۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقاله و یادداشت
  • شناسه : 4066
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
  • ارسال توسط :
راه های درست و نادرست برای نزدیک شدن به طنز در محیط کار
راه های درست و نادرست برای نزدیک شدن به طنز در محیط کار

راه های درست و نادرست برای نزدیک شدن به طنز در محیط کار

شوخ طبعی باید مناسب باشد-شوخ طبعی می تواند کارمندان را شادتر و کارآمدتر کند

*نویسنده: ربکا لیف

مترجم:  مریم میرعبدالحق

کدام نوع طنز هنوز هم کار می کند و چرا؟ تأثیرات اجتماعی و روانی شوخ طبعی در محل کار چیست؟ پاسخ ها به ما می گویند که چه زمانی، کجا و چگونه از شوخ طبعی استفاده کنیم.

ملاحظات اولیه برای استفاده از طنز در محیط کار

درک استفاده و سوء استفاده از طنز از اهمیت ویژه ای برای کارفرماها، مدیران و هر فرد دیگری دارد که مسئول ایجاد و حفظ فرهنگ سالم در محل کار است. اگرچه طنز می تواند کارمندان را گرد هم آورد و یک محیط کار آرام تر ایجاد کند، اما در صورت استفاده بی وقفه نیز می تواند تفرقه افکن و ضد تولید باشد.

طنز در محیط کار موضوع گزارش اخیر شرکت آموزش آگاهی امنیتی Ninjio است که مزایا و خطرات طنز در محیط کار را بررسی می کند. به گفته نینجیو، سه نکته اصلی وجود دارد که باید برای استفاده از شوخ طبعی در یک محیط حرفه ای آگاه شوید.

 اول ، شوخ طبعی باید مناسب باشد و این به معنی در نظر گرفتن زمینه، مخاطب و ماهیت شوخی است.

دوم ، شرکت ها باید کاملاً از پیامدهای رفتاری و فرهنگی شوخ طبعی آگاه باشند، که اگر با آن درست برخورد نشود، می تواند ظریف و در عین حال عمیقا به روحیه آسیب برساند.

وسوم، طنز باید همبستگی سازمانی ایجاد کند. حرف های کنایه داری که به کارکنان حمله کرده و آنها را تخریب می کند، می تواند منجر به بیگانگی، خصومت و دوری شود. اصلاح طنز می تواند کارمندان را با هم جمع کند.

وقتی طنز به بیراهه می رود

براساس مطالعه ای که در مجله تجارت و روانشناسی منتشر شده است، “طنز شکست خورده، موضوعی است که خنده دار نیست.” محققان گزارش می دهند که “این موضوع نه تتها باعث از بین رفتن مزایای احتمالی تأثیرات مثبت مانند رفتار مفید، رفتار اجتماعی، تصمیم گیری پیشرفته و خلاقیت می شود، بلکه ممکن است منجر به اثرات منفی، کاهش عزت نفس و عدم تمایل به ادامه فعالیت در تنظیم مقررات شود.”

محققان همچنین خاطرنشان کردند که طنز نوعی ارتباطات پر فشار است، زیرا یک مکانیسم فوری و مبهمی از بازخورد را فراهم می کند: مردم می خندند یا نمی خندند.

مطالعه دیگر نشان داد که اندکی از اهمیت استراتژیک طنز می تواند با انتقال اعتماد به نفس، شایستگی و کاریزما “وضعیت محیط کار را ارتقا بخشد”. نکته منفی این است که تلاش های طنزآمیز باعث می شود شما را به عنوان یک دلقک” مسخره” قرار دهد؛ کسی که نباید او را زیاد جدی گرفت.

البته، این مورد در تمامی موارد از جمله پذیرایی از مخاطبان شما تا احترام گذاشتن به آنها صادق است. همانطور که ژورنال بین المللی مدیریت و سیستم های اطلاعاتی توضیح می دهد: “مهم است که توجه داشته باشید هر آنچه را که یک گروه جمعیتی ممکن است طنز تلقی کنند، ممکن است توسط یک گروه جمعیتی دیگر توهین تلقی شود.”یک محیط پر از طنز حتی می تواند باعث شود که کارمندان بیشتر قوانین را زیر پا بگذارند: مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ در ژورنال آکادمی مدیریت نشان داد که طنز می تواند “به طرفداران، علامت پذیرش نقض هنجار در محل کار” را بدهد و این امر می تواند منجر به رفتارهای ناهنجار مانند غیبت و انزجار شود. یکی از محققان ابراز نگرانی کرد که طنز بیش از حد یا کنترل نشده می تواند منجر به “رفتارهای انحرافی بیش از حد” شود.


تأثیرات مثبت طنز

آخرین باری که روز کاری خشنی داشتید و یا موضوع خنده داری در محل کار اتفاق افتاده بود را تصور کنید. شاید یک زنگ خنده در وسط یک جلسه یا یک داستان خنده دار درباره آخر هفته یک همکار بوده باشد.

لحظاتی مانند اینها از یکنواختی کار فراتر می رود، تنش را تسکین می دهد و ارتباطات بین مردم را تقویت می کند. طنز یک بازخوانی شیرین است و تأثیر آن بر رفاه کارمندان بارها و بارها نشان داده شده است.

به گفته گالوپ، بیش از ۹۰ درصد از کارمندانی که “مشغول” گزارش دادن هستند، نسبت به دیگر کارمندانی که “به طور مداوم فعال” هستند، در طول هفته بیشتر “لبخند می زنند و می خندند”.

شوخ طبعی می تواند کارمندان را شادتر و کارآمدتر کند، اما این موضوع یک رویکرد متفکرانه، استراتژیک و احترام آور را می طلبد. در غیر این صورت، آنچه که می تواند به عنوان یک دارایی قدرتمند باشد، می تواند به سرعت به یک مسئولیت جدی تبدیل شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.