۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصاد » بازار » بهداشت و درمان » تغذیه
  • شناسه : 15677
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۴۳
  • ارسال توسط :
شایعه‎ درمانی؛ الگوپذیری مردم در مقابله با کرونا
شایعه‎ درمانی؛ الگوپذیری مردم در مقابله با کرونا

شایعه‎ درمانی؛ الگوپذیری مردم در مقابله با کرونا

شایعه درمانی با هدف قراردادن محصولات دیگر سودآوری بسیار بالایی را نصیب دلالان و شایعه سازان کرد.

باگذشت چندین ماه از جولان کرونا به عنوان میهمان ناخوانده در اقصی نقاط جهان، اگرچه سطح آگاهی مردم از این ویروس و راه‌های مقابله با آن بالا رفته اما با رواج شایعه درمانی نیز همراه شده است.

شایعه‎ درمانی؛ الگوپذیری مردم در مقابله با کرونا

وقایع خبری- با شیوع این ویروس به شکل‌های مختلف، هشدارهای پزشکی در رعایت بهداشت فردی و عمومی از یکسو و تقویت قوای ایمنی بدن در مقاومت برابر آن از سوی دیگر به سبد زندگی روزانه مردم افزوده شده است.

این روزها مردم علاوه بر اینکه ماسک و سایر اقلام بهداشتی را جزو ملزومات زندگی خود در ایستادگی برابر کرونا قرار داده‌اند اما ملاک کرونا ستیزی را به نوعی بهره مندی از تعذیه مناسب و بالا بردن ضریب ایمنی بدن می‌دانند.

در همان روزهای نخست در شیوع کرونا بود که محصولاتی نظیر زنجبیل و دارچین برای درمان و جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا شایعه و هجوم مردم برای خرید هم سبب افزایش چندین برابری قیمت آن شد.

همین شایعه درمانی با هدف قراردادن محصولات دیگر از جمله انبه، انواع دمنوش و دیگر اقلام، سودآوری بسیار بالایی را نصیب دلالان و شایعه سازان کرد.

در واقع دلالان و منفعت طلبیان با طرح شایعه‌های درمانی به سودهای آنچنانی رسیده اند و اغلب مردم نیز به این نوع ترفندها تن داده اند و موجب التهاب بازار شدند.

هر چند با گذشت ماه‌ها، دیگر شاهد تب آشفتگی بازار از شایعه‌ها و هجوم مردم برای خرید و در نتیجه ملتهب شدن بازار در شیوع کرونا نیستیم اما همچنان شایعه درمانی به صورت خرد و با انتقال فرد به فرد ادامه دارد.

تقسیم‌بندی میوه‌ها به مثبت بودن در مقابله با کرونا و یا محصولاتی که موجب التهاب و ابتلا به ویروس می‌شود، به نوعی سردرگمی را در بین مردم ایجاد کرده است.

به عنوان مثال این شایعه رایج است که فرد مبتلا به ویروس نباید شیر مصرف کند اما می‌تواند با هم زدن ماست و آب و نمک، دوغ طبیعی را نوش جان کند.

یا اینکه خوردن یکسری از میوه‌ها راه مقابله با ویروس به شمار می‌رود و نوشیدن دمنوش‌ها به نوعی مانع از ابتلا می‌شوند.

کرونا در بازار میوه و تره بار نیز سوژه درآمد شده است و فروشندگان برای تبلیغ و جذب مشتری، محصول خود را به عنوان “کرونا کش”، “دشمن کرونا” و یا “بخور تا کرونا نگیری” معرفی می‌کنند.

البته این روزها گرایش مردم به خوردن میوه‌ها برای تقویت قوای بدنی در مقابل کرونا افزایش یافته است و بیشترین رفت وآمدهای روزانه را بازار این محصولات به خود اختصاص می‌دهد.

اما اینکه مردم در عصر کرونا با آگاهی نسبت به تعذیه روزمره خود اقدام کنند، همواره باید مدنظر آنان قرار بگیرد و به جای خودتجویزی و شایعه‌های درمانی، به آنچه که نیاز است، توجه داشته باشند.

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه‌های به مردم برای مقابله با ویروس کرونا داشت و تصریح کرد: ‌عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماریهای تنفسی از جمله کرونا دارد.

بر اساس این اطلاعات، از عوامل ابتلا به ویروس کرونا، بیماری های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماریهای ریوی، قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است.

مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین سی مثل سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین سی مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزیهای دارای ویتامین سی مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه و یک عدد پرتقال یا ۲ عدد نارنگی بسیار توصیه می شود.

از دیگر توصیه های این نهاد می توان به خوردن هویج و کدو حلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو که از منابع خوب ویتامین آ هستند اشاره کرد.

در مجموع برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی‌ها (بجز سبزی‌های نشاسته ایی) و حداقل ۲ واحد میوه توصیه می‌شود.

کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری نکات ویژه ای را رعایت کنند.

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت توصیه می‌کند: افراد برای پیشگیری از کرونا، هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده و هویج و کدو حلوایی در غذاهای روزانه مصرف کنند و خوردن پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین سی را همراه با غذا در نظر داشته باشند.

در این زمینه همچنین از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین باید پرهیز شود و استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.
همچنین کمبود ریزمغذی‌هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

همچنین باید از منابع غذایی این ۲ ریز مغذی مثل حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات و سبزیهای برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده کرد و از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو، کباب‌هایی که مغز پخت نشده‌اند، خودداری شود.

پزشکان تاکید می کنند که خوردن غذا و مایعات در مکان‌هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند، ممنوع است و در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.

بر این اساس می توان از جوانه‌ها گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود و از میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار، پرتقال‌های تو سرخ، گریپ فروت و غیره استفاده کنید.

بخاطر داشته باشید رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی‌ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا دارد.

آنچه مشهود است، کمبود ویتامین‌ها مانند سی و آ و دی و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی و کرونا را افزایش می‌دهد.

بنابراین لازم است افراد با دریافت توصیه‌های پزشکی، آگاهی کاملی از نوع و نحوه استفاده از محصولات غذایی در مقابل کرونا کسب کنند و گوش به شایعه‌های درمانی رایج در بین مردم ندهند.