۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار استانی » استان ها » قزوین
  • شناسه : 38699
  • ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۷:۴۲
  • ارسال توسط :
فسادِ دبش یا فسادِ غفاری ؟
فسادِ دبش یا فسادِ غفاری ؟

فسادِ دبش یا فسادِ غفاری ؟

بهترين و خوش حالت ترین بخش داستان غفاری همین است که پولها برگردد...


🌐 نوشتند و گفتند فساد چای دبش بزرگترین فساد کشور بود که خواسته یا ناخواسته فاش شد. اما پر از سوالات تکراری و پی پاسخ. هنوز هم مراکز اداری چای دبش در پایتخت و سایر مراکز دیگر پابرجاست و تابلوهای بزرگش در سر دفاتر اداری ؛ به وضوح به دهن کجی مشغول اند. در این میان اما به گمانم فساد غفاری در شهر تاکستان قزوین ؛ کمتر از فساد چای دبش نبود. رانت ؛ اختلاس ؛ کلاهبرداری ؛ فساد … واقعا چه فرقی می کند چه اسمی و یا چه عنوانی بر این رفتارهای خارج از شرع و اخلاق بگذاریم ؟ با این که می دانیم هر یک برای ویرانی بنایی یا خانه ای یا یک زندگی کفایت می کند. فساد هر چه که باشد عده ای را خوار و خفیف و عده ای دیگر را فربه و گردن کلفت می کند. برای همین است که این لعنتی هفت سر دارد و هر کدامش را که قطع می کنیم باز هم سری دیگر باقی می ماند تا هم چنان ببلعد و جامعه ای را به فقر و تنگدستی و بدبختی بکشاند.

🌐 رجبی دادستان قزوین در همراهی شعبانی رییس کل دادگستری استان قزوین در جمع دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) حاضر شد و پیامی داد با این مضمون : افرادی که سودهای کلان از غفاری دریافت کرده اند باید این پول‌ ها را برگردانند. پیش از این حرف این بود که پولهای داده شده بدون سودهای نامتعارفی که صاحبان سرمایه طلب می کنند ؛ برگردد. اما حالا نکته جالب تری مطرح شده و آن استرداد سودهای کلانی ست که بعضی ها گرفته اند و در آشفتگی وضعیت پرونده غفاری به گوشه ای خزیده اند و صدایی هم از آنها در نمی آید. سودهایی که هر کدام از آنها می تواند به طلب جمعیتی کثیر از طلب کاران غفاری پاسخ دهد و پولهایشان را برگرداند. منجمله شخصی که استاندار قزوین ادعا داشت نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان از غفاری سود دریافت کرده است.

🌐 طيف عظیم طلب کاران غفاری خواسته ای نامشروع دارند که ابتدا باید آن را حل کرد‌. آنها مدعی اند هم پول واریزی را می خواهند هم سود آن را. دادستان هم گذرا اشاره ای داشت که برخی ها ۵۰ میلیون پول گذاشته اند اما یک میلیارد تومان سود می خواهند. اولين گام در جهت حل مشکل طلب کاران این بوده و هست که اصل مبالغ برگردد. چرا که بهترين و خوش حالت ترین بخش داستان غفاری همین است که پولها برگردد و سودهای کلانی که داده شده هم تمام پس داده شود‌‌‌. اما نه به غفاری. موضوع فساد غفاری همان زمان که رجبی دادستان تاکستان بوده در همان ابتدا باید عقيم می ماند و به هدف خودش نمی رسید. بحرانی که امروز جامعه ی شهری تاکستان و قزوین و برخی شهرهای همجوار را به شدت تهديد می کند. و سوالی که البته همچنان بی پاسخ است. چرا همان زمان که مجموعه ی قضایی تشخیص داد که شرکت غفاری کلاهبردار از آب درآمده مُهر و موم نشد و از فعالیت اش جلوگیری به عمل نیامد ؟ مجموعه ای که مشخص بود به جای تحویل خودرو ؛ دروغ و فریب و بدعهدی تحویل مردم می دهد و به هر قيمتی دارد مردم را پای همان وعده های تو خالی می نشاند‌.

🌐 غفاری در حد و قواره ای نبود که بخواهد چنین فساد بزرگی را به تنهایی مدیریت کند و تا لحظات آخر هم از تیغ قانون بگریزد. تهيه کنندگان و برنامه سازان فساد غفاری بلد بودند با به کار گرفتن انواع شيوه ها و روش های اغوا و فریب و راه های جذب مشتری این شرکت را تا دقیقه نود سر پا نگه دارند و شخص غفاری را از محدوده خطر دور کنند. پرداخت سودهای کلان ؛ و جلب مشارکت بالای مردم برای همین سودها بود که مردم قید خودرو را زدند و به جای تحویل خودرو دار و ندار خود را فروختند و آن را دو دستی به غفاری دادند تا به ازای آن چند برابر سود دریافت کنند. شرايط مساعدی که غفاری و هم تیمی های او در تاکستان فراهم کردند شکل و دامنه ارتباطات را به حدی گسترده و فراگیر کرد که دانایان و نخبگان و اهالی فن را هم فریب داد و آنها را وارد چاه کرد. یک شناخت نسبی و معمولی هم می توانست شرائط را واگویی کند و محدوده ی خطر را گوشزد نماید. اما شرائط سخت اقتصادی و پیچیده گی وضعیت معیشت ؛ ديدگاه افکار عمومی را تغيير داد و آنان را وارد این بازی خطرناک کرد.

🌐 حل مشکل غفاری با این پیچیده گی ها به سهولت امکان پذیر نیست. چاه بسیار عمیق است و رهایی از آن زمانی طولانی می خواهد.‌ خاصه آن که غفاری هم همکاری لازم را با مجموعه قضایی ندارد و ظاهرا نمی خواهد بدهی ها را پرداخت کند‌. الان هم تحت الحفظ بیرون است و قرار است اموال و دارایی هایش را البته اگر شرائط فروش داشت به فروش رسانده و طلبِ ؛ طلب کارانش را در مهلت های تعیین شده پرداخت کند. با حرفها و صحبت هایی هم که جناب دادستان گفته ؛ باید صبر کرد تا شرائط پرداخت تسهیل شود. ابتدا سودها برگردد. بعد اصل پولهای داده شده آن هم زیر یک میلیارد تومان فعلا داده شود تا بعدها شرائط برای مابقی پرداختها آماده شود‌‌.

حرف آخر این که گره ای که غفاری و البته دوستان ایشان بر این کلاف انداخته اند به زودی باز نمی شود. مردم یک راه بیشتر ندارند‌. صبوری کنند تا ببینند چه می شود. همین !

**جعفر بخشی بی نیاز