۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » تغذیه » درمان
  • شناسه : 33614
  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
  • ارسال توسط :
«عسل»، ضد التهاب قوی
«عسل»، ضد التهاب قوی

«عسل»، ضد التهاب قوی

عسل حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ بسیاری است.


 عسل یک ماده مغذی بسیار مفید است. عسل دارای خواص بسیاری است که موجب محبوبیت این ماده در کل جهان شده است. این خواص عسل مانند: 
  منبع غنی از انرژی 
خواص عسل برای کودکان و بزرگسالان بسیار زیاد است. عسل یک ماده غذایی باارزش است که به‌عنوان غذای کامل برای کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. عسل تنها ماده محلی است که ساخته دست بشر نیست و به‌عنوان وعده غذایی کامل مصرف می‌شود که نیازی به تصفیه و دستکاری ندارد. عسل به‌دلیل ترکیبات فعال خود برای محرک جسمی یا روحی فرد، به‌عنوان جایگزین قندهای مصرفی کاربرد دارد و همچنین می‌توان از آن در درمان موارد کاهش‌وزن و لاغری استفاده کرد. 
  ضد باکتریایی قوی
عسل دارای خواص ضدباکتریایی بی‌شماری است. این ویژگی به‌دلیل مهارکننده‌های میکروبی خاص موجود در آن است که در کنار آن، همراه با گلوکز اکسیداز به آن خاصیت باکتری کشی وسیعی می‌بخشد. این خاصیت به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد عامل پیری زودرس پوست هستند؛ همچنین به مرور موجب بیماری‌های مزمن یا قلبی خواهند شد. عسل تقریبا ساختاری شبیه به آنتی‌بیوتیک‌ها دارد، زیرا توانایی کشتن بسیاری از میکروب‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را دارد و همچنین با سلول‌های بدن به‌طور مؤثری در تعامل است که باعث ترشح مواد ضد‌عفونی‌کننده شده که عفونت‌ها و مسمومیت‌ها را از بین می‌برد. 
 خاصیت آنتی‌اکسیدانی 
یکی دیگر از خواص عسل مربوط به اثرات آنتی‌اکسیدانی بالای آن است. به این ترتیب، به‌عنوان یک مکمل غذایی مفید عمل کرده و از پیشرفت بیماری‌های قلبی یا گوارشی جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. علاوه بر این، عسل دارای خواص ضدالتهابی قوی است و به بهبود سلامت چشم و بینایی کمک می‌کند. 

  جلوگیری از بیماری‌ها 
عسل در معده تخمیر نمی‌شود، زیرا مدت زیادی در معده باقی نمی‌ماند؛ چون به سرعت هضم می‌شود. بنابراین خطر تجمع و تهاجم باکتری‌ها را ایجاد نمی‌کند و مستقیما از روده کوچک به جریان خون می‌رود؛ بدون اینکه باعث تحریک سیستم گوارشی شود. عسل به درمان مشکلاتی چون سوء‌هاضمه، عفونت‌های روده‌ای و همچنین در درمان یبوست‌های مکرر، یک ملین خفیف محسوب می‌شود، زیرا فعالیت روده‌ها را به طور مناسب افزایش می‌دهد. همچنین اختلالات گوارشی را نیز تا حدودی درمان می‌کند، زیرا باعث از بین‌بردن اسیدیته اضافی در معده می‌شود که اغلب منجر به زخم معده و سوزش می‌شود. 
 درمان سرفه
 عسل یک داروی موثر و بی‌خطر برای سرفه کودکان بدون عوارض است، زیرا به رفع خلط، عفونت گلو و رفع سرفه کمک می‌کند؛ در نتیجه در ساخت بسیاری از داروهای سرفه گنجانده شده است.
 ضدالتهاب قوی
در کنار اینها، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم عسل ضد التهاب‌بودن آن است. عسل توانایی نابودی باکتری‌ها را دارد. هنگامی‌که در ترکیب ماسک‌های پوستی استفاده می‌شود، به بهبود آکنه‌های موجود در مدت کوتاهی کمک می‌کند و با تأمین رطوبت، پوست را نرم و مرطوب می‌کند.
 پیشگیری از سرطان
عسل حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ بسیاری است. مشخص شده است که آنتی‌اکسیدان‌ نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان و جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی به ویژه در موارد سرطان مری، دهان، روده و معده خواهد بود. 
 درمان سوختگی‌ها
 عسل حاوی آنزیمی در ترکیبات خود بوده که مسئول تولید پراکسید هیدروژن است که آن را در درمان زخم‌ها و تسکین درد، ضدعفونی کردن آنها و جلوگیری از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها مؤثر می‌کند و با ایجاد محیط اسیدی، موجب جلوگیری از عفونت زخم‌ها، جراحات و سوختگی‌ها خواهد شد  استفاده موضعی از عسل در سوختگی‌های سطحی به بهبود آنها با سرعت زیاد و مؤثرتر کمک می‌کند و با خاصیت ضد باکتریایی خود از عفونت در آن جلوگیری می‌کند.