۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 16908
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۰۱
  • ارسال توسط :
شکست کرونا در هماهنگی حاکمیتی و مردمی
شکست کرونا در هماهنگی حاکمیتی و مردمی

شکست کرونا در هماهنگی حاکمیتی و مردمی

موضوع شیوع بیماری کرونا، مسأله‌ای بزرگ و جهانی و در عین حال ملی است

سید حسین سراج‌زاده
رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران


در حال حاضر موضوع  شیوع بیماری کرونا، مسأله‌ای بزرگ و جهانی و در عین حال ملی است و برای بسیاری از کشورها به بحران تبدیل شده است.

در حال حاضر شرایط اپیدمی همه‌جانبه‌ای در کشور وجود دارد که ابتدا تا این حد به نظر گسترده  نمی‌رسید چرا که  اوایل شیوع این  بیماری شاهد بودیم که خوش‌بینی‌هایی درخصوص  حل این مسأله وجود داشت و گفته می‌شد که با گذشت دو ماه و با گرم شدن هوا،  آثار بیماری کرونا  کمرنگ می‌شود و از شدت بحران کاسته می‌شود، اما  این تئوری واقع‌بینانه نبود و  از شدت شیوع کرونا کاسته نشد تا جایی که متأسفانه اکنون با شرایطی روبه‌رو هستیم که روزانه بالای ۴۰۰ نفر فوتی داریم، این در حالی است که بنا به گفته کارشناسان، رقم مرگ و میرها واقعی نبوده و نسبی است و حالت افزایشی دارد.  این رقم، عدد بزرگی است و موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت؛ به تعبیری با فاجعه‌ای ملی درخصوص شیوع ویروس کرونا روبه‌رو هستیم. مجموعه نظام حکمرانی باید توجه ویژه‌ای برای حل این مسأله داشته باشد و باید مدیریت جنگی تمام‌عیاری علیه شیوع بیماری برعهده بگیرد، در عین حال هم بدون همکاری و همیاری مردم موفقیتی حاصل نمی‌شود.از حیث آگاهی‌رسانی، تصمیم‌گیری‌های کارشناسانه باید به‌روز و کارآمد باشد و هماهنگ کردن همه اجزای نظام حکمرانی برای خدمت به مدیریت بحران امری الزامی است.

هرچند مرکزیت حل بحران از حیث دانش و تخصص، وزارت بهداشت است و اهمیت بالایی دارد اما در عین حال مجموعه مدیریتی به صورت کلی برعهده دولت قرار دارد و هرگونه تعلل می‌تواند فاجعه‌های بیشتری را به دنبال داشته باشد. از جنبه مسئولیت مردم، بهداشت فردی، پرهیز از آمد و رفت‌های بی‌مورد و پرهیز از حضور در اجتماعات، ماسک زدن و شستن مکرر دست‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و در هر بخش چنانچه گروهی از مردم کوتاهی کنند، مسئولیت مرگ تک تک هموطنانی که از دنیا می‌روند، بردوش کسانی است که بی‌توجهی کرده‌اند. اوضاع امروز بحرانی است و برای گذر از این بحران هماهنگی ملی، حاکمیتی و مردمی امری اجتناب‌ناپذیر است.