۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار استانی
  • شناسه : 4725
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۷:۴۰
  • ارسال توسط :
سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان با جدیت در استان دنبال می شود
سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان با جدیت در استان دنبال می شود

سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان با جدیت در استان دنبال می شود

زندان بخصوص در جرائم غیرعمد جای مناسبی برای اصلاح فرد نیست

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: به اعتقاد ما بزرگترین خیرین، شکات هستند که با گذشت از حقوق خود شرایط آزادی بسیاری از زندانیان را فراهم می کنند و بدون شک این موضوع سنتی حسنه در جامعه است و آثار و برکات نیکو دارد که باید نهادینه شود.

به گزارش ” وقایع خبری ” و به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین، محمد قاسمی در مراسم تجلیل از شکات زندانیان جرائم غیرعمد که در حسینیه زندان مرکزی قزوین برگزار شد، گفت: عفو از مصادیق بارز احسان است و در اخلاق بر احسان به دیگری تاکید فراوان شده و در قرآن کریم، آموزه های دین مبین اسلام و سیره زندگی اهل بیت (ع) به خوبی مشاهده می شود.

وی افزود: با نگاهی به آموزه‌های کتاب الهی معلوم می‌شود که عفو و گذشت بیش از انتقام و مقابله به مثل مورد قبول خداوند متعال است و بدون شک کسانی که از حقوق حقه می گذرند تا مومنی از بند گرفتاری رهایی یابد یقینا در نزد خداوند اجر، پاداش و جایگاه ویژه ای دارند.

دادستان مرکز استان بیان داشت: در قرآن کریم آمده کسی که از حق و حقوق خود می گذرد و از خطا، بدهکاری و اشتباهات دیگران چشم می پوشد در نزد خداوند به مقام صابران می رسد.

قاسمی در ادامه تاکید کرد: همه ما در زندگی خود اشتباهات کوچک و بزرگ داریم و به همین خاطر دست به دعا برمی داریم تا خداوند از گناهان و خطاهای ما چشم پوشی کند و اگر می خواهیم مورد عفو الهی قرار گیریم باید خودمان نیز اهل عفو و گذشت باشیم.

این مقام قضایی استان تصریح کرد: ما باورمان بر این است که زندان بخصوص در جرائم غیرعمد جای مناسبی برای اصلاح فرد نیست بلکه باید شرایطی فراهم شود تا فرد بتواند با حضور در اجتماع و در کنار خانواده، اشتباهات و خطاهای گذشته خود را جبران کند.

وی تاکید کرد: وقتی در جرائمی که فرد از روی غفلت، ناآگاهی و ناخواسته و یا به خاطر شرایط اجتماعی به زندان می افتد باید همه از همان روز تلاش کنیم تا شرایط آزادی او را فراهم نماییم.

محمد قاسمی کاهش جمعیت کیفری را از اولویت های دستگاه قضایی عنوان کرد و افزود: سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان با جدیت در استان دنبال می شود و کمیسیون عفو به صورت مستمر موارد را پیگیری می کند و ستاد مردمی دیه استان نیز در طی سال با کمک های مالی خیرین و اعطاء تسهیلات توانسته شرایط آزادی بسیاری از زندانیان جرائم غیرعمد را فراهم کند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: به اعتقاد ما بزرگترین خیرین، شکات هستند که با گذشت از حقوق خود شرایط آزادی بسیاری از زندانیان را فراهم می کنند و بدون شک این موضوع سنتی حسنه در جامعه است و آثار و برکات نیکو دارد که باید نهادینه شود.

وی افزود: شکات در سال ۹۷ با گذشت حدود ۴۰ میلیاردی از مطالبات خود بزرگترین کمک را به دستگاه قضایی کردند و ما توانستیم شرایط آزادی بسیاری از زندانیان جرائم غیرعمد استان را فراهم سازیم و در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز شکات حدود ۱۰ میلیارد از مطالبات خود را بخشیده اند که امیدواریم بتوانیم به طرق و کمک های مختلف، جمعیت کیفری زندان های استان را کاهش دهیم.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: ریاست معظم قوه قضاییه در خصوص کاهش جمعیت کیفری نگاه ویژه و تاکید فراوان دارند و دستورالعملی را تحت عنوان “دستور العمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها” ابلاغ نمودند که با جدیت در استان دنبال می شود و بدون شک با اجرای مفاد این دستورالعمل شاهد کاهش چشمگیر جمعیت کیفری زندان ها خواهیم بود.

گفتنی است در پایان این مراسم از شکاتی که با گذشت از حقوق خود موجبات آزادی برخی زندانیان را فراهم کرده بودند با اهداء لوح، تجلیل بعمل آمد.