۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 31890
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
  • ارسال توسط :
ردیابی کرونا در صدای افراد بیمار با هوش مصنوعی
ردیابی کرونا در صدای افراد بیمار با هوش مصنوعی

ردیابی کرونا در صدای افراد بیمار با هوش مصنوعی

استفاده از این فناوری که با کمک هوش مصنوعی کار می‌کند، بسیار ساده‌تر و دقیق‌تر از تست‌هایی است که با سواب بینی و گلو انجام می‌شوند.

یک برنامه موبایلی در کمتر از یک دقیقه موارد مثبت ابتلاء به کووید ۱۹ را با دقت ۸۹ درصد و موارد منفی را با دقت ۸۳ درصد نشان می‌دهد.

برنامه ای توسعه یافته، که با کمک هوش مصنوعی می‌تواند ویروس کرونا را در صدای افراد ردیابی کند. استفاده از این فناوری که با کمک هوش مصنوعی کار می‌کند، بسیار ساده‌تر و دقیق‌تر از تست‌هایی است که با سواب بینی و گلو انجام می‌شوند.
این درحالی است که صحت تست‌های دیگر با توجه به برند آن و همچنین سواب‌های بینی و گلو در ردیابی عفونت در افراد بدون علائم، عملکرد بهتری دارند.
می‌توان در رویداد‌های پر جمعیت با استفاده از این اپ افراد را اسکن کرد تا نگرانی‌ها درباره انتشار کووید ۱۹ از بین برود. علاوه بر آن در کشور‌های فقیرتر که تست‌های PCR گرانقیمت هستند، نیز استفاده از این اپ کارگشا است.
بر اساس اعلام تلگراف، محققان هلندی معتقدند ویروس کرونا معمولاً بخش فوقانی دستگاه تنفسی و تار‌های صوتی را درگیر می‌کند و به تغییری در صدای فرد منجر می‌شود.
در همین راستا آن‌ها تصمیم گرفتند با روشی نوین ویروس کرونا را در صدای افراد ردیابی کنند و برای توسعه اپ مذکور داده‌های دانشگاه کمبریج از اپ Covid-۱۹ Sound را به کار گرفتند که شامل ۸۹۳ نمونه صوتی از ۴۳۵۲ شرکت کننده بود و تست ابتلاء به کرونای ۳۰۸ نفر آن‌ها مثبت شده بود.
اپ روی موبایل کاربران نصب شد و شرکت کنندگان جزئیاتی ساده درباره تاریخچه پزشکی استفاده از سیگار و … را گزارش دادند.
سپس از آن‌ها خواسته شد صدای تنفس شأن را ثبت کنند. برای این منظور آن‌ها باید ۳ بار سرفه می‌کردند، ۳ تا ۵ بار با دهان تنفس عمیق انجام می‌دادند و جمله‌ای کوتاه روی نمایشگر را ۳ بار می‌خواندند.
محققان از یک تکنیک تحلیل صوت به نام Mel-spectrogram استفاده کردند که ویژگی‌های مختلف صوتی مانند بلندی، قدرت و تغییر در گذر زمان را ردیابی می‌کند. برای ایجاد تمایز در صوت مبتلایان به ویروس کرونا از افراد سالم، محققان مدل‌های هوش مصنوعی مختلفی ساختند و کارکرد آن‌ها برای دسته بندی نمونه‌های صوتی کرونا مثبت را ارزیابی کردند.
یک مدل به نام LSTM عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشت. این مدل براساس شبکه عصبی ساخته شده بود که عملکرد مغز انسان را تقلید می‌کند و رابطه آن با داده‌ها را شناسایی می‌کند.
یکی از محققان دانشگاه ماستریخت هلند در این باره گفت: نتایج امیدوار کننده نشان می‌دهد کلیپ‌های صوتی ثبت شده و الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به طور دقیق‌تر افراد مبتلا به کرونا را شناسایی کنند.