۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » رسانه ها » نظام سلامت
  • شناسه : 27471
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۵۰
  • ارسال توسط :
رسانه‌ها حقایق مربوط به واکسن را بیان کنند
رسانه‌ها حقایق مربوط به واکسن را بیان کنند

رسانه‌ها حقایق مربوط به واکسن را بیان کنند

رسانه باید تمام جنبه‌های یک موضوع را به مخاطب نشان دهد

 حوریه دهقان شاد
استاد علوم ارتباطات


رسانه وسیله‌ای است برای این که یکسری پیام‌ها را به مخاطبانش برساند. البته این موضوع شامل حال رسانه‌های جمعی است. طبیعتاً اگر رسانه‌ها به شیوه‌های مختلف و کار‌آمد و قابل دسترس همانند خبر، گزارش یا مصاحبه با متخصصین در حوزه واکسن و ضرورت انجام آن برای کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند صحبت کنند، مسلماً تأثیر مناسب و مؤثری روی قشر مردم خواهد داشت. البته باید به این نکته توجه داشته باشند که این برنامه‌ها باید جنبه‌های مختلف واکسیناسیون را منعکس کنند و حتماً باید بخشی از آن به این بپردازد که افرادی که واکسن نزده‌اند چه اتفاقاتی در انتظارشان است و از سوی دیگر تمام موارد مثبت واکسن را بگویند و پوشش دهند، در این صورت اطلاع‌رسانی از سوی رسانه تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
در حقیقت رسانه باید تمام جنبه‌های یک موضوع را به مخاطب نشان دهد حتی نظرات مخالف را منتشر کنند تا مخاطب بتواند به درستی تصمیم بگیرد. اکنون از نظر علمی ثابت شده است که واکسن زدن جلوی مخاطرات را می‌گیرد. رسانه‌ها با شیوه‌های مختلف می‌توانند مخاطبان را به واکسن زدن ترغیب کنند. البته مخالفان واکسیناسیون هجمه بسیاری وارد می‌کنند و آنها از منظر باورهای خرافی استفاده کرده تا تأیید بیشتری از سوی مردم بگیرند و آنها از این مورد سوءاستفاده می‌کنند. به‌همین دلیل باید رسانه‌ها از تمام جنبه‌ها موضوع را بررسی کنند.

این روزها فیلم‌های مختلفی در شبکه‌های مجازی پخش شده که برشی از صحبت‌های یک فرد ناشناس به اسم یک پزشک از دانشگاه معتبر خارجی است؛فیلم‌هایی که دانشگاه‌های معروف دنیا هم آنها را تکذیب کرده‌اند و گفته‌اند چنین استادانی نداریم. اما برخی مردم بدون راستی آزمایی آنها را باور کرده‌اند، بنابراین باید پزشکان و دانشمندان هم نظر دهند تا حقایق روشن شود. به‌عبارت دیگر رسانه‌ها بدون چشمپوشی و بدون سکوت، حقایق مربوط به واکسن را بیان کنند تا مردم هم آگاه شوند و خودشان انتخاب کنند.
نکته حائزاهمیت این است که همه وظیفه را نمی‌توان روی دوش رسانه گذاشت. اینکه رسانه بخواهد بعضی انسان‌ها را از یکسری باورهای خرافی و عقب مانده‌ای که دارند، جدا کند، باید بگویم که کار رسانه به تنهایی نیست. رسانه می‌تواند در کنار سایر نهادهای جامعه قرار بگیرد و این امر مهم را تقویت کند درغیراین صورت رسانه نمی‌تواند یک عادت و نظریه را ایجاد کند، رسانه فقط می‌تواند آن نظریه را تقویت کند. اگر این انتظار را داشته باشیم که رسانه‌ به مفهوم کلی آن یک تنه به میدان بیاید، انتظار اشتباهی است.