۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » قزوین
  • شناسه : 36276
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
  • ارسال توسط :
صلح با کلاهبرداری، کار شیطان است
صلح با کلاهبرداری، کار شیطان است

صلح با کلاهبرداری، کار شیطان است

عدل کف اخلاق و ایثار سقف بی انتهای اخلاق است.

حجت الاسلام هادی صادقی- معاون فرهنگی قوه قضائیه- در همایش تقدیر از تلاشگران عرصه صلح و سازش که در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، گفت: قزوین افتخارات زیادی دارد و علمای بزرگوار و عالمان تراز بالا در فقه، ادب و تاریخ و جهات مختلف دارد، عالمانی که میان دار مردم بوده و با مردم زیستند و این جزو افتخارات مردم قزوین است، از این جهت هم ما شاهد هستیم که با حضور عالمان، اندیشمندان، بزرگان و زنان و مردان پاک و صالح مصلح، قزوین توفیق دارد جزو شهرها و استان های برجسته در حوزه صلح و سازش در میان مردم باشد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه ادامه داد: باید با مردم دوستی ورزید و میانداری آنان را کرد و این کاری است که مردمان صلح جو انجام می دهند، نکته ای که باید توجه داشت این است که عدل کف اخلاق و ایثار سقف بی انتهای اخلاق است و قرآن به ما ۲ چیز را سفارش می کند، یکی عدل و دیگری احسان است و جامعه ای روی خیر می بیند که به عدل اکتفا نکند و در کنار عدل، اهل احسان باشد و اینگونه اوج گرفته و انسان تر شده و به ملکوت خدا نزدیک تر می شود.

وی عنوان کرد: سقف اخلاق کوتاه نیست، اخلاق بسیار بیش از عدالت حرف ها برای گفتن دارد و زمانی انسان، اخلاقی تر رفتار می کند که از عدالت فراتر رود و از خود گذر کند، اینجاست که فرد به دیگری نظر می اندازد و به پایگاه ایثار می رسد و از حق خود گذشته و به دیگری می بخشد و انسان می شود.

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: شما کسانی که اینجا جمع شده اید، اهل احسان هستید و افراد اهل احسان، ستوده شده و عاقبت به خیر هستند و قرآن فرمود آنها که صبر به خرج می دهند به خاطر خدا، اینها در کنار اقامه شعائر دینی و برپا داشتن نماز به دنبال این هستند انفاق هم کنند و اینها پیرو امامی هستند که فرمود از مال من بدهید و بین مردم صلح ایجاد کنید.

وی توضیح داد: کسانی که انفاق کرده و از مال خود گذشت می کنند، بسیار مهم هستند و کار بزرگی انجام می دهند، خداوند چنین افرادی را ستوده است و این افراد بدی ها را با خوبی و نیکوکاری پاسخ می دهند، روش ما هم باید اینگونه باشد که بر اساس آیه قرآن کریم، با خوبی ها، بدی را دفع کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه تأکید کرد: تا می توانیم همت کنیم بین مردم آشتی برقرار کرده و صلح ایجاد کنیم و آثار آن هم بسیار زیاد است و این مهم در کاهش دعاوی، زمان تلف شده و کاهش هزینه ها موثر است البته باید توجه داشت وقتی از صلح حرف می زنیم منظور صلحی است که با انصاف و عدالت باشد و با رضایت صورت گیرد.

هادی صادقی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

وی گفت: صلح با کلاهبرداری، کار شیطان است و صلحی مطلوب است که همراه با رضایت و انصاف باشد و باید افراد را به اینجا برسانیم که حق با کیست و سپس اگر فرد راضی بود، گذشت کند؛ وقتی صلح اتفاق می افتد ۲ طرف دعوا رفیق می شوند ولی اگر رأی دهیم، هیچگاه رفیق و  خریدارهم نمی شوند.

حجت الاسلام صادقی اعلام کرد: شما که مصلح هستید، در واقع در حوزه صلح، وقت و زمان خود را گذاشته و ایثارگرانه بین مردم را اصلاح می کنید و کسانی که در شورای حل اختلاف فعالیت دارند ؛ مصلحان ایثارگر هستند و از این رو می توانند ایجاد صلح کنند و نیت خالص اکسیر بزرگی است که اثرگذار است.

وی خاطر نشان کرد: هم عدالت و هم صلح، لازم است و هر کدام به جای خود نیکوست و صلح بدون عدالت آسیب دارد و باید مراقب باشیم.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه یادآور شد: در باب قتل و قصاص اگر وساطتت کنیم تا رضایت جلب شود، این موضوع مخصوص همه قاتلان نیست بلکه برای کسی است که سزاوارش باشد و این امر قیودی دارد نظیر اینکه بدون سو نیت پیشین باشد، پشیمان از کار بوده و غیره و هر کسی را نمی گوییم برایش صلح کنیم، جنایتکاری که اهل جنایت است جای صلح ندارد حتی اگر به ظاهر توبه کند ما او را قبول نداریم برای او صلح کنیم.