۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » بهداشت و درمان » جامعه » دانش و فناوری » نظام سلامت
  • شناسه : 14055
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
  • ارسال توسط :
رشته ارتباطات سلامت راه‌اندازی می‌شود
رشته ارتباطات سلامت راه‌اندازی می‌شود

رشته ارتباطات سلامت راه‌اندازی می‌شود

جهان ما جهانی است که ما با شیوه تفکر خود آن را می‌سازیم.

بر اساس تفاهمنامه مشترک میان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رشته ارتباطات سلامت راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش”وقایع خبری ” به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، به منظور توسعه آموزش‌های میان رشته‌ای، پژوهش‌های کاربردی، رفع مشکلات نظام سلامت کشور و پاسخ گویی به مهمترین نیازهای جامعه به ویژه در شرایط برآمده از ویروس کرونا، همکاری عملی و علمی میان حوزه‌های علوم پزشکی و علوم انسانی و اجتماعی و برقراری ارتباطات متقابل و موثر، تفاهمنامه همکاری در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به امضا رسید.

این تفاهم نامه شامل همکاری‌های آموزشی همچون راه اندازی رشته ارتباطات سلامت با همکاری علمی و اجرایی دو دانشگاه، راه اندازی مرکز آموزش‌های حرفه‌ای علوم انسانی و سلامت، برگزاری سمینارها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی، تبادل استاد و دانشجو، طراحی و راه اندازی رشته‌های مشترک دیگر، استفاده متقابل از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری آموزشی و پژوهشی، تامین فضا و تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری کلاس‌های آموزشی، کمک در راه اندازی و ایجاد دوره‌های مشترک توانمندسازی اعضای هیئت علمی در زمینه‌های مختلف آموزشی و همکاری‌های پژوهشی همچون استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات تحقیقاتی دو دانشگاه، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و پایگاه‌های پژوهش و اطلاع رسانی و تبادل آمار و اطلاعات، حمایت‌های معنوی و مادی از پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در زمینه‌های میان رشته‌ای مرتبط، انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و برگزاری سمینارها، وبینارها، سخنرانی‌ها و نمایشگاه‌های مشترک در سطوح ملی و بین‌المللی می‌شود.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: یکی از آرمان‌های این دانشگاه به عنوان میان دار رشته‌های علوم انسانی این است که بتواند ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با اقدامات واقعی با دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته باشد. این جدا افتادگی دانش پزشکی از سایر رشته‌های علمی در دانشگاه‌ها مزایا و معایبی داشته که یکی از معایب، این بوده است که ما نتوانستیم ارتباط نزدیک علمی با حوزه‌های علوم پزشکی داشته باشیم.

وی بیان کرد: این اقدامات و هماهنگی‌ها می‌تواند شرایطی را فراهم کند که بر این ضعف در جامعه غلبه کنیم. استادان ما در بسیاری از زمینه‌ها با یافته‌های علوم پزشکی بیگانه‌اند و این باعث می‌شود که به حوزه علوم انسانی و بخشی که به ارگانیسم بدن انسان و نحوه اندیشیدن، زیست فردی و زیست اجتماعی آگاهی نداشته و با آن بیگانه باشند. از طرف دیگر علوم انسانی در درون خود یافته‌ها و ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند مکمل دانش پزشکی باشد. شرایط شروع کرونا یا وجود فجایعی که در جامعه بشری به وجود آورده است ولی ما را به حوزه‌هایی وارد کرد که اگر این بیماری شیوع پیدا نمی‌کرد ما به این حوزه‌ها وارد نمی‌شدیم.

سلیمی ادامه داد: همانطور که بعد از شیوع کرونا در اقتصاد با یک دیجیتال جامپ مواجه شدیم که ماهیت آموزش، پژوهش و فعالیت‌های بین‌المللی ما را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد، شاید بتوانیم از این فرصت و پتانسیل‌های موجود در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور کلی استفاده کنیم. اگر از منظر علوم انسانی نگاه کنیم هر اتفاقی که در عالم انسانی می‌افتد چیزی است که در ذهن ما شکل می‌گیرد. جهان ما جهانی است که ما با شیوه تفکر خود آن را می‌سازیم. مدعی هستیم که حتی در حوزه سلامت هم این چنین است، یعنی انسان صرفاً یک موجود بیولوژیک نیست بلکه موجودی است که با نحوه تفکر خود، با زیست اجتماعی خود با چگونگی ارتباط خود با دیگر انسان‌ها و دیگر جوامع نه فقط معنای سلامت را می‌سازد، بلکه می‌تواند شیوه‌های سازماندهی و ساختارهای ایجاد سلامت را به وجود بیاورد.

وی در ادامه تصریح کرد: روابط اجتماعی ما هستند که نه فقط تعریف سلامت را برای ما ایجاد می‌کند بلکه ساختارهایی که می‌تواند شبکه سالم ساز را در جوامع به وجود بیاورد هم با یک شیوه تفکر، شیوه ارتباط بیناذهنی و شیوه تعامل اجتماعی می‌تواند اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: شیوع کرونا را شاید با شیوه‌های پزشکی خیلی موفق آمیز بتوانیم کنترل کنیم اما راه حل نهایی، چگونگی سامان دادن به روابط اجتماعی و ذهنیتی است که بتواند رفتاری را به دنبال داشته باشد که این رفتار هم توانایی پیشگیری و هم توانایی درمان داشته باشد. اتفاقی که در حوزه بیماری می‌افتد ساختار اقتصاد جهانی، روابط قدرت در عرصه جهانی، شیوه ارتباط اجتماعی و ماهیت آموزش عالی را دگرگون می‌کند. از طرف دیگر آنها که دگرگون می‌شوند روابط سلامت، مفهوم سلامت و چگونگی زیست انسانی در حیطه سلامت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با ابراز امیدواری برای باز شدن دریچه‌ای به دنیای جدید در حوزه آموزش عالی با امضای این تفاهم نامه، گفت: درست است که انگیزه اصلی آغاز همکاری، رشته ارتباطات سلامت است ولی زمینه‌های بسیار متعددی وجود دارد که بتوانیم در حوزه‌های بین رشته‌ای، چه رسمی و چه غیر رسمی همکاری کنیم. به طور مثال در حوزه اقتصاد سلامت و رشته‌های مدیریت سلامت، مدیریت بهداشت، جامعه شناسی، پژوهشگری اجتماعی، مددکاری اجتماعی، آینده پژوهشی، بیمه و ترجمه می‌توانیم دوره‌های رسمی مشترک راه اندازی کنیم که هم از دانش استادان علوم پزشکی در آموزش‌های تخصصی استفاده کنیم و هم اگر دانش استادان ما توانست در آموزش‌های حین خدمت به استادان علوم پزشکی کمک کند در این زمینه وارد شویم. بنابراین هم در حوزه آموزش‌های تخصصی رسمی و هم در حوزه آموزش‌های تخصصی آزاد زمینه بسیار وسیع و گسترده‌ای بین دو دانشگاه وجود دارد که می‌توانیم بسیاری از آنها را به سرعت راه اندازی کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: در حوزه پژوهشی هم دانشگاه علامه طباطبائی زمینه‌های فوق العاده ای را برای همکاری دارد. به طور مثال به تازگی آزمایشگاه علوم شناختی نسبتاً خوبی را راه اندازی کرده است. حوزه علوم شناختی حوزه‌ای است که می‌تواند موجب وصل بین دانش پزشکی و علوم انسانی باشد. اولین تحقیقاتی که در حوزه مدیریت با کمک علوم شناختی انجام شد، نتایج شگفت انگیزی داشت که با مشاهده آنها می‌توان پی برد یرخی مشکلات مدیریت ناشی از چیست. همچنین دراین دانشگاه کرسی یونسکو وجود دارد که در حال حاضر دو پروژه تحقیقاتی را از طرف یونسکو گرفته است و در این زمینه حتی می‌توان با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کارهای مشترک پژوهشی انجام داد که فضای علمی جهانی را تحت تاثیر خودش قرار دهد. اینها برخی از زمینه‌های مشترک همکاری است و مطمین هستیم با اندیشه، دانش و بینشی که در بین استادان علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی وجود دارد بتوانیم دریایی از ایده‌های جدید برای کار مشترک ایجاد کنیم.