۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 36291
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
  • ارسال توسط :
روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان منتشر شد
روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان منتشر شد

روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان منتشر شد

«قلدری» از مهم‌ترین پدیده‌هایی است که در مدارس شایع است.

کتاب « روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان » نوشته دکتر کبری درویش پیشه ، مدرس دانشگاه و مدیر مرکز مشاوره حال خوب از سوی انتشارات « رویای آبی» در ۱۶۰صفحه و با قیمت ۱۲۰هزار تومان چاپ و روانه بازار کتاب شد .

نویسنده کتاب در بخشی از مقدمه آورده است:  آموزش و پرورش عرصه‌ای است که در آن آرمان‌های تربیتی، فرهنگی و اخلاقی دنبال می‌شود و مدرسه نیز مکانی است که کودک در آن مهارت‌های ارتباطی و نقش‌های جدید خود را به عنوان دانش‌آموز یعنی قانون پذیری، قانون باوری، سامان دادن به سیستم هیجانات خویش و هنجارهای اجتماعیمی‌پذیرد و به اصطلاح «جامعه‌پذیر» می‌شود با این همه اما یکی از پردامنه‌ترین چالش‌های مدارس مسئله «قلدری» است . قریب به چهار دهه است که پدیده قلدری و قربانی شدن در مدارس به عنوان یک معضل اجتماعی که به شکل جدی می‌تواند زندگی و عملکرد تحصیلی تعداد زیادی از دانش‌آموزان درگیر در آن را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ شناسایی و مورد توجه قرار گرفته است و از این‌رو به یکی از نگرانی‌های جدی حوزه تعلیم و تربیت در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است. وقتی دانش‌آموزان در مدرسه مورد قلدری و اذیت و آزار قرار می‌گیرند، به ندرت موضوع این اذیت و آزار در همان‌جا پایان می‌یابد. این‌گونه اتفاقات پیامدهای زیادی دارند و گاهی آثار روحی و روانی بسیاری برجا می‌گذارد که یکی از آن‌ها «تغییر رفتار» آن دانش‌آموز با همکلاسی‌های خود است .وجود این دسته از دانش‌آموزان قلدر بیانگر «اختلال سلوک» در دانش‌آموزان قلدر است.

کتاب  « روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان» دارای چهار فصل است . مشکل قلدری ، تاریخچه قلدری ، نظریه های ، مدل ها و دیدگاه های قلدری و مداخله در قلدری فصل های اول تا چهارم این کتاب را تشکیل داده است .

دکتر درویش پیشه در بخشی از فصل چهارم کتاب آورده است:

«قلدری» از مهم‌ترین پدیده‌هایی است که در مدارس شایع است؛ بنابراین اگر برای درمان و مداوای قلدری مداخلات روان‌شناختی به کار نیاید احتمال دارد برای همه افراد شرکت‌کننده در فرآیند قلدری مرکب از قلدر، قربانی و تماشاگر مشکلاتی شکل بگیرد. اگر این مشکل به موقع مداوا نشود احتمال می‌رود تا به محیطی فراتر از مدرسه نیز گسترش یافته و افرادی مانند معلمان و کادر آموزشی مدرسه، خانواده و سایر افراد را درگیر نماید. مطالعات نشان داده است که مداخله‌های درمانی مناسب می‌تواند به میزان بسیار قابل ملاحظه‌ای، پیامدهای قلدری نوجوانان را کاهش دهد.

جهت تدوین مداخلات درمانی مناسب، بررسی‌های فراوانی در مورد شناخت ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی و عوامل مؤثر محیطی صورت پذیرفته است. برنامه پیشگیری از قلدری اولویس که در کشور نروژ طراحی، تدوین و اجرایی شده است را می‌توان به عنوان معتبرترین برنامه پیشگیری از قلدری در سراسر جهان به شمار آورد. این برنامه نخست در کشور نروژ طراحی و اجرا شد و پس از آن و با حمایت انجمن آموزش انضباطی به والدین نروژی در ۴۲ مدرسه ابتدایی و متوسطه در سطوح سنی مختلف با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ساله در کشورهای مختلفی به اجرا درآمد. بر اساس اصول این برنامه مهم‌ترین نقاط و اماکن و هم‌چنین اوقات خاصی که بیش‌ترین احتمال شکل‌گیری قلدری در آن متصور است، شناسایی گردیده و نظارت بر آن اماکن و در آن ساعات افزایش چند برابری پیدا می‌کند. هم‌زمان با این نظارت، عملیات سازمان‌دهی منابع انسانی با برنامه‌ریزی مدون آغاز می‌شود تا در کنار آن روابط خانه و مدرسه نیز سامان یابد و از سوی دیگر با برگزاری جلسه‌ها و نشست‌های آموزشی حضوری منظم و یا ارائه بسته‌های آموزشی میزان قلدری را تا حدود چشمگیری کاهش داده و یا از شیوع قلدری جلوگیری نمایند. این برنامه مداخله‌ای و پیشگیری از قلدری در دو سطح خانواده و مدرسه را در برمی‌گیرد.

نویسنده کتاب ضمن توصیه مطالعه کتاب به تمام مادران ، مشاوران مدارس و کادر آموزشی به آنان یاد آور شده است: فصل چهارم کتاب به صورت تئوری و عملی نحوه برخورد با فرد یا دانش آموز قلدر را آموزش می دهد به گونه ای فرد یا دانش آموز قلدربه آسانی تغییر رویه داده و در تحصیل و پیشرفت تحصیلی با موفقیت روبرو خواهد شد.

علاقمندان جهت تهیه و خرید این کتاب می توانند با شماره ۰۹۳۰۳۳۱۴۸۳۸  (مرکز خرید انتشارات رویای آبی) تماس حاصل نموده تا کتاب بدون هزینه پستی برای آنان درکلیه نقااط کشور ارسال شود.