۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آسیب های اجتماعی » اخبار ملی » مجلس شورا ی اسلامی
  • شناسه : 5145
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۸:۰۰
  • ارسال توسط :
رشد زندانیان مهریه هزینه مالی زیادی برای دولت دارد
رشد زندانیان مهریه هزینه مالی زیادی برای دولت دارد

رشد زندانیان مهریه هزینه مالی زیادی برای دولت دارد

زندان راه مناسبی برای دریافت مهریه نیست

حجت الاسلام حسن نوروزی با انتقاد از رشد زندانیان مهریه گفت: رشد بیش اندازه قیمت طلا و سکه نه تنها باعث افزایش تورم چند برابری در جامعه شد بلکه عاملی بر رشد آسیب های  اجتماعی از جمله افزایش زندانیان به خصوص زندانیان مهریه شده است.

 نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی افزود: رشد زندانیان مهریه نتایج منفی از جمله اختلاف های خانوادگی، طلاق تا  افزایش زندانیان را  به همراه داشت، افزایش زندانیان مهریه هزینه مالی زیادی برای دولت به همراه داشته از طرفی سرمایه انسانی که به حبس محکوم می شوند می توانند عواقب جبران ناپذیری برای  زندگی شخصی و اجتماعی حبس شونده داشته باشد.

نوروزی یادآور شد: کمیسیون قضایی مجلس اعتقاد دارد که  باید جمعیت زندان ها به صورت قانونی کاهش پیدا کند، در کمیته حقوقی و قضایی به این نتیجه رسیدیم که زندان راه حل مناسبی  برای دریافت  مهریه نبوده است، براساس این طرح حدود ۱۳۰۰ نفر زندانی مهریه به دستور رییس قوه قضاییه آزاد خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی تصریح کرد: گاهی بانوان به مهریه به عنوان پشتوانه مالی نگاه کرده و حتی دربرخی موارد از مهریه به عنوان حقی برای طلاق گرفتن استفاده می کند؛ در این بین اگر شخص تمایلی به جدایی و طلاق نداشته باشد با تهدید به حبس در مقابل پرداختن نکردن مهریه از طرف همسر خود مواجه  می شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس یادآور شد: عده ای معتقد هستند تصویب حبس زدایی زندانیان مهریه  به ضرر بانوان است؛ چرا که مردان، زنان را مجبور به بسوز و بساز می کنند حتی در بدترین شرایط ، در این میان بندی به ماده 1130 قانون مدنی اضافه شد، زوجه می‌تواند در مواردی که ادامه زندگی زناشویی، را در وضعیت عسر و حرج قرار ‌دهد و از همسر خود طلاق بگیرد بر مبنای بند الحاقی اگر زندگی زوجین با اکراه باشد و طرفین علاوه بر اینکه تمایلی برای زندگی باهم  نداشته باشد،دادگاه حکم به جدایی طرفین صادر نماید.

نماینده مردم در مجلس دهم گفت: براساس تصمیمات گرفته شده برای حبس زدایی مهریه  این موضوع در کمیسیون قضایی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و روزهای آینده در صحن علنی مجلس مورد تایید قرار می گیرد.

نوروزی عنوان کرد: سوءاستفاده از مهریه توسط تعدادی از زنان به قدری افزایش یافته که از آن به عنوان یک اهرم فشار برای طلاق گرفتن استفاده می کنند؛ اگر قانون حبس از مهریه برداشته شود پیش بینی می شود، ازدواج هایی با مهریه پایین صورت گرفته و زندگی هایی که با مهریه های هزار  و ۲هزار سکه ای که بیشتر براساس احساسات  شکل می گیرد کاهش یابد، با توجه به این طرح حتما طلاق در جامعه سیر نزولی خواهد داشت.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: مبحث مهریه به عنوان یک اصل حقوقی  است  و بحث  کیفری نداشته و اگر زوجه توانایی پرداخت مهریه همسر خود را داشته باشد باید این هدیه را در حین عقد یا در ادامه زندگی به همسر خود پرداخت کند.