۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصاد » انرژی » قزوین
  • شناسه : 31925
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۷:۵۹
  • ارسال توسط :
سال آینده شبکه توزیع برق قزوین اصلاح خواهد شد
سال آینده شبکه توزیع برق قزوین اصلاح خواهد شد

سال آینده شبکه توزیع برق قزوین اصلاح خواهد شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: برق تولیدی با انرژی خورشیدی با نرخ ۹ برابر قیمت خانگی از فروشندگان خریداری می‌شود.

خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: ناترازی تولید و مصرف چند سال است که در شبکه توزیع وجود دارد که بخشی از آن مربوط به تولید و بخش دیگر آن مربوط به الگو‌های مصرف است. امسال دو ماه قبل از اوج تابستان، مصوبات وزارتخانه و جلسات در میان نهاد‌های ذی ربط اتفاق افتاد برنامه ریزی صورت گرفت. با همکاری نهاد‌ها و بخش صنعتی و کشاورزی هیچ خاموشی در تابستان وجود نداشت.

خواجه وند افزود: برای اجرای این مصوبات در بخش صنعتی روز همکاری داشتیم که به پنجشنبه و جمعه منتقل شده بود تا از ۴۸ درصد مشترکان صنعتی علیرغم رشد ۱۸ درصدی در مصرف برق در این بخش، منجر به خلل در تولید نشد. سال گذشته محدودیت‌ها بسیار زیاد و بدون برنامه بود، اما امسال به عنوان مثال در بخش فولاد در روز خارج از همکاری، تولید خود را به صورت مداوم پیگیری می‌گرفتند و هیچ ضربه‌ای به بخش تولید وارد نشد.

وی گفت: در بخش صنایع هیچ محدودیتی در طول شب نبود و بخصوص صنایع فولادی به صورت کامل مصرف برق خود را داشتند. تزریق برق تولیدی در شبکه ملی قرار دارد. نیروگاه شهید رجایی تقریبا ۲ هزار مگاوات و در بخش بادی نیروگاه‌های بادی ۱۳۴ مگاوات، در بخش خورشیدی ۴ مگاوات و در بخش دی جی حدود ۳۵ مگاوات است. تولید برق در استان قابل توجه است، اما به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

خواجه وند افزود: مصرف در استان در ساعت اوج بار امسال ۸۴۱ مگاوات بود که مدیریت ۲۰۰ مگاواتی اتفاق افتاد. در سطح کشور ناترازی مصرف و تولید وجود دارد و تولید استان تقریبا دوبرابر مصرف است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تصریح کرد: تیم اقتصادی استان به دنبال آن است که اگر بارگذاری در بخش تولید اتفاق بیفتد از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. تفاهمنامه‌ای منعقد شده که در آن بالغ بر۲ هزار و ۲۶۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر که هزار و ۲۵۰ مگاوات بادی و هزار و ۳۶۰ سهمیه انرژی خورشیدی است.

وی اضافه کرد: همه دستگاه‌های خدمات رسان اهتمام ویژه‌ای به این امر دارند. مکان‌های مورد نظر احداث این نیروگاه‌ها در الله آباد و زین آباد بوئین زهرا در نظر گرفته شده است که در مرحله مناقصه قرار دارد و بهره برداری از آن بستگی به سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد.

خواجه وند گفت: منحصر به فردترین تونل‌های بادی کشور در استان قزوین قرار دارد. همین ۱۳۴ مگاوات حدود ۳۰ درصد تولید کشور است. طبق برآورد‌ها تا ظرفیت ۵ هزار مگاوات است. در بخش خورشیدی هم باتوجه به زاویه تابش خورشید و زمین‌های با ظرفیت قابلیت توسعه تا ۳ هزار مگاوات را دارد. استارت پایلوت شهرک انرژی هم در قزوین زده است.

وی اضافه کرد: بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص خورشیدی مساله زمین وجود دارد که استعلام‌ها را از این لحاظ تامین کرده است. انرژی‌های خورشیدی را ۹ برابر قیمت خانگی خریداری می‌کنیم. تولید بخش‌های حمایتی مانند کمیته امداد هم بیش از ۲ هزار تومان خریداری می‌شود که حدود ۲۰ برابر نرخ خانگی است. نرخ‌های خرید تضمینی یک عامل انگیزشی برای حرکت به سمت انرژی‌های خورشیدی است.

خواجه وند گفت: در موضوع انرژی خورشیدی ۵ کیلوواتی در حال عقد قرارداد هستیم. در مساله نیروگاه‌های کلان باتوجه به شرایط حاکم بر کشور دچار اختلال هستیم. اتفاق گذر از اوج مصرف با هوشمندسازی محقق شد. ما به صورت آنلاین انرژی مصرفی مشترکان را هم رویت پذیر و هم کنترل پذیر داریم. کنتور‌های هوشمند و کلید‌های قدرت هم قابل کنترل از راه دور هستند و در استان ما بیش از ۶۸ درصد مصرف بخش کشاورزی و صنعت را کنترل کرده ایم. در بخش تجاری و خانگی هم به سمت کنتور‌های هوشمند در حال حرکت هستیم.

وی اذغان کرد: در سال گذشته ۵۰۴ پروژه احداث و توزیع و سایر بخش‌ها داشتیم که به بهره برداری رسید. تقریبا ۴۴ کیلومتر بالغ بر ۱۳ میلیاردتومان برای ۶۰۰ مشترک روستایی توسعه شبکه داشتیم. حدود ۱۱۳ کیلومتر تعویض و ۸ کیلومتر اصلاحات شبکه فوق توزیع با ۲۴ میلیارد تومان اتفاق افتاد. تقریبا تمام روستا‌های بالای ده خانوار که اسکان ثابت دارند متصل به برق هستند. دو روستا هم توانستند استعلامات لازم را انجام دهند که در برنامه برق رسانی هستند.

خواجه وند گفت: پدیده افت ولتاژ در برخی مناطق ناشی از مشکل عدم مدیریت مصرف اتفاق افتاد. برخی مشترکان خانگی از کولر‌های گازی به صورت نامناسب استفاده می‌کنند و رشد مصرف در برخی نقاط پایداری را با مشکل مواجه کرده است. اصلاحات شبکه، تقویت، تعویض سیم با کابل از این طرح هاست که مشکلات را برطرف کند و امسال برنامه ریزی برای ۵۰۸ کیلومتر نوسازی و تعویض داریم که از ۴ هزار و دویست کیلومتر طول شبکه ضعیف در استان، حدود ۱۶۰۰ کیلومتر تعویض سیم با کابل اتفاق افتاده است. بخصوص در بخش روستایی تمرکز بر روی این امر صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: مشکل کمبود روشنایی در برخی معابر مربوط به ابلاغیه ۵۰ درصدی وزارتخانه‌ای است. این امر در بلوار‌ها صورت گرفت که برای گذر از اوج مصرف موثر بود. البته وضعیت رقم خورده به مساله سرقت هم مرتبط است. کابل‌های روشنایی بجای دفنی، به ارتفاع چهارمتری منتقل شده است تا خدمات رسانی به هموطنان مختل نشود. قبول داریم که در بخش روستایی کمبود‌هایی وجود دارد که در حال توسعه شبکه هستیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: سامانه ۱۲۱ آماده پاسخگویی به سوالات همشهریان است. اقدامات اساسی در خصوص روشنایی معابر در حال انجام است. سال آینده شبکه توزیع برق قزوین با طرح‌های میان مدت و بلندمدت اصلاح خواهد شد. امسال هدفگذاری برای کابل خودنگهدار است. در خصوص مباحث بهینه سازی هم در بخش روستایی ۲۶۰ روستا در نظر گرفته شده است.

خواجه وند اظهار کرد: امسال در بخش خانگی ۵۱۸ هزار از ۶۴۲ هزار مشترک قرار دارند که با کمک صداوسیما هم اقدامات فرهنگ سازی صورت گرفت. ییش از ۸۱ درصد از مشترکان الگوی مصرف را رعایت کردند که جای تشکر از مردم دارد. این میزان در سال گذشته ۷۲ درصد بود. بیشترین بار مصرف در دو بخش روشنایی و سرمایشی قرار دارد. تجهیزات قدیمی مصرف انرژی ندارند و پرمصرف هستند. بخصوص کولر‌هایی که برچسب انرژی ندارند در برخی مواقع سه برابر سایر کولر‌ها برق مصرف می‌کنند.