۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 19716
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶
  • ارسال توسط :
صاحب رسانه‌ای که کارکردهای رسانه را نمی‌داند !
صاحب رسانه‌ای که کارکردهای رسانه را نمی‌داند !

صاحب رسانه‌ای که کارکردهای رسانه را نمی‌داند !

علی‌اصغر عنابستانی صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریه گام سوم است‌.

* آرش شایسته‌نیا
داستان درست از همان جایی آغاز شد که فیلمی چند دقیقه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و نه تنها مردم ایران که مردم تمام جهان تخلفات نماینده‌ی مردم خوب‌ سبزوار استان خراسان رضوی را به تماشا نشستند‌. محتوای فیلم نشان می‌دهد که علی‌اصغر عنابستانی قصد داشته است بدون داشتن مجوز تردد از خطوط ویژه «‌بی آر تی‌« عبور کرده و به مقصد نهایی خود برسد که «‌حامد اکبری‌« سرباز وظیفه‌ای که ظاهرا دانش‌آموخته‌ی مقطع کارشناسی است و بر اساس آموخته‌های خود در دوران کوتاه آموزشی و یا قبل از عزیمت از ستاد راهور ناتب به کف خیابان‌، مانع از حرکت خودرو او می‌شود‌. اما گویا این اعمال قانون به مذاق راننده عنابستانی خوش نیامده و ضمن درگیری لفظی با مامور قانون‌، عنابستانی خود شخصا وارد ماجرا شده و به مامور وظیفه در ملاعام حمله می‌نماید‌.

بد نیست با عنابستانی بیشتر از پیش آشنا شویم:

او متولد ۱۳۵۰ عنابستان در استان خراسان رضوی است‌. وکیل و عضو کانون وکلای دادگستری خراسان است و در کارنامه‌ی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود معاون دستیار ارشد رییس‌جمهور (۱۳۸۸)‌، استاندار چهارمحال بختیاری (۱۳۸۹)‌، مشاور عالی شهردار مشهد (۱۳۹۲) و جانشین شهردار مشهد در کلیه‌ی امور مربوط به مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام ۲۰۱۷ را به ثبت رسانده است‌.

او اکنون با رای مردم سبزوار در غرب خراسان رضوی وارد مجلس یازدهم شده و از منتقدان و مخالفان سرسخت دکتر حسن روحانی‌، رییس‌جمهور مستقر است و این مخالفت تا آن حد بوده است که بارها و بارها در صحن علنی مجلس بر علیه او و سیاست‌های دولت موضع منفی گرفته و لب به دشنام باز کرده است‌. عنابستانی اما وقتی به کرده زشت و کریه خود پی می‌برد که کار از کار گذشته و راهی جز انکار اتفاق شکل گرفته باقی نمی‌ماند‌.

او بر این باور است که با این انکار می‌تواند به آرامی و با کمترین هزینه معنوی این طوفان شکل گرفته بر علیه خود را آرام نماید و در صفحات اجتماعی تلاش می‌نماید تا قلب مطلب و تقلب موضوع نماید تا این که فیلم دروبین‌های کنترل تردد به دستور سردار حسین اشدری‌، فرمانده‌ی ناجا مورد بازبینی دقیق قرار می‌گیرد‌.

فیلم به خوبی نشان می‌دهد که نه تنها اظهارات عنابستانی درست نیست، بلکه به وضوح با مامور وظیفه راهور برخورد فیزیکی داشته است. همین فیلم کافی بود تا سردار فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دستور طرح شکایت در مراجع قانونی را صادر و دکتر محمد باقر قالیباف که خود مدتی ملبس به لباس مقدس ناجا بوده است‌، وارد عمل شده و دستور پیگیری صادر نماید‌. او در توییتی نوشت که در صورت احراز تخلف، هیات نظارت‌ بر نمایندگان بدون مسامحه با متخلف برخورد قانونی خواهد کرد. سید‌امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی‌، نایب‌ رئیس مجلس و رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز پس از قالیباف از پیگیری برخورد این نماینده با مأمور راهور خبر داد. با وجود تمام مستندات مسلم اما عنابستانی هنوز تخلف خود را نمی‌‌پذیرد و با انتشار مطالب گوناگون در صفحات مجازی تلاش می‌نماید تا این واقعه و رویداد تلخ را به نفع خود پایان دهد تا به عنوان نقطه سیاه در کارنامه‌ی حضور او در مجلس یازدهم به ثبت نرسد، چرا که خود بهتر از هر کسی می‌داند که این اتفاق می‌تواند دلیل رد صلاحیت او برای کاندیداتوری انتخابات دوره‌ی بعدی مجلس شورای اسلامی باشد‌.

هر چه می‌گذرد موضع‌گیری‌ها بر علیه رفتار خشن این وکیل ملت بیش از پیش می‌شود و هر یک از فعالان اجتماعی‌، جامعه‌شناسان‌، کنشگران اجتماعی و حتی مددکاران و روانشناسان به واکاوی این مساله و بررسی اثرات و نتایج ناشی از آن در سطح خرد و کلان جامعه می‌پردازند‌.

این موضوع آن قدر مهم است تا آن جا که حتی «‌غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه‌ی قضائیه در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌ها در هفتم بهمن‌ماه در خصوص سیلی زدن به صورت سرباز پلیس راهور موضعگیری کرده و می‌گوید: اول این که قانون بایستی مورد حمایت همگان باشد و همه‌ی اشخاص خود را موظف به اجرای قانون بدانند. سمت‌ها و مسئولیت‌ها مجوزی برای نقض قوانین و مقررات نیست. اتفاقا از کسانی که دارای مسئولیت هستند انتظار بیشتری برای احترام به قانون می‌رود. دوم، سربازان وظیفه هر جا خدمت می‌کنند فرزندان ما هستند. آنان سربازان میهن و ماموران اجرای قانون هستند. همان‌طور که احترام به قانون لازم است احترام به مجریان قانون نیز لازم است.

کسی نباید به خود اجازه دهد نسبت به مجری قانون بی‌احترامی کند. البته متقابلا مجریان قانون ضمن این که باید اجرای قانون را با صلابت و با اقتدار و بدون تبعیض اجرا کنند، نبایستی در مواجهه با افراد، مرتکب توهین و اهانت شوند. در موضوع اخیر هم قوه قضاییه آمادگی دارد به این موضوع در چهارچوب ضوابط و مقررات کشور که درباره‌ی شکایت و ادعای نیروی انتظامی و چه برادر سربازمان و حتی متقابلا ادعاهای نماینده‌ی مجلس‌، رسیدگی کرده و بعد از رسیدگی‌ها نتیجه را به اطلاع مردم برساند (خبر آنلاین‌، ۷ بهمن ۹۹). سر‌انجام پس از این موضع‌گیری‌ها‌ی دستگاه‌های قضایی و انتظامی و حتی ریاست قوه مقننه و رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و کنش و واکنش‌های اجتماعی در بطن و کف جامعه عنابستانی چاره‌ای جز عذر‌خواهی ندارد‌. این نماینده‌ی مجلس از حوزه انتخابیه سبزوار در ویدئویی می‌گوید: بنده هیچ شانی جز تابع قانون بودن و خدمتگزار بودن مردم برای خودم قائل نیستم و به همین دلیل از سربازی که قانون را اجرا کرد و مانع ورود خودرو بنده به خط ویژه شد نیز تشکر می‌کنم. ممکن است برای همه‌‌ی این اتفاق بیفتد که در برابر توهین عصبانی شوند و دچار خطا شوند با این وجود باید بنده بر خودم مسلط می‌بودم و در این حد عصبانیت نیز کار اشتباهی بود. ضمن عذرخواهی از مردم حوزه انتخابیه خود، رسانه‌های معاند داخلی و خارجی بدانند که گردن بنده در برابر قانون از مو باریک‌تر است و به آنها اجازه سوء‌استفاده نخواهم داد (‌تسنیم‌، ۷ بهمن ۹۹).

***

علی‌اصغر عنابستانی صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریه گام سوم است‌. این یعنی این که او باید با رسانه‌، کارکردهای رسانه و شهروند خبرنگاران به خوبی آشنا باشد‌. شهروند خبرنگاران با در اختیار داشتن تلفن همراه خود تمامی اتفاقات ریز و درشت جامعه را به تصویر می‌کشند و به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه‌های مجازی تلاش می‌نمایند تا از ظهور و بروز هرگونه تخلف خرد و کلان جلوگیری کرده و از تضییع افراد جامعه جلوگیری نمایند‌. این تخلف آشکار آقای نماینده بیانگر دو اصل مهم است‌: این که رسانه و کارکردهای آن را نمی‌داند و یا این که اعتقادی به حق و حقوق مسلم مردم ندارد‌.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.