۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش » دانش و فناوری » فناوری های نوین
  • شناسه : 17865
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
  • ارسال توسط :
سرک کشیدن در گوشی دیگران چه مجازاتی دارد؟
سرک کشیدن در گوشی دیگران چه مجازاتی دارد؟

سرک کشیدن در گوشی دیگران چه مجازاتی دارد؟

قانونگذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه­‌ای، مخابراتی را جرم می­‌داند .

اگر کسی در تلفن همراه شخص دیگری سرک بکشد و فضولی کند باید مجازات قانونی را طی کند.

وقایع خبری- در ماده یک قانون جرایم رایانه­‌ای درباره فضولی کردن در تلفن همراه دیگران توضیحاتی بیان شده است. مطابق با این ماده قانونی هر‌ شخص به‌ طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه­‌های رایانه­‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده‌اند، دسترسی پیدا کند به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال یا هر ۲ مجازات محکوم خواهد شد.

قانون گذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه­‌ای، مخابراتی یا داده‌ها را در صورت وجود شرایطی مستحق جرم می­‌داند و در صورت وقوع چنین شرایطی فرد خاطی مجرم است.

اگر دسترسی بدون اجازه شخص باشد، تخلف رخ داده است و براساس این شرط در مواردی‌ که خود شخص اجازه مشاهده دهد، جرمی رخ نمی‌دهد اما در غیر این صورت فرد مجازات می‌شود.

حال اگر تلفن همراه دارای تدابیر امنیتی باشد و فردی بدون اجازه وارد آن شود، او مجرم است و اگر تلفن همراه یا رایانه شخصی دارای رمز عبور باشد و مرتکب با گذر از این تدابیر امنیتی به اطلاعات دسترسی  پیدا کند، مجرم شناخته می‌شود.

گذر از این تدابیر امنیتی می­‌تواند از روش‌های مختلفی صورت گیرد، چه به‌ صورت فنی و با استفاده از نرم­‌افزار و چه به‌ صورت غیرفنی مثل فریب‌ دادن شخص برای در اختیار گذاشتن نام کاربری و رمز عبور که باز هم جرم رخ داده است.

بر اساس قانون اگر فردی از تدابیر امنیتی عبور کند و وارد سیستم‌های شخصی رایانه‌ای فرد شود، حتی بدون اینکه اطلاعاتی را مشاهده کند عمل وی جرم و قابل مجازات است.