۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » رسانه ها
  • شناسه : 8502
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
  • ارسال توسط :
سرمایه مغزهای برتر مبنای فعالیت بنگاه اقتصادی است
سرمایه مغزهای برتر مبنای فعالیت بنگاه اقتصادی است

سرمایه مغزهای برتر مبنای فعالیت بنگاه اقتصادی است

رسانه ها وظیفه سیاستگذاری علوم شناختی در کشور را دارند

حمید رضا اعتماد پور عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: تجزیه گرایی و تجربه گرایی مطلق باعث شد تغییر و تحولات خوبی در علم و فناوری اتفاق بیافتد علوم شناختی تصویر دقیق تری از علم را عنوان می کند از طرفی باید بگویم علوم مختلف با یکدیگر تلفیق شده و علوم شناختی ایجاد می شود که در این رابطه نقش رسانه در افزایش سرانه مغز برتر و سرمایه شناختی کشور امروز برای پرچم داری علمی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی افزود: اهمیت علوم شناختی امروز در همه ابعاد زندگی شناخته شد چراکه سرمایه مغزهای برتر مبنای فعالیت بنگاه اقتصادی است در واقع سرانه مغز برتر این است که بتواند درست عمل کند البته مفهوم دیگر سرمایه شناختی است که از یک جامعه شناس فرانسوی گرفته شده است که در قالب سرمایه های مادی، اقتصادی، فرهنگی، نمادین و سمبولیک از آن یاد شده است.
پور اعتماد تصریح کرد: علوم شناختی عبارت از دانشی که انسان را برای زندگی آماده می کند که به این مفهوم به درستی استفاده نمی کنیم و به صورت مقطعی است.
رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: یکی از کنش های رسانه تحلیل سیاست ها و روش سیاستگذاری علوم شناختی در کشور است در واقع توجه به مغز و ذهن به عنوان عامل ثروت و قدرت ملی در گزارش مشترک بنیاد ملی علوم و وزارت خزانه داری به آن توجه شده است که موضوع بهبود وضعیت از جمله آن است که در سال ۲۰۰۵نزدیک به  ۱۰۰ میلیون دلار و سال ۲۰۰۹حدود ۶۰۰ میلیون دلار در حوزه علوم شناختی هزینه شده است.
وی ادامه داد: کشور فلسطین اشغالی علوم شناختی را با نام ملت مغز عنوان کردند با هدف تبدیل ملت مبتدی به ملتی باهوش تمرکز کرده است البته رژیم صهیونیست هم در سال ۲۰۱۰ بر روی فناوری و توانبخشی در حوزه علوم شناختی متمرکز شده است.

اعتماد پور ادامه داد: راهکار های افزایش سرانه مغز برتر شامل دستکاری ژنتیک، استقرار تعلیم و تربیت شناختی در مدارس، آموزش مغز با استفاده از دانش و فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی ، غربالگری اموزش و توانبخشی افراد ناتوان و با نیاز ویژه ، پیشگیری از تولد مغزهای نارسا به ویژه در خانواره های پر خطر، فرهنگ استفاده از ماشین، پیشگیری از حوادث منجر به آسیب مغزی ، مواجهه و مهاجرت جهت مند مغز ها و فرهنگ توجه به سلامت مغز و عملکردهای شناختی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی، در مطالعه اول مغز بین کودکان انجام دادیم که ۱۲ خردسال بین ۲ تا ۴ سال به نتایج خوبی رسیدیم که نشان از نقش محوری و موثر علوم شناختی در کارکرد مغز دارد. همچنین تاثیر ایزوله شدن بر ساختار مغز موش ها دومین مطالعه دانشگاه شهید بهشتی است که باز نقش علوم شناختی در مغز را نشان می دهد.