاعي تاكيد كرد: اين دوستان مي‌دانستند كه حضور در مجامع بين‌المللي منوط به دريافت پروانه نمايش است. در واقع هم گفت‌وگوهايي كه انجام داده‌اند كه خارج از عرف سينمايي بوده و مربوط به مسائل سينماي ايران نبوده و هم عدم تمكين به قانون به معناي دريافت نكردن پروانه نمايش است كه مهم‌ترين مشكل در اين رابطه است، باعث ايجاد چنين اتفاقاتي شده است ما قبلا از دوستان خواستيم كه اصلاحات مورد نظر را انجام داده و براي پروانه نمايش بين‌الملل اقدام كنند. اما خيلي خيلي دير اين كار را انجام دادند. ما با تهيه‌كننده و كارگردان و سرمايه‌گذار نزديك به ۹ جلسه داشتيم تا مشكلات فيلم برطرف شود.

وي تاكيد كرد: درباره فيلم آقاي جليلوند نيز بايد بگويم هيچ اقدامي براي دريافت پروانه نمايش نكرده است و تازه در تاريخ ۳ مردادماه درخواست مجوز كرده كه بايد بررسي شود. آقاي جليلوند مانند دوستان ديگر از قبل اقدام نكرده است. در حال حاضر فيلم‌هايي كه قانوني برخورد كرده‌اند، مي‌توانند در جشنواره‌هاي خارجي حضور پيدا كنند. در حال حاضر ۵ فيلم درخواست داده كه در حال بررسي است.