۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه
  • شناسه : 7350
  • ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۹:۰۹
  • ارسال توسط :
ساماندهی سهمیه‌های کنکور به آزمون ۹۹  نمی‌رسد
ساماندهی سهمیه‌های کنکور به آزمون ۹۹  نمی‌رسد

ساماندهی سهمیه‌های کنکور به آزمون ۹۹ نمی‌رسد

آن‌طور که از شورا خبر آمده تصمیم‌گیری درباره این لایحه به سال 99 نمی‌رسد.

هدی هاشمی- وقایع خبری

نیمه دوم آذر ماه  امسال دولت لایحه توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات در آموزش عالی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داد تا این شورا درباره یکی از مهم‌ترین آزمون‌های علمی کشور تصمیم‌گیری کند؛ لایحه‌ای که به درخواست منتقدان اعمال سهمیه در کنکور از سوی دولت تدوین شده است. اختصاص سهمیه به برخی از افراد خاص در دو دهه گذشته واکنش‌های زیادی را در پذیرش دانشجو به وجود آورده است.
برخی از داوطلبان معتقدند اختصاص سهمیه موجب شده تا عدالت آموزشی کنکور زیر سؤال برود برای همین وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت لایحه سهمیه‌ها را تدوین کردند. در این لایحه؛ سهمیه‌های کنکور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافت و سهمیه اعضای هیأت علمی، بومی گزینی، بومی منطقه‌ای و بومی ناحیه‌ای هم حذف شده است.
با این حال دیروز وزیرعلوم اعلام کرد که ساماندهی سهمیه‌های کنکور به آزمون ۹۹ نمی‌رسد. منصور غلامی می‌گوید: شاید تا زمان برگزاری آزمون سراسری سال آینده، ساماندهی سهمیه‌ها به زمان بیشتری نیاز داشته باشد و بعد از پایان مهلت ثبت‌نام، اجازه تغییر دیگری در کنکور نمی‌دهیم. البته همین خبرهم با واکنش بسیاری از داوطلبان کنکور مواجه شد.
داوطلبان کنکور بر این باورند که به خاطر اعمال سهمیه‌ها با وجود داشتن نمره‌های بالا نتوانستند در دانشگاه قبول شوند و در سوی دیگر هم برخی از داوطلبان امیدوار بودند که با اعمال این سهمیه‌بندی دیگر شاهد ورود فرزندان اعضای هیأت علمی با سهمیه خاص به دانشگاه‌ها نباشند چرا که موضوع سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی هم یکی از موضوعات مهم مورد بحث منتقدان است. منتقدان اعلام کرده بودند که بیش از هزار نفر از فرزندان اعضای هیأت علمی از سهمیه کنکور استفاده کرده‌اند.
با این همه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به «ایران» می‌گوید که موضوع سهمیه‌ها باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد تا آنها برای کنکور ۹۹ آنرا اعمال کنند.
ابراهیم خدایی بسیار امیدوار است که شورای عالی انقلاب فرهنگی هر چه زودتر این لایحه را در دستور کار خود قرار دهد تا داوطلبان با آرامش بیشتر در کنکور ۹۹ شرکت کنند.
او در این باره می‌افزاید: موضوع عدالت آموزشی در کنکور مورد توجه ما و همچنین دولت هم بوده است برای همین لایحه توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات در آموزش عالی را تدوین کردیم و دولت هم این لایحه را در هفته جاری به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داد. اما آن‌طور که از شورا خبر آمده تصمیم‌گیری درباره این لایحه به سال ۹۹ نمی‌رسد.
رئیــس سازمان سنجش اظهار می‌دارد : وزارت علوم به همراه وزارت بهداشت به توافق کامل در زمینه سهمیه‌ها رسیده‌اند و در نهایت لایحه‌ای بسیار دقیق را تدوین کرده‌اند تا داوطلبان در سال آینده با احساس عدالت این آزمون را پشت سر بگذارند اما خبر‌هایی که می‌رسد این است که شورا هنوز بررسی لایحه را در دستور کار خود قرار نداده است.
خدایی می‌گوید: ما از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست می‌کنیم که این لایحه را برای آرامش داوطلبان در دستور کار خود قرار دهد. در این لایحه تأکید کرده‌ایم اگر قرار است امتیازی به افراد خاص داده شود به‌صورت مازاد سهمیه اختصاص پیدا کند. بیش از ۱۹ نوع سهمیه‌بندی در کنکور داشته‌ایم و حالا ما پیشنهاد داده‌ایم که این سهمیه‌ها به ۳ مورد برسد.
اگر این لایحه در شورا تصویب شود از این پس فقط سهمیه ایثارگران، مناطق محروم و استعدادهای درخشان وجود دارد. سهمیه‌های بومی گزینی، بومی منطقه‌ای، بومی قطب و بومی ناحیه‌ای و فرزندان اعضای هیأت علمی، سهمیه‌های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی را حذف کرده‌ایم. همچنین سهمیه مناطق محروم هم دستخوش تغییرات جدی شده است و تنها بر اساس نیاز منطقه‌ای و مصوبه شورای گسترش دانشگاه‌ها اعمال می‌شود.