۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه » سینما و تئاتر
  • شناسه : 28861
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
  • ارسال توسط :
سیمرغ های جشنواره های چهلم به دست هنرمندان سینما نشست
سیمرغ های جشنواره های چهلم به دست هنرمندان سینما نشست

سیمرغ های جشنواره های چهلم به دست هنرمندان سینما نشست

از اتفاقات عجیب و غیرمنتظره آیین اختتامیه جشنواره چهلم لو رفتن فهرست جوایز دقایقی مانده به آغاز مراسم بود.

آیین پایانی چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور جمعی از هنرمندان در برج میلاد تهران با تجلیل از حلیمه سعیدی بازیگر و مادر شهید آغاز و برگزیدگان معرفی شدند.

به گزارش” وقایع خبری” مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه جمعه ۲۲ بهمن در برج میلاد تهران برگزار شد.

این مراسم قرار بود در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور حداقلی اصحاب رسانه و عوامل فیلم‌ها برگزار شود، اما حضور برخی مهمانان متفرقه در مراسم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی بازیگران و عوامل فیلم‌ها از نکات قابل توجه است.

در ابتدای این مراسم پس از پخش کلیپی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، محمد سلوکی مجری این مراسم روی صحنه آمد و بیان کرد: تبریک من را بپذیرید چون با وجود هزاران مشکل، همچنان چراغ سینمای ایران را نگه داشته‌اید، ایام الله دهه فجر و این شب مبارک، شب میلاد امام جواد (ع) را هم تبریک می‌گویم.

معرفی برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران

در بخش اول اهدای جوایز این مراسم نامزدها و داوران بخش تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند.

در بخش بهترین عکس سیمرغ بلورین به حبیب مجیدی برای مجموعه عکس‌های فیلم «منصور» اهدا شد.

در بخش بهترین پوستر هیات داوران هیچ پوستری را شایسته سیمرغ ندانست اما دیپلم افتخار این بخش به احسان برابادی برای فیلم سینمایی «پیرمردها نمی‌میرند» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس هم به امید میرزایی برای ساخت آنونس دو فیلم «صحنه زنی» و «تک تیرانداز» رسید.

در بخش بعدی اهدای جوایز سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به رضا نجاتی برای «ارفاق» تعلق گرفت.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره فیلم فجر به حجت طاهری و عبدالخالق طاهری برای مستند «احتضار» اهدا شد.

در ادامه این مراسم نوبت به اهدای جایزه سردار وطن (جایزه ویژه سردار سلیمانی) به بهترین فیلم از نگاه ملی رسید.

برای اهدای این جایزه زینب سلیمانی فرزند سردار سلیمانی با همراهی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره روی صحنه آمدند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی اهدا شد.

اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ

در ادامه مراسم، با حضور مسعود جعفری‌جوزانی، مجید انتظامی، شهاب حسینی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد داوودی، مهدی سجاده‌چی و پژمان لشکری‌پور به عنوان داوران بخش سودای سیمرغ روی صحنه حاضر شدند تا برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شوند.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری به حسن نجفی و امیر ولی خانی برای «دسته دختران» رسید.

محمد برادران برای فیلم «خائن‌کشی»، امین پهلوان‌زاده برای فیلم «مرد بازنده»، کامیار شفیع‌پور برای فیلم «برف آخر» و فرید ناظرفصیحی برای فیلم «بی رو» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم «موقعیت مهدی» رسید.

آرش آقابیگ برای فیلم «خائن‌کشی»، آرش آقابیگ برای فیلم «شهرک»، حمید رسولیان برای فیلم «ضد» و محسن روزبهانی و کاووس روزبهانی برای فیلم «دسته دختران» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

سیمرغ بهترین چهره‌پردازی به امید گلزاده برای «برف آخر» و «شادروان» رسید.

مونا جعفری برای فیلم «علف‌زار»، شهرام خلج برای فیلم «موقعیت مهدی»، عظیم فراین برای فیلم «بی رو» و مرتضی کهزادی برای فیلم «ضد» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در ادامه سیمرغ بهترین طراحی لباس به مارال جیرانی برای فیلم «خائن کشی» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای «ضد» رسید.

سهیل دانش‌اشراقی برای فیلم «خائن‌کشی»، امیر زاغری برای فیلم «موقعیت مهدی»، محمدرضا شجاعی برای فیلم «دسته دختران»، آیدین ظریف برای فیلم «۲۸۸۸» و علی نصیری‌نیا برای فیلم «برف آخر» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در ادامه مراسم سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به مسیح حدپور سراج برای «موقعیت مهدی» رسید.

مهدی ابراهیم‌زاده برای فیلم «دسته دختران»، بابک اردلان برای فیلم «شادروان»، عباس رستگارپور برای فیلم «بدون قرار قبلی» و امیر نوبخت حقیقی برای فیلم «شب طلایی» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در بخش بعدی سیمرغ بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای «بدون قرار قبلی» و «علفزار» رسید.

فرامرز ابوالصدق برای فیلم «دسته دختران»، امین شریفی برای فیلم «ضد»، امیرحسین قاسمی برای فیلم‌های «خائن‌کشی» و «نگهبان شب» و نعیم مسچیان برای فیلم «۲۸۸۸» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در بخش بهترین موسیقی متن دیپلم افتخار این بخش به بهزاد عبدی برای فیلم «علفزار» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن اما به مسعود سخاوت دوست برای «موقعیت مهدی» رسید.

حبیب خزایی‌فر برای فیلم «مرد بازنده»، فردین خلعتبری برای فیلم «ماهان» و فردین خلعتبری برای فیلم «هناس» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به حمید نجفی‌راد برای «علفزار» رسید.

ژیلا ایپکچی برای فیلم «شهرک»، حسین جمشیدی گوهری برای فیلم «موقعیت مهدی»، سپیده عبدالوهاب برای فیلم «خائن‌کشی» و حمید نجفی‌راد برای فیلم «دسته دختران» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در بخش بعدی سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به آرمان فیاض برای «برف آخر» رسید.

 دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته حسینی برای «دسته دختران» اهدا شد.

حسینی پس از دریافت این دیپلم افتخار گفت: از خانم قیدی تشکر می‌کنم که جایش خالی است، از خانواده‌ام به ویژه خواهر بزرگم تشکر می‌کنم. این لحظه مهمی برای من است چون نوید (محمدزاده) دارد من را نگاه می‌کند.

سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل زن اما به صدف استهبدی برای «علفزار» رسید و در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، دیپلم افتخار به علی اکبر اصانلو برای «نگهبان شب» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به طناز طباطبایی برای «بی رویا» رسید.

طناز طباطبایی در این بخش گفت: اگر خدای من نبود شاید هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. ما هر چه داریم مدیون آقای نصیریان و این نسل طلایی هستیم. من همیشه منش و رفتار او را سرلوحه کار خودم قرار دادم. از آرین وزیر دفتری ممنونم که این نقش سخت را به من سپرد، از تک تک بچه‌های فیلم «بی‌رویا» تشکر می‌کنم که اگر زحمت تک تک آنها نبود من اینجا نایستاده بودم، قدر همه آنها را می‌دانم.

سارا بهرامی برای فیلم «علف‌زار»، ژیلا شاهی برای فیلم «موقعیت مهدی»، لاله مرزبان برای فیلم «نگهبان شب» و لادن مستوفی برای فیلم «برف آخر» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در بخش بعدی مراسم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به امین حیایی برای «برف آخر» رسید.

امین حیایی در این بخش گفت: از قصه یک عشق برایتان می‌گویم؛ این دومین سیمرغ من است. پیش از این با رسول صدرعاملی برای فیلم «شب» سیمرغ گرفتم که یک گروه حرفه‌ای داشت که با عشق کار می‌کرد. گروه «برف آخر» هم درجه یک بودند که عاشقانه کار کردند باعث شدند کار من دیده شود.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان فیلم اول به هادی حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» تعلق گرفت.

حجازی‌فر در این بخش گفت: سینما در این ۶ سال خیلی با من مهربان بود و من قدردان تک تک اهالی سینما هستم و امیدوارم جبران کنم. یک شوخی بکنم، سر آرای مردمی که آن اتفاقات افتاد، الان هم فهرست جوایز جشنواره لو رفته است، باور کنید این دیگر کار بچه‌های «موقعیت مهدی» نبود! از بچه‌های گروهم تشکر می‌کنم مومن‌ترین آدم‌ها به کاری که کردند، بودند. از همه چیز گذشتند، بدون دستمزد کار کردند این جایزه برای شما و خانواده‌های شماست، ما آمدیم که بمانیم این تازه اول کار است.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در ادامه مراسم به کاظم دانشی برای «علفزار» رسید.

دانشی در این بخش ضمن تشکر از بهرام رادان تهیه‌کننده فیلم و دیگر عوامل آن گفت: از هیأت داوری و انتخاب جشنواره تشکر می‌کنم. شجاعت می‌خواست که فیلم من در جشنواره باشد از شورای پروانه نمایش و سازمان سینمایی ممنونم، این فیلم با تعامل به اینجا رسید. با دعای خیر مادرم به اینجا رسیدم اما جایزه‌ام را به پدرم تقدیم می‌کنم.

در بخش جایزه ویژه هیأت داوران، دیپلم افتخار به سیدهادی محقق کارگردان «درب» اهدا شد و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به رضا میرکریمی برای فیلم «نگهبان شب» رسید.

در بخش پایانی اهدای جوایز سیمرغ بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر به حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر تعلق گرفت.

والی‌نژاد در این بخش گفت: این سیمرغ متعلق به همه عوامل است، این کار به درستی دیده شد، به ویژه از سوی مردم که ما از این بابت خوشحال بودیم. ما همانطور که آقا مهدی باکری توصیه می‌کردند عمل کردیم، همه زحمات این کار روی دوش هادی حجازی‌فر بود. همیشه به او افتخار می‌کنم. خدا را شکر که لیاقت پیدا کردم در این کار باشم. این فیلم جزو فیلم‌هایی است که من انتخاب نکردم بلکه برای آن انتخاب شدم. صداوسیما پای این کار ایستاد، روایت فتح هم به شکل جهادی از جایی به بعد به ما کمک کرد.

وی افزود: جا دارد از خانواده شهید باکری تشکر کنم که اگر حمایت آنها نبود این کار ساخته نمی‌شد، این هدیه متعلق به همه عوامل فیلم است، مثل همیشه این جایزه را به همسرم هدیه می‌کنم که همیشه کنار من بوده، صبر او اگر نبود من هم نبودم او این روزها بیمار است و در شرایط سخت من را می‌بیند.

«برف آخر» به تهیه‌کنندگی حسن مصطفوی، «علف‌زار» به تهیه‌کنندگی بهرام رادان و «نگهبان شب» به تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی دیگر نامزدهای این بخش بودند.