۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » کتاب و ادبیات » هنر و ادبیات آیینی
  • شناسه : 31404
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
  • ارسال توسط :
سه کتاب درباره عاشورا برای نوجوانان
سه کتاب درباره عاشورا برای نوجوانان

سه کتاب درباره عاشورا برای نوجوانان

کتاب «امام حسین آموزگار زندگی» به قلم فاطمه طریقت از سوی انتشارات سرو دانا برای نوجوانان منتشر شده است.

حضور کودکان و نوجوانان در هیات‌ها و مجالس عزاداری در ایام محرم سبب می‌شود که آن‌ها با معارف عاشورایی و سیره و روش امام حسین(ع) و اهل بیت (علیهم‌السلام) آشنا شوند.

کودکان و نوجوانان می‌توانند همزمان با ایام محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان، امام حسین‌(ع) و اصحاب و یاران باوفای ایشان با مطالعه آثار منتشر شده در این حوزه میزان اطلاعات و معارف دینی خود را افزایش دهند.

«بچه‌های عاشورا»
«بچه‌های عاشورا» که از سوی انتشارات به‌نشر برای گروه سنی کودکان و نوجوانان منتشر شده است، می‌تواند منبع خوبی برای کسب اطلاعات مفید در این زمینه باشد. طاهره ایبد به عنوان نویسنده، در این مجموعه هفت جلدی تلاش دارد تا با زبانی داستان‌وار و کودکانه داستان شهدای نوجوان قیام عاشورا را برای بچه‌ها بازگو کند.

«بچه‌های عاشورا» دربرگیرنده داستان‌های کوتاهی است که طی آنها سرگذشت کودکان و نوجوانان کاروان امام حسین(ع) در کربلا به‌صورت جداگانه بازگو می‌شود. در این مجموعه که با تصویرگری مسعود قره‌باغی منتشر شده، رشادت‌ها و دلیری‌های شهدای کودک و نوجوان کربلا نقل شده است.

«شمشیر و اسب زخمی»، «اسیران کوچک»، «مرد و میدان»، «کوچه به کوچه»، «جنگجوی کوچک»، «از غریبه‌ها می‌ترسم» و «عطش و آتش» عناوین این مجموعه هفت جلدی هستند.

«شمشیر و اسب زخمی» داستان شهامت عمرو، فرزند جناده بن حارث سلمانی در سرزمین کربلا است. در جلد دیگر با عنوان «اسیران کوچک» روایت حماسه و شهادت اندوهناک طفلان مسلم بن عقیل بازگو شده است. در کتاب «مرد و میدان» بازخوانی شهامت‌های قاسم فرزند نوجوان امام حسن مجتبی(ع) در کربلا روایت می‌شود و در کتاب «کوچه به کوچه» چگونگی شهادت قاسم فرزند حبیب بن مظاهر، یار با وفای امام حسین(ع) در واقعه کربلا درج شده است. جلد دیگر این مجموعه با نام «جنگجوی کوچک» داستان رشادت‌های عبدالله فرزند امام حسن مجتبی (ع) در واقعه کربلا است و «از غریبه‌ها می‌ترسم» هم داستان محمد فرزند سعید بن عقیل در واقعه کربلا را شامل می‌شود.

در آخرین جلد این مجموعه «عطش و آتش» نیز قصه شهادت علی‌اکبر(ع) فرزند رشید امام حسین(ع) در میدان نبرد روایت می‌شود که با شجاعت تمام در واقعه کربلا حضور داشت و به شهادت رسید.

هر یک از عناوین این مجموعه هفت‌جلدی در ۱۵ صفحه، در قطع وزیری با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه شده‌اند.

کتاب «چهل روز عاشقانه»
«چهل روز عاشقانه» کتاب دیگری از انتشارات کانون پرورش فکری است که به قلم محمدرضا سنگری در سال ۱۳۸۹ منتشر شده است. این کتاب به مناسبت سال عزت حسینی، درباره وقایع و رویدادهای پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش تا اربعین آن حضرت نگاشته است. نگارنده ضمن بیان شداید و مصایب وارده بر اهل بیت (ع) ـ طی این چهل روز ـ زبان حال هر یک از بازماندگان نهضت عاشورا را بیان کرده است.

کتاب «در عزایت آسمان نیلی قباست»
«در عزایت آسمان نیلی قباست» اثری از مهدی الماسی است که در سال ۱۳۸۰ از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده است. در این کتاب، مطالبی درباره نوحه و نوحه‌سرایی و مراسم عزاداری برای نوجوانان و جوانان گروه سنی نوجوان فراهم آمده است. کتاب با گزیده‌ای از سخنان پیشوایان معصوم (ع) در مورد ثواب عزاداری آغاز می‌شود، سپس تاریخچه کوتاهی از سوگواری‌های حسینی در ایران به طبع می‌رسد. در دو بخش بعدی مفهوم و شکل و کاربرد مرثیه و نوحه همراه با مثال‌هایی توضیح داده شده است. کاربرد دستگاه‌های موسیقی در مراسم تعزیه و تاریخچه و انواع آن موضوع بخش بعدی کتاب است. در بخش‌های بعدی کتاب، همراه با نمونه‌ها و مثال‌های مختلف مباحث زیر مطرح شده است: مضامین نوحه‌ها، آداب و ادب نوحه‌خوانی، ادبیات عاشورایی در کشورهای مسلمان و گزیده‌ای از نوحه‌های مورد استفاده در عزاداری‌ها.کتاب با عکس‌هایی از مراسم عزاداری عاشورا در مناطق مختلف و متناسب با مطالب به چاپ رسیده است.

«امام حسین آموزگار زندگی»
کتاب «امام حسین آموزگار زندگی» شامل ۹ گفتار است که به قلم فاطمه طریقت از سوی انتشارات سرو دانا برای نوجوانان منتشر شده است.

این ۹ گفتار، شامل معرفی امام حسین (ع)، همسران و فرزندان امام حسین (ع)، ادوار گوناگون زندگی امام حسین (ع)، امام حسین (ع) و وقایع کربلا، سرانجام قاتلین امام حسین (ع)، عبادت امام حسین (ع)، کربلا در نگاه تاریخ و روایات، اعجاز امام حسین (ع) و اخلاق و گفتار امام حسین (ع) است.

انتشارات سرو دانا، سال ۱۳۹۶ کتاب «امام حسین آموزگار زندگی» را در قالب ۸۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار ریال منتشر کرده است.