۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » اخبار ملی
  • شناسه : 16590
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
  • ارسال توسط :
ظریف فردا به آمریکای لاتین سفر می‌کند
ظریف فردا به آمریکای لاتین سفر می‌کند

ظریف فردا به آمریکای لاتین سفر می‌کند

هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نشده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست خبر هفتگی با خبرنگاران که به صورت آنلاین در حال برگزاری است، گفت: حضور در بولیوی برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب و سفر به ونزوئلا از برنامه‌های سفر وزیر امور خارجه در آمریکای لاتین است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌های خود بخش‌های مختلفی دارد؛ بخش‌های اقتصادی از مهمترین بخش هاست و هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نشده است.
آقای سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، ​ ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع الاول و ابراز امیدواری نسبت به اینکه به برکت این ایام، وحدت هرچه بیشتر بین مسلمانان وجود داشته باشد، تصریح کرد: فردا ایام الله ۱۳ آبان است؛ در این روز و در تقویم ایران سه مقطع مهم تاریخی یعنی تبعید امام خمینی (ره) در سال ۴۳، کشتار دانش آموزان در سال ۵۷ و هم تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال ۵۸ شاهد بودیم.
وی با اشاره به استمرار لجاجت‌های آمریکا بر سلطه گری و دشمنی با ملت ایران در سال‌های گذشته، گفت: تا وقتی این سیاست‌های آمریکا ادامه دارد، مقاومت هم در برابر آن ادامه خواهد داشت.
آقای خطیب زاده در تشریح گاه شمار سیاست خارجی در هفته گذشته، افزود: ۶ آبان آقای عراقچی برای پیگیری طرح صلح برای قره باغ به منطقه سفر کرد؛ همچنین آقای ظریف با تماس تلفنی تبریک به رئیس جمهور جدید بولیوی را اعلام کرد و یک سخنرانی هم در شورای امنیت سازمان ملل داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام این خبر که وزیر امور خارجه فردا سفری به آمریکای لاتین خواهد داشت، گفت: آقای ظریف در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی حاضر می‌شود و به ونزوئلا هم سفر خواهد کرد.
آقای خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تعطیلی بخش‌های اقتصادی برخی سفارتخانه‌های کشورمان، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌های خودش بخش‌های مختلفی دارد؛ بخش‌های اقتصادی از مهمترین بخش هاست و هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نشده است.
آقای خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره واکنش کشور‌هایی که به آن‌ها طرح صلح ایران برای قره باغ ارائه شده است، گفت: برخورد‌های اولیه خوب بوده است؛ یک بخشی از طرح مربوط به نگرانی‌های ایران درباره مرزهاست. جمهوری اسلامی ایران زمینه را آماده کرده است و امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد این باشیم که قدمی برای صلح برداشته شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه انتخابات آمریکا را در حال تبدیل به یک نمایش دانست و تاکید کرد: ایران علاقه‌ای به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد. آقای خطیب‌زاده در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ایران به همراه کشور‌های روسیه و چین به‌صورت سایبری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت می‌کند، افزود: علاقه‌ای برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نداریم و به نفع کسی نیز نمی‌دانیم که دخالتی انجام شود و این مردم آمریکا هستند که باید انتخاب کنند، گرچه معتقدیم انتخابات آمریکا بیش از پیش در حال تبدیل شدن به یک نمایش است. وی در ادامه با بیان اینکه تمام اتهامات را در این زمینه رد و آن را کاملا بی‌اساس می‌دانیم، تصریح کرد: تاریخ نشان داده است چه کشوری با دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها اقدام به کودتا کرده، روسای کشور‌ها را عوض کرده و نیرو‌های CIA به دیگر کشور‌ها اعزام کرده است. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین درباره نگاه ایران به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال انجام مذاکره بین تهران و واشنگتن بعد از برگزاری این انتخابات تصریح کرد: موضوع ایران روشن است، اصلا به فردا نگاه نمی‌کنیم، نگاه می‌کنیم که دولت جدید آمریکا از هر حزبی که باشد چه سیاستی در مورد ایران در پیش می‌گیرد و چگونه رفتار می‌کند. آقای خطیب‌زاده افزود: آن چه که مهم است هر دو حزب متوجه شدند که سیاست آن‌ها در برابر ایران شکست خورده است و باید در این سیاست تجدید نظر کنند. وی همچنین گفت: چارچوب گفتگو برجام است و هر کسی که خسارت وارد شده به ایران را جبران و جنگ اقتصادی علیه ایران را متوقف کند، می‌تواند در این چارچوب گفتگو انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در ادامه درباره بدهی انگلیس به ایران و علت خودداری این کشور از پرداخت این بدهی گفت: بدهی انگلیس به ایران قطعی است و آن چیزی که در این زمینه به تأخیر افتاده یک موضوع کوچک است، ولی مابقی این مساله روشن است. اصل این بدهی و سود آن روشن است و دولت انگلیس هیچ بهانه‌ای ندارد که این بدهی را پرداخت نکند.  آقای خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه لندن در پرداخت این بدهی تاخیر ناموجهی دارد، افزود: در حال پیگیری هستیم که این بدهی هرچه زودتر به ایران پرداخت شود و همانطور که اشاره کردم اصل این بدهی و سود آن روشن است.   سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر آقای عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به چهار کشور آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و روسیه به منظور ارائه راه حل ایران برای حل و فصل مناقشه قره باغ و رایزنی با مقامات این چهار کشور گفت: به دنبال حل و فصل بحران قره باغ هستیم و نه فقط ایجاد آتش بس و در بالاترین سطح رایزنی‌هایی را در این رابطه انجام داده ایم. وی افزود: منتظر پاسخ کشور‌های متقابل که با آن‌ها رایزنی کرده ایم هستیم و اگر پاسخ دریافت کنیم می‌توانیم در این مسیر درست حرکت کنیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: مواضع و نگرانی‌های ایران در ارتباط با این بحران روشن است و در چارچوب مصلحت منطقه‌ای در این زمینه حرکت می‌کنیم و فکر می‌کنیم که برداشت‌ها تاکنون نسبت به طرح ایران در این کشور‌ها مثبت بوده است. آقای خطیب‌زاده همچنین با بیان اینکه مناقشه قره باغ مناقشه‌ای است که سه دهه از آن می‌گذرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس وظایف خود و با توجه به همسایگی اش با دو کشور ارمنستان و آذربایجان طرح بسیار منطقی را براساس واقعیت‌های روی زمین و تحقق حقوق دو کشور تدوین کرده است. برخورد‌هایی که با این طرح صورت گرفته مثبت بوده است و ما منتظر تصمیم‌ها در پایتخت این کشور‌ها هستیم. وی در ادامه گفت: ما در مورد امنیت خودمان کوتاه نمی‌آییم و این موضوع را به کشور‌های طرف رایزنی ابلاغ کرده ایم و امیدواریم در هفته‌های آتی شاهد این باشیم که قدم‌های خوبی در راستای تحقق صلح در این منطقه برداشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد هشدار روز گذشته وزیر امور خارجه در ارتباط با حضور گروه‌های تروریستی در مرز‌های ایران در پی بحران قره باغ و آیا در سفر منطقه‌ای آقای عراقچی این نگرانی ایران به طرف‌های مقابل منتقل شده است یا نه؟، گفت: در سفر آقای عراقچی این نگرانی‌ها مطرح شد. ما نگرانی‌های جدی خود را در این زمینه اعلام کردیم و به صورت جدی در مورد این مسئله صحبت کردیم. آقای خطیب‌زاده اظهار کرد: در این زمینه با کسی شوخی نداریم و نگرانی‌های جدی داریم و امیدواریم همان طور که ادعا می‌شود گزارش‌ها مورد حضور گروه‌های تروریستی در این منطقه غلط باشد.   سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه FATF بار دیگر نام ایران را در لیست سیاه خود قرار داده است و آیا وزارت خارجه با دستگاه‌های حاکمیتی برای حل این مسئله رایزنی‌هایی را انجام داده است یا نه؟، گفت: در ارتباط با موضوع FATF موضع دستگاه دیپلماسی کشور روشن است. ما مواضع و نظرات خود را به دوستان گفته ایم و در آخر نهاد‌های حاکمیتی باید در این زمینه تصمیم بگیرند ما نیز در حال گفتگو در این زمینه هستیم و فکر می‌کنیم که به خاطر دوستانمان که شده باید این موضوع را حل کنیم. امیدواریم که سایر دستگاه‌ها هم کمک کنند که این موضوع با کمترین خسارت حل شود.   آقای خطیب زاده در ادامه درباره توهین به مقدسات اسلامی به خصوص پیامبر اکرم (ص) در فرانسه هم گفت: وزارت امور خارجه در دو نوبت بیانیه شدیدالحنی داد و آن را محکوم کرد. با کشور‌های دیگر اسلامی در پایتخت‌هایشان نیز در این باره رایزنی کردیم.  سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما توهین به پیامبران الهی به ویژه پیامبر رحمت (ص) را تحمل نمی‌کنیم. این چرخه باطلی است که روی دیگر آن تروریسمی است که دست‌پرورده همین دول غربی هستند.  وی با اشاره به احضار کاردار فرانسه به وزارت امور خارجه گفت: کاردار فرانسه را در غیاب سفیر این کشور احضار کردیم. به نظر می‌رسد که مکرون بر اساس اظهاراتی که داشته است، از موضع خود عقب‌نشینی کرده است. با این حال، راه‌حل نهایی در احترام به ادیان است و ملل آزاده جهان از جمله ایران نمی‌پذیرد به مقدسات آن‌ها توهین شود.    این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درباره عدم انسجام و هماهنگی کشور‌های اسلامی در واکنش به اهانت‌ها به مقدسات اسلامی و اینکه آیا ایران برای هماهنگی با سایر پایتخت‌های اسلامی طرح یا اقدامی را داشته است؟ اظهار داشت: یکی از بحران‌های جهان اسلام عدم وحدت است و این یکی از مصائب جهان اسلام است. البته ایران از طریق سفارتخانه‌های خود در کشور‌های اسلامی رایزنی‌های خود را دارد.  سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: برخی از کشور‌های اسلامی به موضوعات اسلامی و فلسطین خیانت می‌کنند. البته این نافی تلاش کشور‌های اسلامی دیگر نمی‌شود. امیدواریم که کشور‌هایی مانند فرانسه هم از مسیر اشتباه خود برگردند.