۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » روابط عمومی
  • شناسه : 24281
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
  • ارسال توسط :

* دکتر حمید ضیایی پرور

آینده روابط عمومی در ایران و جهان با یک بخشی گره خورده به نام درک مخاطب، یعنی تا دیروز مخاطبان و گیرندگان پیام کسانی بودند که طرف صحبت پیام های روابط عمومی بودند. امروز دیگر چیزی به نام مخاطب روابط عمومی نداریم و مخاطب خود صاحب رسانه شده اند و می توانند مستقیماً پیام شان را به گوش سیاستمداران و مدیران سازمان ها، دولت و افکار عمومی برساند و از این جهت حتی می توان گفت رسانه ها و روابط عمومی ها را حذف کرده است. بنابراین در آینده پیش رو اولاً همه مردمی که تا امروز مخاطب ما بودند و پیام برایشان می فرستادیم، خودشان زبان گویاو رسانه ای یک نفره شدند که می توانند حرف بزنند و موضع گیری داشته باشند و دیدگاهشان را بیان کنند و حتی می توانند بر دیگران نیز تاثیر بگذارند.

بنابراین روابط عمومی ها در فضای جدید نقش شان خیلی حساس تر شده و می شود، اگر تا دیروز از طریق رسانه های جمعی با توده ها ارتباط برقرار می کردند امرزو مجبورند با تک تک افراد به صورت فردی ارتباط بر قرار کنند.

ما امروز به عصر روزنامه نگاری آتلیه برگشتیم ک بایستی با تک تک افراد ارتباط برقرار کنیم که نظر یک فرد در رسانه اجتماعی خودش می تواند منعکس بشود و در جریان ها و موج ها و کمپین های سیاسی اجتماعی جامعه تاثیر گذار باشد.

در آینده پیش رو روابط عمومی ها بایستی خیلی دامنه نفوذ و رصد خود را گسترش دهند و اینکه واکنش های افراد را به تصمیم گیران سازمان به درستی و سرعت منتقل کنند.

الان مثل گذشته نیست که اخبار به فاصله چند ساعت یا حتی یک روز منتشر شوند بلکه افکار عمومی در لحظه شکل می گیرد و قبل از آنکه سازمان ها بخواهند واکنش نشان دهند افکارعمومی به جهت دیگری سوق داده می شود.

این آینده ای است که فراروی ماست و تا حدی روزنه هایی از این تحول را در فضای رسانه ای کشور می بینیم و در یک دهه آینده قطعاً به سمت تحولات عمیق تری در حوزه روابط عمومی ها و افکار عمومی مخاطبان حرکت خواهیم کرد.

اما درحال حاضر چالش اصلی نهاد روابط عمومی در ایران این است که به اندازه واقعی در حوزه فعالیت های حرفه ای و دانش و هنر روابط عمومی رشد نداشته و ما دچار عقب ماندگی حرفه ای و علمی در این حوزه هستیم.

اما حرکتی که تعدای از سازمانهای غیر دولتی در این حوزه شروع کرده اند باعث بنیان گذاری رویدادهایی شده که تغییراتی را در آینده ایجاد خواهد کرد که از جمله آن برگزاری کنفرانس های روابط عمومی و همایش های تخصصی و تاسیس انجمن های روابط عمومی که همگی در یک دهه گذشته اولاً در تثبیت جایگاه روابط عمومی خیلی کمک کرده است.

از دیگر مواردی که چشم انداز آینده روابط عمومی ها در کشور را با چالش مواجه می کند و بایستی به آن توجه شود نبود مقطع دکتری در رشته روابط عمومی و نبود گرایش بین رشته ای است، به عنوان نمونه روابط عمومی امروزه با حوزه فناوری اطلاعات مخلوط شده و روابط عمومی الکترونیک شکل گرفته یا ترکیب روابط عمومی با حوزه گرافیک و ترکیب آن با تبلیغات دانش چند رشته ای را ایجاد کرده است که جامعه به آن نیاز داشت و در حوزه روابط عمومی تیز تلاش های بیشتری نیاز است تا به جایگاه واقعی خود برسد.