۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه » حوادث
  • شناسه : 41433
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
  • ارسال توسط :
  • منبع : اعتماد
طي چهار ماهه نخست امسال ۶ هزار و ۳۳۰ نفر بر اثر حوادث رانندگي جان باختند
طي چهار ماهه نخست امسال ۶ هزار و ۳۳۰ نفر بر اثر حوادث رانندگي جان باختند

طي چهار ماهه نخست امسال ۶ هزار و ۳۳۰ نفر بر اثر حوادث رانندگي جان باختند

آمار فوتي‌ها و مصدومان در چهار‌ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۴،۹درصد رشد داشته است

آمار مرگ و مير ناشي از تصادفات در كشور طي چند دهه گذشته به يك بحران تبديل شده است و هر سال نيز اين آمار نسبت به سال گذشته خود افزايش پيدا مي‌كند. طبق آمار و بررسي ميزان عوامل تاثيرگذار در تصادف‌هاي ايران «خطاي انساني، مشكلات جاده‌اي و نقص فني خودروها» است. 

براساس اعلام سازمان پزشكي قانوني در چهار ماهه نخست سال جاري ۶ هزار و ۳۳۰ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند كه بيشترين تعداد مربوط به استان‌هاي «فارس (۵۹۳)، سيستان و بلوچستان (۵۵۵) و تهران (۵۱۷) بوده است. همچنين آمار مصدومان تصادفات در اين بازه ۱۲۷ هزار و ۳۵۰ نفر بوده است. مقايسه آمار فوتي‌ها و مصدومان نشان مي‌دهد اين تعداد نسبت سال گذشته (در همين بازه زماني) ۴.۹درصد افزايش داشته است. 
همه ساله باتوجه به حجم سفرها، شهريور ماه بيشترين آمار تلفات حوادث رانندگي را دارد تا جايي كه «مجيد حق‌شناس» رييس اداره رسيدگي به تخلفات و تصادفات معاونت عمليات پليس راهور، شهريور را بدترين ماه به لحاظ حوادث رانندگي خواند. 

آمار تلفات حوادث رانندگي در سال ۱۴۰۲
طبق اعلام پزشكي قانوني، در سال ۱۴۰۲ تعداد تلفات حوادث رانندگي با رشد ۲٫۸درصدي به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسيد كه از اين تعداد ۱۵ هزار و ۸۵۴ نفر مرد و چهار هزار و ۱۹۱ نفر زن هستند. 
بيشترين آمار تلفات تصادفات در سال ۱۴۰۲ نيز به ترتيب در استان‌هاي فارس با هزار و ۶۱۴ مورد فوتي، تهران با هزار و ۴۴۹ مورد فوتي و سيستان و بلوچستان با هزار و ۴۳۶ مورد فوتي بود و كمترين آمار تلفات نيز در استان‌هاي ايلام با ۱۷۳ مورد فوتي، كهگيلويه و بويراحمد با ۲۲۴ مورد فوتي و اردبيل با ۲۴۳ مورد فوتي ثبت شده است.
همچنين ۱۳ هزار و ۷۷۰ نفر در محورهاي برون‌شهري، چهار هزار و ۹۳۰ نفر در مسيرهاي درون‌شهري، هزار و ۱۲۰ نفر در مسيرهاي روستايي و مابقي كشته‌ها نيز در ساير مسيرها جان خود را از دست داده‌اند. در سال گذشته بيشترين تعداد جان‌باختگان حوادث رانندگي با دو هزار و ۵۰ فوتي مربوط به شهريورماه و كمترين آن با هزار و ۴۱۱ مورد مربوط به ماه بهمن بوده است.
طبق اين گزارش تعداد كشته‌هاي تصادفات از سال ۱۳۹۱، به كمتر از ۲۰ هزار و در برخي موارد به ۱۵ هزار كشته در سال رسيده بود، اما در سال گذشته با ثبت ۲۰ هزار و ۴۵ كشته در حوادث رانندگي، پس از گذشت ۱۱ سال آمار تلفات تصادفات مجدد از مرز ۲۰ هزار نفر عبور كرد. اين درحالي است كه از سال ۱۳۹۱ تا پايان ۱۴۰۱ آمار كشته‌هاي تصادفات همواره كمتر از ۲۰ هزار نفر بود.
در سال ۱۴۰۲، تعداد ۳۹۱ هزار و ۶۹ نفر نيز در تصادفات مصدوم شدند و به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند كه ۲۷۵ هزار و ۸۰۰ نفر از آنان مرد و ۱۱۵ هزار و ۲۶۹ نفر زن بودند. تعداد مصدومان تصادفات سال ۱۴۰۲ نيز نسبت به سال قبل از آن ۵٫۹ درصد بيشتر شده است. اما در اسفند سال گذشته آمار كشته‌هاي تصادفات با كاهش ۱۶٫۴درصدي، از هزار و ۷۵۴ كشته در اسفند سال ۱۴۰۱، به هزار و ۴۵۹ كشته در اسفند سال گذشته رسيده است. در اين ماه ۲۶ هزار و ۹۹۷ مصدوم حوادث رانندگي نيز به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند كه تعداد آنان ۴٫۲درصد كمتر از مدت مشابه سال قبل از آن است.

عکس تزیینی است

آمار تصادفات رانندگي در نوروز ۱۴۰۳
حسين تيموري، رييس پليس راهور فراجا فروردين ۱۴۰۳ اعلام كرد: «در تعطيلات نوروزي امسال، بيش از ۱۳ هزار تصادف منجر به جرح و كشته شدن افراد، رخ داده است كه ۹۰درصد از خودروهاي دخيل از نوع خودروهاي داخلي و ۱۰درصد از نوع خودروهاي خارجي بودند.» 
او در ادامه گفت: «سهم شماره‌گذاري خودروهاي داخلي ۸۸درصد و خودروهاي خارجي ۱۲درصد است و اين آمار ۹۰درصدي تصادفات نشان مي‌دهد كه خودروهاي داخلي ۲درصد بيشتر از سهم شماره‌گذاري دخالت داشتند.» 
رييس پليس راهور فراجا گفت: «جمعيت كشور برابر آمار مراجع رسمي، حدود ۷درصد و تعداد وسايل نقليه ۴٫۸درصد افزايش داشته و تعداد افرادي كه گواهينامه گرفتند ۳درصد و ترددها ۶٫۶درصد افزايش داشته‌اند؛ اين مولفه‌ها مستقيما بر سوانح رانندگي موثر هستند. عدم توجه به جلو، عدم كنترل وسايل نقليه و خستگي و خواب‌آلودگي عامل ۶۰درصد از تصادفات بوده است. امسال حدود ۲۲٫۹درصد از جان‌باختگان تصادفات رانندگان، ۲۲٫۷ موتورسواران، ۳۴٫۸ سرنشينان و ۱۹٫۶درصد عابرين پياده بوده‌اند. ۵۱درصد از جان‌باختگان تصادفات در صحنه، ۶درصد حين انتقال و ۴۳درصد در مراكز درماني فوت شدند. اين آمار مي‌گويد كه بايد سرعت را مديريت كنيم چراكه ۵۱درصد جان‌باختگان در صحنه نشان از سرعت بالا است.» 
همچنين رييس پليس راهور فراجا در مورد علت تصادفات نوروز ۱۴۰۲ گفت: «۶۴درصد از علت اين تصادفات در ايام نوروز مربوط به خستگي و خواب‌آلودگي و همچنين سرعت بالا بوده است. استان‌هاي فارس، سيستان و بلوچستان و خراسان در طرح نوروزي ۱۴۰۲ بيشترين تصادفات و استان‌هاي البرز، يزد و ايلام كمترين تصادفات جاده‌اي را به خود اختصاص دادند. ۶۸درصد از مصدوميت‌هاي تصادفات جاده‌اي به دليل نبستن كمربند ايمني از سوي سرنشينان در خودروها رخ داده يا تشديد شده است.» 

افزايش تلفات و مصدومان رانندگي 
سازمان پزشكي قانوني در نيمه نخست سال ۱۴۰۲ اعلام كرد كه ۱۰ هزار و ۷۲۰ در حو ادث رانندگي جان خود را از دست داده‌اند. اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، كه آمار تلفات نه هزار و ۹۰۴ نفر بود، ۸.۲درصد افزايش يافته است. از كل تلفات تصادفات، ۸ هزار و ۴۰۶ نفر مرد و دو هزار و ۳۱۴ نفر زن بودند. ۷ هزار و ۳۳۸ نفر در تصادفات برون‌شهري، دو هزار و ۵۸۸ نفر در حوادث رانندگي درون‌شهري و ۶۵۴ نفر نيز در مسيرهاي روستايي جان خود را از دست داده‌اند. استان‌هاي فارس با ۸۶۱، سيستان و بلوچستان با ۷۹۷ و تهران با ۷۶۳ و استان‌هاي ايلام با ۱۱۰، كهگيلويه و بويراحمد با ۱۲۲ و اردبيل با ۱۳۸ فوتي به ترتيب بيشترين و كمترين آمار كشته‌هاي تصادفات را در نيمه نخست سال داشته‌اند.
شهريور ۱۴۰۲ با ثبت دو هزار و ۵۱ كشته تصادفات (هزار و ۵۷۲ مرد و ۴۷۹ زن) در مقايسه با ديگر ماه‌هاي سال بيشترين آمار تلفات را داشته كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۴درصد افزايش يافته است. طبق بررسي آمار تصادفات 
۱۰ سال گذشته، در هيچ ماهي تعداد تلفات ناشي از تصادفات به دو هزار نفر نرسيده، درحالي كه در شهريور ۱۴۰۲ دو هزار و ۵۱ نفر بر اثر تصادفات رانندگي جان خود را از دست داده‌اند. تعداد مصدومان حوادث رانندگي كه به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كرده‌اند نيز در شش ماهه دوم ۱۴۰۲ رشد ۳٫۷درصدي داشته است. در اين مدت ۲۰۱ هزار و ۵۴۲ مصدوم تصادف به مراكز پزشكي قانوني در سطح كشور مراجعه كرده‌اند كه ۱۴۲ هزار و ۱۷۵ نفر آنان مرد و ۵۹ هزار و ۳۶۷ نفر زن بودند.

بيشترين تلفات در گروه سني ۲۱ تا ۶۰ سال 
سال گذشته حسن مومني، رييس پليس راهور كشور اعلام كرد: «۶۵درصد جان‌باختگان تصادفات جاده‌اي در گروه سني ۲۱ تا ۶۰ سال بودند. از اين تعداد ۲۲درصد اين افراد در گروه سني ۲۱ تا ۳۰ سال قرار داشتند. ۲۵درصد تصادفات در جاده و ۷۵درصد در شهرها رخ داده، اين در حالي است كه ۷۵درصد از جان‌باختگان در جاده‌ها و ۲۵درصد در شهرها به ثبت رسيده است.» 
او در ادامه گفت: «۵۲درصد تصادفات انساني، ۲۰درصد مربوط به راه، ۱۲درصد سهم وسيله نقليه و ۱۶درصد مشترك است. انجام كارهاي فرهنگي و استفاده از ظرفيت فضاي مجازي براي پيشگيري از بروز حوادث جاده‌اي از سوي دستگاه‌هاي مسوول ضروري است. برطرف كردن نقاط حادثه‌خيز شناسايي شده، نيازمند تامين اعتبار است و سازمان برنامه و بودجه و دولت درصدد تامين اعتبارات مورد نياز در اين بخش هستند.» 
رابعه جوانبخت، رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران مرداد ماه سال گذشته درباره تصادفات رانندگي گفت: «۵۲درصد از كل تصادفات رخ داده براي عابران پياده در ساعات شب و تاريكي هوا بوده است. همچنين آمار مرگ عابران پياده در تصادفات نيز نشان داده كه در بهار ۱۴۰۲ بيش از نيمي از جان‌باختگان در ساعات تاريكي شب جان خود را از دست داده‌اند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه خستگي و خواب آلودگي رانندگان در ساعات تاريكي و پاياني شب، رويت‌پذير نبودن عابران از سوي رانندگان، قرار گرفتن عابران در نقاط كور و فاقد ديد و… منجر به اين حوادث شده است.» 
او گفت: «۳۹درصد از تصادفات شهر تهران مربوط به عابران پياده بالاي ۶۰ سال است. آمارهاي ما نشان مي‌دهد كه افراد زير ۲۰ سال فقط ۵درصد از كل تصادفات مربوط به عابرپياده را به خود اختصاص داده‌اند. به ‌طور كلي، يافته‌هاي علمي هم نشان مي‌دهد افرادي كه در سنين بالاي ۶۰ سال هستند تعلل در تصميم‌گيري دارند و با گامي كه به يك‌باره به عقب برمي‌دارند راننده را دچار اشتباه در محاسبات رفتاري مي‌كنند. دليل اكثر تصادفاتي كه در اين رده سني روي مي‌دهد به همين شكل است. حدود ۷درصد از تصادفات عابر پياده مربوط به افراد ۲۰تا ۳۰ سال بوده است. همچنين افراد ۳۰ تا ۴۰ سال ۱۹درصد و افراد ۴۰ تا ۵۰ سال نيز ۱۶درصد را به خود اختصاص داده است. افراد داراي ۵۰ تا ۶۰ سال سن نيز ۱۴درصد از كل تصادفات عابران پياده در پايتخت طي بهار ۱۴۰۲ را دارا هستند.» 

عامل ۵۰درصد تصادفات تهران
شهريور سال گذشته احسان مومني، معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران اعلام كرد: «بيشترين علل وقوع تصادفات در شهر تهران توجه نداشتن به جلو و استفاده از تلفن همراه است. درواقع عمده‌ترين تخلف رانندگان كه حواس آنان را از رانندگي پرت مي‌كند، استفاده از تلفن همراه حين رانندگي است. در شهر تهران ۵۰درصد از تصادفات رانندگي به دليل توجه نداشتن رانندگان به جلو است. در شهر تهران مهم‌ترين عامل تصادفات استفاده از تلفن همراه و در شهرهاي كوچك استفاده نكردن از كلاه ايمني است.» 
همچنين حميدي، رييس پليس راهور تهران گفت: «يكي از اتفاقاتي كه مخصوصا در معابر بزرگراهي كه سرعت‌ها نيز بالاست روي مي‌دهد، توقف وسيله نقليه به هر علتي مانند خرابي و تصادف است كه بسيار خطرناك هستند و موجب اكثر تصادفات مي‌شوند. نكته اصلي و مهم براي راننده در اين‌گونه موارد، ايمن‌سازي وسيله نقليه است، چراكه اگر لحظه‌اي توقف نمايد و ايمن‌سازي انجام نشود قطعا تصادفات شديدي روي مي‌دهد، چراكه رانندگان ديگر كه در حال تردد در اين مسير‌ها هستند و شايد توجه كافي و لازم را به جلو نداشته باشند ،باعث تصادف گردند.» 
محمدحسين حميدي، رييس پليس راهور تهران بزرگ نيز گفت: «تهران شرايط متفاوتي با كشور دارد و نيازمند اقدامات جدي‌تري است. در شهر تهران روزانه ۲۱۰۰ تصادف اتفاق مي‌افتد. شهر تهران شرايط به خصوصي دارد و در شرايط عادي هم دچار چالش‌هايي است و با كوچك‌ترين مانعي مانند قطعي برق و غيره موقعيت آن بحراني مي‌شود كه بايد به اين مساله توجه ويژه شود.» 
حميدي گفت: «در ۳ ماهه ابتداي ۱۴۰۲، ۱۲درصد از متوفيان اتباع، ۶۰درصد تصادفات فوتي عابران پياده در بزرگراه‌ها افراد كارتن‌خواب يا معتاد متجاهر و آمار تصادفات ناشي از استفاده از مشروبات الكي رو به افزايش بوده است كه در اين خصوص ، طبق قانون شهرداري‌ها مسوول بار و مسافر هستند. ۵۳درصد تصادفات فوتي در شب اتفاق مي‌افتد كه روشنايي معابر عامل موثري در كنترل آن است.» 

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*