۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 29819
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۲۷
  • ارسال توسط :
سرخك كودكان و بزرگسالان در كشور رو به افزايش است
سرخك كودكان و بزرگسالان در كشور رو به افزايش است

سرخك كودكان و بزرگسالان در كشور رو به افزايش است

خطر سرخك در افرادي كه سوءتغذيه و كمبود ويتامين دارند، خيلي جدي‌تر از سايرين است .

به دنبال هشدار اخير رييس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت درباره افزايش موارد بيماري سرخك در كشور و در حالي كه اعلام مي‌شد كه به دنبال سيل ورود اتباع غيرمجاز از افغانستان و پاكستان به ايران، سرخك در ايران بين كودكان و بزرگسالان افزايش يافته، سيد محسن زهرايي باز هم تاكيد كرد كه خطر اين بيماري، تمام گروه‌هاي سني واكسن نزده را تهديد مي‌كند و اين خطرات دامنه‌اي از عفونت مغزي، نابينايي تا مرگ خواهند داشت.

زهرايي با اين هشدار كه مرگ مبتلايان، يك تا پنج درصد تخمين زده شد، گفت: «خطر سرخك در افرادي كه سوءتغذيه و كمبود ويتامين دارند، خيلي جدي‌تر از سايرين است و عوارض طولاني‌مدت دارد و غير از مرگ مي‌تواند منجر به سينه‌پهلوي شديد، عفونت مغزي و نابينايي شود و در گروه سني بالا نيز در صورتي كه ايمن نباشند، عوارض جدي خواهد داشت. به خانواده‌ها هشدار مي‌دهيم كه به واكسيناسيون كودكان خود اهميت دهند و چنانچه واكسيناسيون كامل نيست سريع‌تر نسبت به تكميل آن اقدام كنند.

جامعه پزشكي بايد متوجه باشند كه بيماري سرخك از مرزهاي شرقي وارد كشور مي‌شود و در حال حاضر براساس گزارش‌هاي رسيده در استان‌هاي تهران، سيستان‌وبلوچستان، بوشهر، فارس، هرمزگان و يزد مواردي مشاهده شده به همين دليل جامعه پزشكي بايد حواس‌شان باشد اگر مورد مشكوكي در اين خصوص ديدند، براي جلوگيري از انتشار بيماري به مراكز بهداشتي اطلاع دهند. كاركنان بهداشتي توجه كامل نسبت به اين بيماري داشته باشند تا سريع بتوانند رصد و پيگيري كنند و جلوي انتشار آن را بگيرند.

عوارض اين بيماري مي‌تواند خود را به شكل ذات‌الريه، اسهال يا عفونت گوارشي نشان بدهد كه منجر به بروز مشكلات جدي براي فرد خواهد شد.»