۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » ارتش » فناوری های نوین
  • شناسه : 7116
  • ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۸:۰۹
  • ارسال توسط :
رزمایش دریایی بزرگ ایران، روسیه و چین
رزمایش دریایی بزرگ ایران، روسیه و چین

رزمایش دریایی بزرگ ایران، روسیه و چین

هدف از انجام این رزمایش دریایی تحکیم امنیت در منطقه اعلام شده است.

تهران، مسکو و پکن رزمایش مشترک دریایی برگزار کردند. این رزمایش چهار روزه که روز گذشته با پهلوگیری شناورهای روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شد، اولین عملیات مشترک سه کشور از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران به شمارمی آید.

پیش تر نیروی دریایی ارتش ایران و چین در سال ۱۳۹۶ در محدوده شرق تنگه هرمز تا دریای عمان یک رزمایش مشترک یک روزه برگزار کرده بودند. اما سه کشور ایران، روسیه و چین در ماه ژوئیه سال جاری و در جریان رژه بزرگ دریایی در «سنت پترزبورگ» که به مناسبت روز نیروی دریایی روسیه با حضور فرماندهان نیروی دریایی سه کشور مذکور برگزار شد، برای انجام این مانور دریایی بزرگ به توافق رسیدند.
سه کشور در شرایطی از روز گذشته عملیات مشترک دریایی خود را در شمال اقیانوس هند و آب های دریای عمان آغاز کردند که هدف از انجام آن تحکیم امنیت در منطقه اعلام شده است.

پیام رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین امنیت دریایی است

دریادار دوم غلامرضا طحانی، معاون عملیاتی نیروی دریایی ارتش ایران در تبیین اهداف این رزمایش، منطقه شمال اقیانوس هند را منطقه بسیار با اهمیتی توصیف کرد و گفت: «اقیانوس‌ هند سومین‌ اقیانوس بزرگ دنیا است که کشورهای بسیار مهمی در این منطقه حضور‌ دارند و سه تنگه مهم باب‌المندب، مالاکا و هرمز به عنوان مثلث طلایی در این منطقه است.» 

این مقام عالی ارتش هدف از برگزاری این رزمایش را تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه توصیف کرده و گفته است که «این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعا کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می‌دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود». 

به گفته امیر دریادارحسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش نیزنیروهای سه کشور در این رزمایش‌ که از منطقه چابهار در جنوب شرقی ایران آغاز خواهد شد و در شمال اقیانوس هند گسترش خواهد یافت، از تاکتیک‌های مختلف نظامی استفاده خواهند کرد.

سردار سرتیپ ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران نیز یکی از اهداف اصلی برگزاری این رزمایش مشترک را مقابله با تروریسم و دزدی دریایی خواند.
از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی این رزمایش ملوانان روسی، ایرانی و چینی بخش‌هایی از تاکتیک‌های مانور مشترک، سازماندهی ارتباطات و ارائه کمک به کشتی سانحه‌ دیده را اجرا خواهند کرد و همچنین برای تفتیش کشتی ربوده شده توسط دزدان دریایی و آزادسازی آن از چنگ‌شان آموزش خواهند دید. نیروی دریایی روسیه در همین چارچوب با سه فروند شناور شامل یک فروند فریگت کلاس Neustrashimyy با نام«Yaroslav Mudry»، یک فروند یدک‌کش با نام «Yevgeniy Khorov» و یک فروند تانکر سوخت رسان با نام «Yel’nya» شرکت دارد.  در میان سه ناو اشاره شده،  فریگت Yaroslav Mudry  سابقه یک برخورد با ناوگان نیروی دریایی امریکا را نیز در دریای مدیترانه دارد. میان این کشتی جنگی در ژوئن ۲۰۱۶ در حالی که در مدیترانه در حال دریانوردی بود و یک فروند ناوشکن امریکایی با نام Gravely جدالی به وجود آمد که در نهایت منجر به آن شد تا دو شناور به فاصله ۲۸۰ متری یکدیگر برسند. پس از این اتفاق دو طرف یکدیگر را مقصر این نزدیک شدن خطرناک معرفی کردند. نیروی دریایی چین نیز با یک فروند ناوشکن کلاس Type 52D به نام Xining (شینینگ) در این رزمایش شرکت خواهد کرد. سخنگوی وزارت دفاع چین تأکید کرده است که هدف از این رزمایش تعمیق همکاری میان نیروهای دریایی سه کشور است و این رزمایش نشان می‌دهد که تبادل نظامی طبیعی میان نیروهای مسلح سه کشور وجود دارد که مطابق با قوانین و اقدامات بین‌المللی است و لزوما با اوضاع منطقه مرتبط نیست.
رزمایش مشترک سه کشور در شرایطی برگزار می شود که ایران و امریکا در بحرانی ترین وضعیت رابطه به سر می برند. امریکا در پی این رابطه کوشیده ائتلافی دریایی شامل کشورهای بزرگ منطقه از جمله ژاپن و کشورهای اروپایی دارای نیروی عظیم دریایی تشکیل دهد اما در پیگیری این هدف موفقیت چندانی نداشته است.   خلیج فارس یکی از حوزه های دریایی مهم به شمار می آید که نقشی حیاتی در انتقال انرژی دارد. از این رو به نظر می آید تقویت همکاری‌های نظامی از طریق برگزاری چنین رزمایش‌هایی علاوه بر اینکه به حفاظت از کانال‌های انرژی و حمل و نقل منطقه‌ای کمک می‌کند، به اقتصاد، انرژی و امنیت ملی کشورهای ذینفع منطقه کمک خواهد کرد.