۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش و پرورش » اخبار ملی » دانش و فناوری » علم و دانش
  • شناسه : 2624
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۳۲
  • ارسال توسط :
افرادی که در آزمون تیزهوشان پذیرفته می‌شوند تیزهوش نیستند ؛ سخت کوشند
افرادی که در آزمون تیزهوشان پذیرفته می‌شوند تیزهوش نیستند ؛ سخت کوشند

افرادی که در آزمون تیزهوشان پذیرفته می‌شوند تیزهوش نیستند ؛ سخت کوشند

سند تحول به عنوان یک سند بالادستی و چراغ راه آموزش و پرورش است .

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در برنامه تابستان داغ رادیو گفتگو گفت: افرادی که در آزمون تیزهوشان پذیرفته می‌شوند لزوما تیزهوش نیستند بلکه سخت کوشند، امیدواریم با سامانه شهاب دانش‌آموزان سرآمد به ما معرفی شوند و ما ناچار به برگزاری آزمون همگانی نباشیم.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان، فاطمه مهاجرانی در نشست خبری “تابستان داغ” با محوریت طرح‌ها و برنامه‌های تابستانه وزارت آموزش و پرورش که از آنتن رادیو گفت‌و‌گو پخش شد، درباره مفاد سند تحول بنیادین گفت: «سند تحول به عنوان یک سند بالادستی و چراغ راه آموزش و پرورش است که از اعمال سلیقه شخصی وزیران و تصمیم‌گیران این حوزه جلوگیری می‌کند. به عبارتی دیگر این سند برنامه‌های آموزش و پرورش را با سیاست‌های کلان کشور همسو می‌کند. بخشی از این سند آرمان و آرزو است. برای اینکه بتوانیم در جهت برآورده شدن این آرزو قدم برداریم، زیرنظام‌های مدیریت و راهبری، برنامه‌ریزی درسی، تامین نیروی انسانی و … تعریف شده است تا هریک به سهم خود بتواند برای تربیت انسان شش ساحتی که قرار است به حیات طیبه نائل شود، تلاش کنند.»

وی تصریح کرد: قبولی در آزمون سمپاد را نشان‌دهنده هوشمندی دانش‌آموز ندانست و ابراز امیدواری کرد با سامانه شهاب، دانش‌آموزان سرآمد معرفی شوند و دیگر نیازی به برگزاری آزمون همگانی نباشد.

مهاجرانی درباره میزان عملیاتی شدن سند تحول نیز گفت: «برای تحقق سند تحول در ۶۷۰ مدرسه استعداد درخشان کشور با ۱۱۵ هزار دانش‌آموز به عنوان محلی برای استقرار سند تحول انتخاب شده‌اند. در ۱۰ استان کارگاه‌های آمادگی برای اجرای سند برای مدیران، معاونان، مشاوران و معلمان برگزار شده است. براساس سند، دانش‌آموزان باید آموزش ببینند تا بهتر زندگی کنند. بسیاری از سیستم‌های جدید آموزشی لزوما افراد را به سوی حیات طیبه هدایت نمی‌کند به همین دلیل آموزش و پرورش این مدل‌ها را برای مدارس نمی‌پذیرد چراکه آموزش و پرورش متولی تربیت است و باید مرزهای خود را حفظ کند.»

رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: «قبولی در آزمون سمپاد نشان‌دهنده هوشمندی دانش‌آموز نیست. معیار استعدادهای درخشان از بدو تاسیس، تمرکز بر حوزه IQ است اما این موضوع به معنای بی‌تفاوتی به پرورش EQ نیست. امیدواریم با سامانه شهاب دانش‌آموزان سرآمد به ما معرفی شوند و ما ناچار به برگزاری آزمون همگانی نباشیم. چون براساس مشاهدات افرادی که در آزمون پذیرفته می‌شوند لزوما تیزهوش نیستند بلکه سخت کوشند. گرچه سخت‌کوشی ارزشمند است اما شاخص ما صرف هوش یا سخت کوشی نیست بلکه تلفیق آن‌هاست.»

مهاجرانی در واکنش به انتقادی درباره نحوه پذیرش دانش‌آموزان در مدارس سمپاد افزود: «سنجش و شناسایی IQ با تست‌های چندگزینه‌ای و آزمون‌های چند مرحله‌ای خیلی راحت‌تر و احتمال خطا کمتر است. در مقابل احتمال سوگیری و اشتباه در آزمون تشریحی بسیار بالاست. از سوی دیگر چون تعداد زیادی از افرد متقاضی ورود به این مدارس هستند راهی به جز برگزاری چنین آزمون‌هایی نداریم.»

او به طرح مدارس تابستانه هم اشاره کرد و گفت: «این طرح در قالب یک بسته متوازن از فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی و تربیت‌بدنی با نگاه علمی است تا حرکت دانش‌آموزان در مسیر رشد تک‌بعدی نباشد. سمپاد مهارتی نیز برای گسترش توانمندی‌هایی که دانش‌آموزان باید داشته باشند و پاسخ به نیازهای واقعی آن‌ها شکل گرفته است. در محیط مدارس سمپاد محیطی فراهم می‌شود که دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی ادامه تحصیل دهند. در همین زمینه دو مدل هنرستان سمپادی و کلاس مهارتی در مدارس سمپاد ایجاد شده است.»

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره فعالیت‌های تخصصی این مرکز گفت: «اگر انسان‌ها تفکر خلاق و نقادانه نداشته باشند و نتوانند مسئله‌های خود را حل کنند هر اندازه به آن‌ها علم بدهیم راه به جایی نمی‌برند. بنابراین آموزش مهارت‌های زندگی به صورت اعم و آموزش‌های مهارتی سمپاد به صورت اخص و ویژه از مهر آغاز می‌شود. در همین زمینه سمپاد به حوزه مهارت‌های موردنیاز برای فناوری‌های میانی که به نیاز صنعت و شهرک‌های صنعتی، بنگاه‌های کوچک و متوسط باز می‌گردد و فناوری‌های برتر یا هایتک که مربوط به آن چیزی است که ستادهای علم و فناوری معاونت ریاست جمهوری متولی آن هستند، وارد شده است.»

فاطمه مهاجرانی در این باره افزود: «این طرح شامل تعدادی پودمان است که دانش‌آموزان در خلال آموزش به مهارت‌های قابل اتکا دست پیدا می‌کنند تا در سال‌های آتی نه فقط در حوزه فناوری‌های برتر دانش داشته باشند، بلکه مهارت عملیات اجرایی نیز در آنها تقویت شده باشد.»