۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار استانی » اخبار ملی
  • شناسه : 6192
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
  • ارسال توسط :
فضای زندان‌ها باید به بستری برای اصلاح و تربیت زندانیان تبدیل شود
فضای زندان‌ها باید به بستری برای اصلاح و تربیت زندانیان تبدیل شود

فضای زندان‌ها باید به بستری برای اصلاح و تربیت زندانیان تبدیل شود

تصویب قانون تقلیل جمعیت زندانیان باید با احتیاط و جامع نگری صورت بگیرد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، بابیان‌اینکه همه باید در جهت کاهش جمعیت زندانیان حرکت کنند تاکیدکرد که این اقدام باید با دقت و ظرافت صورت بگیرد چراکه تصویب شتابزده قانون در این زمینه دستگاه قضایی را در آینده با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

بهمن طاهرخانی با تاکید بر اهمیت طرح تقلیل مجازات حبس برای زندانیان، گفت: بی‌تردید همه باید در جهت کاهش جمعیت زندانیان حرکت کنند، چرا که نگهداری از آنها هم برای دولت هزینه سنگینی را به همراه دارد و هم تبعات اجتماعی گسترده‌ای را به دنبال دارد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس تجربه‌ای که از فعالیت در دستگاه قضایی به دست آورده‌ام معتقدم که این اقدام نباید شتابزده و از روی اتخاذ تصمیمات احساسی صورت بگیرد به گونه‌ای که در آینده پیامدهای دیگری را به همراه داشته باشد، چرا که اگر با دقت و ظرافت به آن نپردازیم دستگاه قضایی در آینده با چالش جدی مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: قانون باید در این زمینه به گونه‌ای تدوین و تصویب شود که در عین حال که در آن به وضعیت افراد متجری به قانون توجه می‌شود، حقوق افرادی که از آسیب‌های اجتماعی ناشی از این امر صدمه دیده‌اند نیز مدنظر قرار گیرد، بنابراین لازم است این امر با احتیاط و جامع نگری در نحوه تشویق و تنبیه تحقق پیدا کند.

طاهرخانی با بیان اینکه ما برای تصویب قانون جهت کاهش جمعیت زندانیان باید به سه نکته مهم دقت کنیم در تشریح آن‌ها، افزود: هم‌اکنون باید به صورتی برنامه‌ریزی شود که زندانیان در طول مدت حبس آموزش ببینند تا بعد از اینکه از زندان آزاد شدند و به جامعه برگشتند به عناصر هنجار تبدیل شوند، همچنین باید فضای زندان‌ها به بستری برای اصلاح و تربیت زندانیان تبدیل شود و از ظرفیت روانشناسان، جامعه‌شناسان و فعالان حوزه‌های فرهنگی و مذهبی استفاده شود تا از این طریق بتوانیم هم تعامل زندانیان با جامعه را هموار کنیم و هم از آنها فردی متعهد برای اداره خانواده‌هایشان بسازیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا ارتباط تنگاتنگی بین کارکنان زندان‌ها و مقامات قضایی ایجاد شود تا نظارت دائمی بر روند اصلاح رفتار زندانیان داشته باشند و قضات بر اساس شاکله‌ای که منطبق بر هنجارهای اجتماعی در زندان ایجاد شده حکم جدیدی صادر کنند، بنابراین باید نوعی استانداردسازی در زندان‌ها صورت بگیرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تا زمانی که نتوانیم در جهت اصلاح رفتار زندانیان حرکت کنیم، نگهداری آنها در زندان‌ها اثرگذار نبوده و نمی‌توان به نتیجه مورد نظر و بازدارنده بودن مجازات‌های تعیین شده امیدوار بود.