۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 15910
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۰۲
  • ارسال توسط :
زبان زندگی را به کودکان بیاموزیم
زبان زندگی را به کودکان بیاموزیم

زبان زندگی را به کودکان بیاموزیم

با خودشناسی می‌توانیم زندگی بهتر و رضایت‌بخشی داشته باشیم.

نلی محجوب-فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان
۱۳ تا ۱۷مهرماه هفته ملی کودک است. شاید فقط در این هفته است که یاد کودکان می‌افتیم، به یاد نیازهایشان، کمبودهایشان، تحصیل و صلح و آموزش برای آنها. اما درمیان دغدغه‌های زندگی، دوباره فراموش شان می‌کنیم. دوباره یادمان می‌رود که زمان طلایی آموزش، فراگیری مهارت و مفاهیم زندگی همین دوران کودکی است و اگر صلح و زندگی را به آنها نیاموزیم دیگرانی هستند که خلاف آن را به آنها می‌آموزند.

راه و روش زندگی، باید به شیوه درست از کودکی فراگرفته شود، آن هم با تمرین، ارائه الگوی مناسب، پاسخگویی به سؤالات و کنجکاوی‌ها. آنچه آموزش و پرورش نامیده می‌شود باید بر همین اساس استوار باشد اما گاه بار مسئولیت بر دوش والدین گذاشته می‌شود. یکی از راه‌هایی که والدین می‌توانند در این راه موفق باشند آگاهی خود آن‌هاست که با مطالعه و افزایش مهارت‌هایشان به‌دست می‌آید تا به فرزندان‌شان منتقل کنند.
آلن دو باتن، نویسنده و فیلسوف صاحبنام، مؤسسه مدرسه زندگی را بنیان نهاد چون بر این باور است که فرزندان ما در مدرسه راه و روش زندگی را نمی‌آموزند و فقدان دانش زندگی در دوران بزرگسالی مشکلاتی را برای آنها به‌همراه خواهد داشت.
دوباتن بر این باور است که با خودشناسی می‌توانیم زندگی بهتر و رضایت‌بخشی داشته باشیم، اینکه چطور به مسائل روزمره پیرامون نگاه کنیم، چطور با مشکلات مواجه شویم و چگونه نگرانی‌هایمان را در مورد مسائل دورو بر از جمله مسائل مالی و اقتصادی کاهش بدهیم، یا چطور از تنهایی لذت ببریم و… قاعدتاً زندگی امروز مشکلات و دغدغه‌هایی به‌همراه دارد که شاید برای شیوه برخورد صحیح با آنها به راهنمایی درست نیاز باشد. مجموعه مدرسه زندگی به شیوه خودیاری بنا شده است، بنابراین به تنهایی می‌توانیم از این مجموعه استفاده کنیم. تازه‌ترین کتاب این مجموعه به قلم آلن دوباتن با عنوان «مقدمه‌ای بر فلسفه»، برای ذهن‌های کنجکاو بالای ۹ سال پیشنهاد شده است. برخی بر این باورند که کودکان فیلسوف به دنیا می‌آیند و بی‌نیاز از ترغیب دیگران، برخی از مهم‌ترین سؤالات را می‌پرسند. سؤال‌هایی در مورد مفهوم زندگی، مرگ، خوشبختی و…
متأسفانه مشکل اینجاست که این کنجکاوی ذاتی اغلب پرورش پیدا نمی‌کند. گاه سرکوب می‌شوند و گاهی بی‌پاسخ می‌مانند چون خود ما نمی‌دانیم و تلاشی برای دانستن نداریم.
مجموعه مدرسه زندگی، نه تنها به سؤالات ما پاسخ می‌دهد بلکه راه پاسخگویی و مواجهه با مسائل را به ما آموزش می‌دهد. کتاب اخیر با ارائه تصاویر و مفاهیم سعی دارد فلسفه را آموزش بدهد و با شیوه مشارکتی مخاطب را با ایده‌های متفکران بزرگ آشنا کند تا بدانیم چرا ایده‌های آنها تا امروز مهم بوده است. فلسفه موضوع اسرار آمیزی است اما می‌تواند جذاب باشد و نوع نگاه ما و مواجهه با مسائل پیرامون را تغییر دهد. پس چگونه دیدن، چگونه اندیشیدن و یافتن راه را به فرزندان‌مان بیاموزیم و خودمان هم کنارشان زندگی را فرا بگیریم. کودکان‌مان را دوست بداریم و دنیایی امن برایشان بسازیم، کتاب‌ها یکی از شیوه‌های ساختن زندگی امن همراه با آگاهی است. کتاب‌ها را فراموش نکنیم.‌‌