۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 3287
  • ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۵۳
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا
شیشه‌های مات شورای شهر در شهری با پنجره‌های رنگی
شیشه‌های مات شورای شهر در شهری با پنجره‌های رنگی

شیشه‌های مات شورای شهر در شهری با پنجره‌های رنگی

اعضای کمیسیون‌ها باید به‌صورت تخصصی انتخاب شوند تا کمیسیون‌ها خروجی مناسبی داشته باشد

شورای شهر پنجم قزوین با شعار شورای شیشه‌ای روی کار آمد، دو سال از آغاز این شورا می‌گذرد و به اذعان اعضای شورای شهر این شیشه شفاف رو به کدر شدن رفته و دیگر خبری از شفافیت نیست.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، شنبه (دوم شهریور) همزمان با آغاز هفته قزوین شورای شهر با پشت سر گذاشتن تعطیلات تابستانی سومین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند؛ شروعی دوباره با انتخاب هیئت‌رئیسه جدید برای شورای شهر قزوین؛ دو سال از مات شدن شیشه‌های شورا می‌گذرد و خبری از شفافیت نیست، جلسات و تصمیم‌گیری‌های مهم شورا پشت درهای بسته صورت می‌گیرد و خبرنگاران آخرین افرادی هستند که از خبرهای پشت در اطلاع پیدا می‌کنند.

انتخاب سرپرست شهرداری قزوین در آخرین جلسات سال دوم شورا به‌صورت غیرعلنی و با حواشی زیادی انجام شد، درصورتی‌که اعضای شورا هر یک به‌صورت جداگانه خواهان برگزاری شفاف جلسات هستند اما درنهایت تصمیم نهایی به‌دوراز مردم و در جلسه خصوصی انجام می‌شود.

در اولین انتخابات هئیت رئیسه شورای شهر حکمت‌الله داودی با هفت رأی به‌عنوان «رئیس»، زهرا یوسفی با هشت رأی به‌عنوان «نایب‌رئیس»، سعید دقیقی با نه رأی به‌عنوان «منشی» و مهدیه قافله‌باشی با نه رأی به مدت یک سال به‌عنوان «سخنگو» پنجمین شورای اسلامی شهر قزوین انتخاب‌شدند.

در دومین انتخابات هیئت رئیسه نیز بازهم حکمت‌الله داودی با هفت رأی به‌عنوان «رئیس»، مهدی عبدالرزاقی با چهار رأی به‌عنوان «نائب رئیس»، سیده منیره قوامی با نه رأی به‌عنوان «سخنگو» مهدیه سادات قافله‌باشی با هشت رأی به‌عنوان «منشی» پارلمان محلی، به مدت یک سال انتخاب شدند.

حالا نیز زمان انتخاب سومین هیئت‌رئیسه شورای شهر قزوین فرارسیده است، درحالی‌که تأکید قانون‌گذار بر علنی بودن انتخابات هیئت‌رئیسه است این انتخاب طی دو سال گذشته به‌صورت غیرعلنی برگزار شد، تأکید بر علنی برگزار شدن این جلسه به این دلیل است که مردم بدانند اعضای هیئت‌رئیسه شوراها بر اساس چه فرایندی و چگونه انتخاب می‌شوند، بنابراین باید انتخابات هیئت‌رئیسه شوراها با حضور اصحاب رسانه برگزار شود که امیدواریم این امر در سومین انتخابات رقم بخورد.

انتخاب اعضای کمیسیون تخصصی باشد

انتخاب اعضای کمیسیون‌های شورای شهر نیز باید بر اساس توانایی افراد، سوابق، اطلاعات و با رعایت اولویت‌ها صورت بگیرد، هر کمیسیون می‌تواند با تصویب اکثریت اعضای خود برای مشاوره از صاحب‌نظران دعوت کند، هریک از اعضای شورا موظف است برحسب سوابق و اطلاعات و با رعایت اولویت‌ها حداقل دریکی از کمیسیون‌های دائمی عضویت داشته باشد و در کمیسیون‌هایی که عضو نیست در صورت تمایل می‌تواند با حق اظهارنظر بدون حق رأی شرکت کند.

باید دید شورای شهر چه معیاری برای انتخاب رئیس و اعضای کمیسیون‌ها دارد، در سال گذشته کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی، ورزشی و سلامت، عمران شهرسازی و محیط‌زیست نقش پررنگی داشتند اما سوال اين است كه چند جلسه تأثیرگذار و با حضور حداکثر اعضا برگزار شده است؟

طبق گزارش ارائه شده توسط فرج‌الله فصیحی در یکی از جلسات سال گذشته شورای شهر، جلسات برخی از کمیسیون‌ها با حضور دو و حتی یک‌ نفر برگزارشده است؛ يعنی برخی از لوایح و نامه‌های ارسالی از کمیسیونی که نظر یک فرد خاص تعیین کننده بوده وارد صحن شورای شهر شده است؛ این امر نشان می‌دهد که بعضاً در انتخاب اعضای کمیسیون‌ها دقت لازم صورت نگرفته است.

برخی کمیسیون‌ها نیز با اکثریت اعضا برگزارشده اما چند درصد جلسات آن‌ها خروجی مناسبی داشته است؟ برخی کمیسیون‌ها برگزاری جلسات را جدی نمی‌گیرند یا صرفاً جلساتی برگزار می‌شود که منافع خاصی را به دنبال دارد.

این موارد نشان می‌دهد که اعضای کمیسیون‌ها باید به‌صورت تخصصی انتخاب شوند تا کمیسیون‌ها خروجی مناسبی داشته باشد و افرادی به‌عنوان اعضای کمیسیون انتخاب شوند که تخصص، دغدغه و علاقه لازم را داشته باشند.

زنان را به مدیریت شورا راه دهید

طی دو سال گذشته حکمت‌الله داوودی رئیس شورای شهر قزوین بود اما چه میزان توان مدیریتی خود را نشان داد، مدیریتی که نارضایتی برخی از اصحاب رسانه و حتی برخی از اعضای شورا را در پی داشت.

با توجه به اینکه شورای شهر قزوین همواره خود را حامی زنان می‌داند و به‌کرات گفته‌شده است که در این دوره از شورا همواره توجه ویژه‌ای نسبت به دو قشر «زنان و ورزشکاران» وجود داشته است، انتظار می‌رود در این دوره انتخابات هیئت رئیسه، زنان جایگاه ویژه‌تری داشته باشند.

 لزوم به‌کارگیری زنان در موقعیت‌های مدیریتی برای همگان مبرهن است و امروز تردیدی وجود ندارد که باید شرایط برای استفاده از توانمندی زنان و جوانان بیش از گذشته مهیا شود همان‌طور که دولت دوازدهم در به‌کارگیری زنان توجه ویژه‌ای داشته است، در این دوره از انتخابات نیز می‌توان فضایی فراهم کرد که جامعه از توانمندی این قشر بیشتر بهره‌مند شود.

بعد از دو سال مدیریت مردانه در شورای شهر، نیاز است که زنان به‌صورت جدی به این عرصه وارد و به عنوان گزینه ریاست شورا مطرح شوند، نهادی مانند شهرداری که بالاترین مواجهه با جامعه را دارد و بیشـترین خدمت‌رسانی بـه شهروندان را انجام می‌دهد، مدیریت زنان را در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌طلبد.

انتظار می‌رود اعضای شورای شهر قزوین با همدلی و یک اراده جدی بدون اینکه به واژه‌های انتخابات، شفافیت و سلامت به‌عنوان یک شعار زودگذر یا انتخاباتی نگاه کنند، در وادی عمل نیز به شفافیت رغبت نشان دهند و این دوره از انتخابات با حضور حداکثری رسانه‌ها برگزار شود.