۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 37672
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
  • ارسال توسط :
عواملی که باعث اختلال درشنوایی می‌شوند
عواملی که باعث اختلال درشنوایی می‌شوند

عواملی که باعث اختلال درشنوایی می‌شوند

شنوایی به عنوان یکی از حسهای اصلی انسان نقش مهمی در ارتباطات انسانها و عملکرد آنها در زندگی دارد.

دکتر امیر حسین احسنی بمناسبت روز جهانی ناشنوایان، اظهار کرد: افرادی که بینایی خود را از دست می دهند ارتباط خود را با محیط اطراف از دست می دهند ولی افرادی که شنوایی خود را از دست می دهند ارتباط خود با انسانها را از دست می دهند. 

وی افزود: بسیاری از کودکان در بدو تولد در صورت کاهش شنوایی یا عدم شنوایی اگر درمان نشوند ممکن است  اختلال گفتار  و عملکرد و تغییر مسیر زندگی پیدا کنند. 

سرپرست بیمارستان متینی گفت: اختلال شنوایی در سنین بالا نیز می تواند باعث گوشه گیری، آلزایمر و افسردگی شده و بدنبال  آن اختلال عملکردی  فرد را بدنبال خواهد داشت.  

دکتر امیر حسین احسنی افزود: کاهش شنوایی ممکن است مادرزادی باشد و یا اکتسابی در طول عمر فرد اتفاق بیفتد. 
وی گفت:کاهش شنوایی مادر زادی ممکن است به صورت ژنتیکی باشد که در این صورت ممکن است یکی از والدین ژن  مبتلا به کاهش شنوایی را دارا باشد.
وی تصریح کرد: کاهش شنوایی مادر زادی حتی می تواند منشاء غیر ژنتیکی داشته باشد که در اثر تماس مادر با بعضی مواد سمی مثل داروها یا عفونتها در دوران بارداری اتفاق بیفتد .
وی خاطرنشان کرد: ابتلاء مادر به عفونتهای مانند سرخک یا آبله مرغان در دوران بارداری یا خود کودک می تواند باعث آسیب شنوایی گردد. 
سرپرست بیمارستان متینی  افزود: حدود ۳۰ درصد کودکان کم شنوا یا ناشنوا، مبتلا به کم شنوایی ژنتیکی هستند.
دکتر امیر حسین احسنی، علاوه بر موارد فوق، علل دیگری شامل  تولید موم‌ گوش‌ به‌ مقدار زیاد، اختلالات‌ رگ‌های‌ خونی‌ ( از جمله بالا بودن‌ فشارخون‌) ، صدمه‌ به‌ سر، ابتلا به تومور ، لخته‌های‌ خونی‌ که‌ به‌ رگ‌های‌ کوچک‌ تغذیه‌کننده‌ عصب‌ شنوایی‌ می‌روند را از دیگر علل و عوامل بروز ناشنوایی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: ابتلا به بیماری هایی مثل مولتیپل‌ اسکلروز (ام‌. اس‌)، سیفلیس‌، اختلالات‌ انعقاد خون‌، عفونت‌ ویروسی‌ مثل‌ اوریون‌ نیز می تواند عاملی برای ناشنوایی گردد.
متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: قرار گرفتن‌ طولانی‌ مدت‌ و مداوم افراد در معرض‌ صداهای‌ ۸۵ دسی‌بل‌ یا قوی‌تر  نیز یکی از عوامل مهم  ابتلا به کم شنوایی می باشد ، بنابراین افرادی که در محیط کاری خود به طور مداوم در معرض صداهای بلند قرار دارند لازم است بهداشت حرفه ای را رعایت نموده و حتما از وسایل ایمنی جهت جلوگیری از آسیب های شنوایی استفاده کنند.
وی تصریح کرد: اکثر افراد بالای‌ ۶۵ سال‌ در شنیدن‌ صداهای‌ زیر (با فرکانس‌ بالا) مشکل‌ دارند بنابراین بالا رفتن‌ سن‌ نیز می تواند یکی  از علل بروز کم شنوایی باشد.