۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده » قزوین » کشاورزی
  • شناسه : 10561
  • ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
  • ارسال توسط :
طرح برگزیده رونق تولید در استان قزوین
طرح برگزیده رونق تولید در استان قزوین

طرح برگزیده رونق تولید در استان قزوین

اولویت‌بندی برای ارتقای بهر‌ه‌وری آب

طرح مورد حمایت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب در زمینه بهره‌وری آب، به عنوان طرح برگزیده رونق تولید در استان قزوین انتخاب شد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای پایش اقدامات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در زمینه رونق تولید و حل معضلات جامعه و صنعت، با کمک دانشگاه‌های معین هر استان، طرح‌های برگزیده استان‌ها را شناسایی، بررسی و انتخاب نموده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی استان قزوین ؛ در استان قزوین، طرح «بررسی و تحلیل جامع شکاف بهره‌وری و تهیه راهنمای بهبود بهره‌وری آب کشاورزی با رویکرد توانمندسازی کشاورزان و پایداری در آبخوان‌ها (مطالعه موردی: دشت قزوین)» به عنوان طرح برگزیده استانی انتخاب شده است. کارفرمای طرح مذکور، مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، و مجری طرح، آقای دکتر بیژن نظری، عضو هیئت علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بوده است.

طرح «بررسی و تحلیل جامع شکاف بهره‌وری و تهیه راهنمای بهبود بهره‌وری آب کشاورزی با رویکرد توانمندسازی کشاورزان و پایداری در آبخوان‌ها (مطالعه موردی: دشت قزوین)» یکی از پروژه‌های مطالعاتی مورد حمایت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب است؛ این طرح به عنوان طرح برگزیده رونق تولید در استان قزوین انتخاب شد.

اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در راستای انجام تکالیف پیش بینی شده در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، نسبت به ایجاد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اقدام کرده است. این مرکز در طی ۸ سال فعالیت خود در صیانت از فضای کسب و کار بخش کشاورزی و آب، اقدامات و فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای را داشته است. از جمله ماموریت‌ها و فعالیت‌های تعریف شده برای مرکز می‌توان به آینده‌پژوهی در زمینه مسائل راهبردی بخش کشاورزی و آب کشور،تولید فکر راهبردی در زمینه کشاورزی و آب در جهت توسعه کسب و کار با لحاظ منافع ملی و کمک به توسعه اقتصادی پایدار و ارتقا بهره‌وری بخش کشاورزی و آب کشور اشاره نمود.

طرح «بررسی و تحلیل جامع شکاف بهره‌وری و تهیه راهنمای بهبود بهره‌وری آب کشاورزی با رویکرد توانمندسازی کشاورزان و پایداری در آبخوان‌ها (مطالعه موردی: دشت قزوین)» یکی از پروژه‌های مطالعاتی مورد حمایت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب است که با هدف ارائه و اولویت‌بندی راهکارهای ارتقای بهره‌وری آب در راستای افزایش تولید و درآمد کشاورزان ضمن پایداری آب‌خوان، برنامه‌ریزی و انجام شده است. با انجام مطالعه مذکور، لیست راهبردهای اولویت‌دار دشت قزوین به تفکیک محور فعالیت و سازمان‌های مسئول به همراه راهنمای تدوین برنامه بهبود بهره‌وری آب با رویکرد پایداری منابع آب، ارائه شده است که می‌تواند مورد استفاده نهادهای سیاست‌گذاری و اجرایی قرار گیرد.

براساس تجربیات و مطالعات مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، فرصت‌های زیادی برای ارتقای بهره‌وری آب، افزایش تولید و کاهش فشار به منابع آبی وجود دارد. بهره‌مندی از این فرصتها نیازمند برنامه‌ریزی فرابخشی حوزه‌های دولتی کشاورزی، آب و صنعت و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های شرکت‌ها و فعالان بخش خصوصی  است.