۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 25145
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
  • ارسال توسط :
ضرورت تأمل جدی بر آمار و نتایج منتشر شده پس از واکسیناسیون
ضرورت تأمل جدی بر آمار و نتایج منتشر شده پس از واکسیناسیون

ضرورت تأمل جدی بر آمار و نتایج منتشر شده پس از واکسیناسیون

واکسیناسیون زمانی مؤثرتر از همیشه است که در بازه زمانی کوتاه حجم زیادی را دربر‌گیرد.

دکتر حسین کرمانپور
رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا
هفته قبل در تاریخ ۲۴ مرداد نامه‌ای از سوی سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت صادر شد که ورای آن‌که این آمار با چه تحلیلی منتشر شد اما واجد اطلاعات جدیدی بود که به نظر می‌رسید به‌جای مردود دانستن آن می‌بایست مورد بررسی بیشتر و‌ البته برنامه‌ریزی قرار می‌گرفت.اول: آمار افرادی که بین دو دوز واکسیناسیون یا پس از دو دوز به کرونا مبتلا شدنددوم: آمار مرگ‌و‌میر افراد بین دو دوز یا پس از دو دوز واکسیناسیون کرونادر نگاه اول این آمار بشدت نگران کننده و دهشتناک بود و چرایی‌های زیادی را در ذهن‌های کنجکاو فرو می‌نشاند اما با کمی مداقه به چند نکته مهم دست می‌یافتیم:
۱- ابتلا شدن بخش زیادی از افراد بین دو دوز واکسیناسیون به کرونا، مؤید واقعی دو مؤلفه خاص است:الف- یک باور اشتباه در بین افراد واکسینه شده که گویا بعد از واکسیناسیون روئین تن شده و دیگر کرونا نمی‌گیرند! لذا دستورالعمل‌ها را زیر پا گذاشته و طبیعی است که مبتلا شده‌اند. ب- ازدحام زیاد ماه‌های اول مردم در مراکز واکسن‌زنی که اغلب مراجعان سن بالایی هم داشتند، اشتباه استراتژیک بود. از آمار مندرج در گزارش فوق‌الذکر، به‌راحتی می‌توان فهمید بسیاری از افراد در همان ازدحام آلوده شده و واکسن عملاً هیچ فایده‌ای برای آنها نداشته است و یا در ازدحام دوز دوم هم به همین روال آلودگی ایجاد شده است. همین‌جا به علاقه‌مندان توصیه می‌کنم به آماری که همزمان از افراد واکسینه شده در جامعه پزشکی در باب عوارض واکسن جمع‌آوری شده‌ است رجوع کنند. جامعه پزشکی نه تنها ازدحام نداشت بلکه در اغلب موارد با واکسیناسیون دو دوز همچنان به مراعات خود ادامه داد و تا این لحظه آمار ابتلا و مرگ بین دو دوز و پس از دو دوز کم است. جالب است بدانیم جامعه پزشکی دو طیف سنی بالای ۵۰ و زیر ۵۰ را تقریباً در کوتاه مدت واکسینه کرد و ایرادی را که به آمار گزارش پیشگفت وارد است ندارد. ایرادی که به روشنی به گزارش می‌گیرند این است که آمار تا همه سنین را در بر نگیرد قابل تأسی نیست.
۲- هشدار واقعی دیگری که این آمار در بردارد، واکسیناسیون بطئی و فرساینده کشوری است. طبق مقالات موجود، واکسیناسیون زمانی مؤثرتر از همیشه است که در بازه زمانی کوتاه حجم زیادی را دربر‌گیرد. گزارش مربوطه زمانی منتشر شد که اگر چه هشدار عالی به مجریان می‌دهد اما جمعیت واکسینه شده کل کشور هنوز چیزی حول و حوش ۷ درصد است و پیش‌بینی می‌شود زمانی که ایران به ۱۰ درصد واکسیناسیون برسد، کسانی که روزهای اول واکسینه شده‌اند به دلیل مطول شدن زمان، نیاز به واکسیناسیون مجدد یا دوز بوستر و یادآور داشته باشند.
۳- و اما یک نکته مهم هم نباید از دید برنامه‌ریزان دور بماند. واکسن‌های کرونا، اعم از ایرانی و خارجی شدیداً نسبت به رعایت نشدن چرخه سرد شکننده و آسیب‌پذیرند. نظارت دقیق بر این فرایند اوجب واجبات است.