۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » درمان » دسته‌بندی نشده » نظام سلامت
  • شناسه : 25107
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
  • ارسال توسط :
رمز موفقیت چین در مدیریت بحران کرونا
رمز موفقیت چین در مدیریت بحران کرونا

رمز موفقیت چین در مدیریت بحران کرونا

در کنار تست‌های مقطعی با توجه به جمعیت کشور (حدود ۸۰ میلیون) حداقل ۲۷۰ میلیون کیت تشخیص آماده شود.

به گزارش ” وقایع خبری” به نقل از ایرناپلاس، در بحبوجه کارزار جهانی مقابله با کرونا، برخی از کشورها در مدیریت و کنترل این بیماری و ویروس موفق‌تر بوده‌اند که بکارگیری این تجارب می‌تواند به دیگر کشورها در مدیریت بهتر این بحران کمک کند.

یکی از کشورهای موفق در جهان، چین است. در ادامه نگاهی به تجارب ارزشمند این کشور در مقابله با این چالش جهانی خواهیم داشت.

تجارب ارزشمند چین در مهار کرونا از چند نظر اهمیت دارد. نخست اینکه کرونا از چین (ووهان) شروع شد اما با اقدامات متمرکز، هوشمندانه و هدفمند از اردیبهشت ۱۳۹۹ تا کنون هیچ مورد مرگ ناشی از کرونا در این کشور گزارش نشده است.

دوم اینکه چین پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست که طبیعتاً کنترل و مهار ویروس نیز به همان اندازه سخت است. برای نمونه برخی شهرها مانند شانگهای و پکن بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارند.

نکته آخر اینکه چین تنها قدرت بزرگ اقتصادی دنیا بود که رشد اقتصادی مثبت خود را در سال گذشته حفظ و این روند در ۶ ماه اول امسال نیز ادامه پیدا کرده است.

اما رمز موفقیت چین در کنترل بیماری کرونا در چه نکاتی نهفته است؟

استفاده از ظرفیت نیروهای نظامی و شبه نظامی

نخست آنکه این کشور با به خدمت گرفتن ظرفیت نیروهای نظامی و شبه نظامی توانست ضمن کنترل ترددهای درون شهری و بین شهری، سرویس خوب و به موقع به مردم در قرنطینه‌های چند میلیون نفری شهرهای استان هوبی ( ووهان) ارائه کند.

جداسازی مطلق بیماران

اقدام دیگر در قدرت جداسازی و یا ایزوله کردن مطلق بیماران و همراهان و کسانی که با آنها مراوده داشته‌اند خلاصه می‌شود. این اقدامات به گونه‌ای است که هر نمونه جدیدی که پیدا شود تا چهار حلقه فرد مبتلا از جامعه جدا و در اردوگاه قرنطینه می‌شوند؛ حلقه اول به مدت چهار هفته، حلقه دوم سه هفته و حلقه سوم و چهارم دو هفته. در این مدت مرتب تست می‌شوند و اگر مثبت شود به بیمارستان منتقل و تحت درمان قرار می‌گیرند.

انجام تست‌های تشخیصی وسیع

انجام تست‌های تشخیصی وسیع در مناطق تحت قرنطینه و ایجاد نقاط پاک و گسترش آن به سراسر کشور و در ادامه حفظ سخت‌گیری‌های بازدارنده (ماسک و تست) نیز یکی دیگر از رموز موفقیت چین در مهار این بیماری هولناک است.

توضیح اینکه وقتی در شهر ووهان ۱۳ نفر نمونه جدید پیدا شد کل شهر ۱۱ میلیون نفری قرنطینه و سپس در دو هفته سه بار از همه شهروندان تست کرونا به عمل آمد. این یعنی انجام ۳۳ میلیون بار تست کرونا.

همچنین در مورد دیگری مشخص شد که یک کارگر بندر نینگ بو که سومین بندر شلوغ کانتینری دنیاست به کرونا مبتلاست، کل بندر از زمان مشاهده بیماری تا زمان پاکسازی تعطیل شد.

استفاده از فناوری اطلاعات برای ردیابی بیماران

استفاده از پلتفرم‌های اینترنتی هلث کیت (QR Health Kit) برای کنترل تردد افراد نیز یکی دیگر از رموز موفقیت چین است. اطلاعات فوق در سرورهای عظیم نگهداری و به محض یافته شدن مورد مبتلای جدید از طریق این پلتفرم همه مسیر و محل‌های تردد و افراد مرتبط به سرعت شناسایی و جمع‌آوری می‌شوند. ورود به فروشگاه، مجتمع‌های مسکونی، مترو، اتوبوس و هر مکان عمومی مشروط به داشتن ماسک و اسکن کردن QR هلث کیت است.

کنترل دقیق مبادی ورودی مسافر و کالا

گام مهم دیگر چین در مهار کرونا، کنترل دقیق مبادی ورودی کالا و مسافر بین شهرها و از خارج از مرزهاست. واقعیت این‌که واکسیناسیون در مدیریت بیماری کرونا در چین چندان نقشی نداشته است و در زمان کنونی فقط برای گشایش تدریجی کشور به روی جهان خارج انجام می‌پذیرد. در واقع چین پیش از واکسیناسیون با اقدامات یادشده، بیماری را مهار کرد و حالا در دوره واکسیناسیون هم مدیریت بیماری و سخت‌گیری‌های قبلی را به همان شیوه ادامه داده و به هیچ وجه آنرا کنار و یا حتی تسهیل نکرده است.

قرنطینه اجباری مسافران خارجی

رعایت سه هفته قرنطینه اجباری برای همه مسافرانی که از خارج وارد می‌شوند یکی دیگر از رموز موفقیت چین است که باید به آن پرداخت. به‎‌طوری که جدا از تست‌هایی که پیش از عزیمت باید انجام شود، هر فردی که وارد سرزمین چین شود به محض ورود با اسکورت به مکان‌های تعریف شده ( هتل، مهمانسرا، مهمانپذیر … ) منتقل و برای سه هفته قرنطینه می‌شود. در این مدت با هیچ کسی تماس ندارد و ۵ مرتبه مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در صورتی که پاسخ همه آزمایش‌ها منفی باشد در پایان سه هفته اجازه دارد وارد جامعه شود.

جالب اینکه این قانون شامل همه مقام‌های داخلی و خارجی می‌شود. به عبارتی مقامات خارجی که وارد چین می‌شوند اولاً در شهرهای دور از پایتخت مورد استقبال قرار می‌گیرند و ثانیا همه افراد مرتبط با این مقام‌ها بدون استثناء قرنطینه سه هفته‌ای را طی می‌کنند (حتی وزیرانی مانند خارجه و دفاع) پ.

برخورد قاطع با ناقضان مقررات کرونا

یکی دیگر از اقدامات حائز اهمیت چین برخورد شدید با ناقضان مقررات کرونا و مدیران سهل‌انگار است. دولت برای نقض مقررات پیشگیری جرائم قضایی تعریف کرده؛ بنا به گزارش رسانه‌ها، ۷۷ مورد افراد خاطی بابت نقض مقررات، محکوم و مجازات شده‌اند.

در یکی از این موارد، یکی از کارگران به‌دلیل سهل‌انگاری در هنگام ضدعفونی کردن هواپیمای ورودی از روسیه، مبتلا شده بود که پس از آن بیماری وی به تعدادی از شهروندان چین سرایت پیدا کرد. در پی این رخداد، ۳۱ نفر از مدیران سطوح و دستگاه‌های ذیربط بلافاصله عزل و بعضی هم تحت تقیب قرار گرفتند.

استمرار سخت‌گیری‌ها

نکته مهم آنکه همه فعالیت‌های عادی در چین برقرار است، ورزشگاه‌ها با حضور تماشاچی مسابقات را برگزار می‌کنند و دانشگاه و مدارس باز است. در عین حال سختگیری‌ها نیز استمرار دارد و حدود ۵۰ درصد مردم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

حال اگر ایران بخواهد از مدل چینی الگوبرداری کند صرفنظر از اینکه چنین مسیری امکان پذیر هست یا خیر چه گام‌هایی را باید طی کند؟

۱. در کنار تست‌های مقطعی با توجه به جمعیت کشور (حدود ۸۰ میلیون) حداقل ۲۷۰ میلیون کیت تشخیص آماده شود.

۲. با استفاده از ظرفیت اردوگاه‌های نظامی بخشی از نیروهای بسیجی و سرباز به عنوان مجریان طرح به مدت ۱۴ روز با سه تست اول، وسط و آخر قرنطینه شده و افرادی که پس از این مدت، عدم ابتلای آنها به ویروس تایید شد، برای اجرای طرح تجهیز شوند.

۳. در مرحله اول برای مبادی ورودی و خروجی شهرهای بزرگ سیستم چک ویروسی ورودی کالاها نصب شده و ورود کالا فقط پس از انجام چک‌های لازم امکان پذیر باشد.

۴. ابتدا شهرهای بزرگ که کانون اصلی زندگی ویروس هستند یک به یک، ۱۴ روز تعطیل شده و مردم با کنترل نیروهای امنیتی سرباز و بسیجی مکلف شوند در این مدت به هیچ وجه از خانه خارج نشوند. نیازهای مردم توسط همین نیروها با دریافت وجه و یا به صورت اعتباری تامین شود. از این طریق نقاط پاک ایجاد خواهد شد.

۵. در اطراف شهرهای بزرگ بیمارستان‌های صحرایی ایجاد شود تا در هر مرحله از دوره قرنطینه سخت اگر نیاز به معالجه افراد مبتلا پیدا شد (با توجه به الگوی این بیماری اندازه این بیمارستان‌های صحرایی به راحتی قابل تخمین است) به این مراکز منتقل شده و سایر افراد همراه آنان در خانه تا دوره پس از قرنطینه سخت، ایزوله شده و نیازهای آنان توسط همان نیروها تامین شود.

۶. پس از دوره قرنطینه سخت افراد سالم اجازه تردد در سطح شهر را پیدا کنند.

۷. در دوره قرنطینه سخت تلاش شود واکسیناسیون همه افراد بالای ۱۵ سال به صورت شهر به شهر انجام شود.

۸- استان.ها و شهرهایی که مبدا ورود و خروج کالا هستند در اولویت اجرای طرح قرار گیرند.

۹. برای هر شهر که عاری از ویروس شد فقط امکان رفت‌وآمد با شهرهای پاک مشابه فراهم شود و ورود به شهرهای پاک فقط با طی کردن دوره قرنطینه ۱۴ روزه امکان‌پذیر شود.

۱۰. با پاک شدن تدریجی استان‌ها تنها منبع ورود ویروس، مسافران خارجی ورودی و کالاهای وارداتی خواهند بود که امکانات کشور برای قرنطینه و بازرسی ویروسی کالاها باید متمرکز شده و این آمادگی به‌وجود بیاید که با کشف اولین مورد بیمار مجددا کل یک استان قرنطینه شده و پس از ۱۴ روز با تست‌های وسیع مجدد آن استان به سایر نقاط پاک کشور متصل شود.