۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » درمان » سفر » نظام سلامت
  • شناسه : 14681
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
  • ارسال توسط :

خوشبختانه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مراسم عزاداری محرم رضایت بخش است اما از مردم تقاضا می کنیم در تعطیلات آتی تاسوعا و عاشورا سفر نروند.

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری مجازی با طرح این سوال که ابتلای کرونا در کشورها چگونه خواهد بود؟ افزود:‌ این به رفتار اجتماعی ما و همکاری ارگان های خدماتی بستگی دارد. معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: پیشگیری از بروز موج سوم بستگی به رفتار اجتماعی مردم دارد، کادر بهداشت و درمان ما همه خسته‌اند وشش ماه کار فرسوده انجام داده‌اند باید رعایت بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: در اوج دوم کرونا، با رعایت بهتر مسایل بهداشتی از جمله شستشوی دست ، ‌فاصله گذاری و استفاده درست از ماسک و پرهیز از تجمع، با حماسه ای که مردم آفریدند، توانستیم میزان مرگ و میر را بیش از ۴۵ درصد و میزان بستری را حدود ۴۰ درصد کاهش دهیم.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه میزان بستری ، مرگ و ابتلای ما به کلی از اوجی که در فروردین داشتیم بالاتر رفت، افزود:‌ کم کم به فصل سرد سال نزدیک می شویم، با سرد شدن هوا احتمال ابتلای به بیماری کرونا و آنفولانمزا افزایش می یابد.

معاون کل وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در فصل سرد استفاده مردم از فضاهای بسته ، پنجره بسته و تهویه کمتر بیشتر است و حمل و نقل عمومی هم همینطور است که در این شرایط احتمال ابتلا افزایش می یابد.

آقای حریرچی با اشاره به تدابیر لازم برای بازگشایی مدارس ، گفت:‌ با این وجود ، ما مثل سایر کشورهای نیمکره شمالی نگران هستیم که در پاییز ابتلای بیشتری  داشته باشیم.

وی افزود: خوشبختانه با حمایت دولت ،‌همکاری بخش خصوصی عرضه کننده خدمات مثل فروشگاهها و مغازه ها این امیدواری وجود دارد که بتوانیم بر کرونا غلبه کنیم.

وی تاکید کرد: مسافرت‌های غیرضروری شهریور ماه باید به تعویق بیفتد، توصیه می‌کنیم جوانان و خانواده‌ها از مسافرت پرهیز کنند و طبق سنتی که مردم عاشورا و تاسوعا به شهرهای زادگاه سفر می‌کردند درخواست می‌کنیم سفر را به هر دلیلی به حداقل برسانیم و از مسافرت پرهیز کنند هرچند ما متوجه هستیم که برخی از استان‌ها محور تورسیم است.

ی با بیان اینکه ۱۸۰ گروه در کشورهای مختلف درحال تلاش برای تولید واکسن هستند و برخی کشورها میلیاردها دلار هزینه برای واکسن صرف کردند گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در صورت تولید واکسن باید شیوه نامه بهداشتی را رعایت کنیم تاثیر واکن کرونا چند ماهه است و نمی‌توان به این بهانه بهداشت را رعایت نکرد، خبر خوب در مورد بیماری واکسن آنفلوانزا اینکه شیوع این بیماری در نیم کرده جنوبی به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است که علت آن رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی است و احتمال می‌دهیم شیوع بیماری در کشور ما کم باشد اما برای گروه‌های خطر واکسن آنفلوانزا توزیع خواهد شد.   دکتر حریرچی افزود: میزان ابتلای کودکان به کرونا مشابه بزرگسالان است، کودکان بالای ۵ سال باید از ماسک استفاده کنند و برای تهیه ماسک از پارچه یا از دستمال کاغذی زخیم برای تهیه ماسک استفاده شود. ممکن است کودکان بیماری کرونا را به مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها منتقل کند، سال تحصیلی با پروتکل‌های بهداشتی آغاز خواهد شد، سالن‌های کنکور یکی از امن‌ترین مکان‌ها برای حضور دانش آموزان بود، تا امروز مراسم‌های عزاداری محرم به خوبی برگزار شده است و تاکید می‌کنیم دستورالعمل‌ها همواره رعایت شود.