۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت » بهداشت و درمان » پژوهش » درمان » علم و دانش » نظام سلامت
  • شناسه : 10942
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
  • ارسال توسط :
راه غلبه بر ترس از زایمان
راه غلبه بر ترس از زایمان

راه غلبه بر ترس از زایمان

احتمال دارد مردان هم به ترس از زایمان دچار شوند.

ترس از زایمان در بیشتر زنان، مخصوصا آنان که برای بار اول زایمان می‌کنند وجود دارد و به جنبه‌های مختلفی از فرایند زایمان بازمی‌گردد. برای غلبه بر ترس از زایمان راهکارهایی چون صحبت با پزشک یا مشاور، یادگیری تکنیک‌های آرام سازی و افزایش آگاهی در مورد زایمان وجود دارد.
نشانه‌های ترس از زایمان چیست؟
ترس از بارداری و زایمان، نوع خاصی از فوبیاست که طی یک اختلال اضطراب، فرد درباره یک موقعیت یا شی‌ء دچار ترسی غیرمنطقی و بی‌دلیل می‌شود. از نشانه‌های ترس از بارداری و زایمان طبیعی می‌توان به اختلالات خواب، حملات پانیک یا وحشت‌زدگی، کابوس و دوری گزینی اشاره کرد.

نشانه‌های دیگر این ترس به شرح زیر هستند:
– دچار شدن به احساس ترس حتی با فکر کردن به بارداری و زایمان؛
– اضطراب و افسردگی؛
– ترس از مرده به دنیا آمدن نوزاد، تولد نوزاد با نقص‌های مادرزادی، مرگ مادر و…؛
– اصرار شدید بر زایمان سزارین.
برخی از زنان، به‌خاطر ترسی که از زایمان و بارداری دارند، از فعالیت‌های جنسی هم پرهیز می‌کنند و تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. از این میان، زنانی که از زایمان وحشت دارند، در هنگام بارداری اصرار به استفاده از عمل سزارین دارند یا در هنگام زایمان دچار تروما یا ضربه روانی می‌شوند و حتی در مواردی با نوزاد خود ارتباط خوبی برقرار نخواهند کرد.
جالب است بدانید که احتمال دارد مردان هم به ترس از زایمان دچار شوند. محققان دریافته‌اند که این دسته از مردان به‌شدت دچار نگرانی بابت سلامت و ایمنی نوزاد و مادرش هستند. توکوفوبیا به‌واسطۀ نگرانی‌هایی درباره زایمان کردن، تصمیم گیری، مشکلات مالی، روش‌های درمانی پزشکی، دغدغه‌های سرپرستی و رسیدگی به نوزاد و… به وجود می‌آیند.