۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار استانی » مصاحبه
  • شناسه : 4687
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
  • ارسال توسط :
دیدگاه سیاسی در انتخاب شهردار، آینده خوشی ندارد
دیدگاه سیاسی در انتخاب شهردار، آینده خوشی ندارد

دیدگاه سیاسی در انتخاب شهردار، آینده خوشی ندارد

انتخاب صفری به شورای شهر دیکته شده بود

خبرگزاری فارس : فرج‌الله فصیحی رامندی عضو شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به تحولات شورای اسلامی شهر قزوین و نگاه سیاسی حاکم بر آن اظهار کرد: اکثریت اعضای شورای پنجم را اعضای لیست تدبیر و امید تشکیل می‌دهند و از ابتدای ورود خود با پرچم و ویژگی اصلاح‌طلبی وارد شدند بنابراین طبیعی بود که با همین شیوه سیاسی جلو بروند چنانکه در انتخاب شهردار و سرپرست شهرداری نیز این کار را کردند.

وی افزود: اعضای شورای پنجم در انتخاب کمیسیون‌ها نیز به شکلی برخورد کردند که نبض امور را در دست خود داشته باشند و با موضوعات مختلف جناحی برخورد کنند البته در مواردی که مربوط به امور عمرانی بود جنبه سیاسی آن کمتر بروز کرده اما در انتخاب و انتصاب کمیسیون‌ها و نمایندگی عضو شورا در شهرستان‌، استان و حتی کشور سیاسی عمل کردند.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه ۲ نفر از اعضای شورای پنجم اصولگرا و یک نفر هم نیروی مستقل است، اضافه کرد: در تصمیم‌گیری‌ها و اظهارنظرها، مهم تشخیص مردم است که بگویند تصمیم‌سازی‌ها و نظرات ارائه شده دارای جایگاه خاصی است یا نه؟

شورای شهر چهارم سیاسی نبود

فصیحی رامندی با اشاره به اینکه شورای چهام برخوردهای سیاسی در انجام امور نداشت و بیشتر به مسائل فنی و عمرانی توجه می‌کرد، ادامه داد: در شورای چهارم شهردار و اعضای شورا جریانی و سیاسی برخورد نکردند لذا تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات نیز در راستای خدمت به مردم و کار فنی بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در شورای فعلی سفارشی برای بکارگیری نیروها در شهرداری وجود دارد، عنوان کرد: اصولا در شهرداری جذب نیرو در هر دوره‌ای امکان‌پذیر است و عملیاتی می‌شود زیرا شهرداری جایی است که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نیرو دارد و به دلیل تنوع شغلی این نیروها در سطوح مختلف جذب می‌شوند بنابراین اینکه بگوییم در این دوره نیرو جذب شده و در دوره قبلی جذب نشده صحیح نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین تصریح کرد: نکته مهم اینجاست که جذب نیرو در شورای چهارم با گرایش خاصی صورت نمی‌گرفت اما در شورای پنجم گرایشی عمل شده است و ورود به شهرداری جناحی بوده است. مثلا چند نیرویی که در هفته‌نامه تابان کار می‌کردند وارد شهرداری شدند و یا افرادی که وابسته به برخی اشخاص و جریان های سیاسی بودند، جذب شهرداری شدند بنابراین اشکالی که به این امر وارد می‌شود این است که در شورای پنجم جذب نیروها بر اساس وابستگی‌های سیاسی و به لحاظ تعداد نیز خیلی بیشتر بوده است.

اعضای شورا در انتخاب شهردار نقشی نداشتند

فصیحی رامندی با بیان اینکه در انتخاب شهردار اعضای شورای شهر نقشی نداشتند و انتخاب صفری به آنان دیکته شده بود، گفت: در جلسه انتخاب شهردار نیز این موضوع را مطرح کردم اما در انتخاب سرپرست شهرداری، هدف چیز دیگری بود و جریانی که انتخاب سرپرست برای شهرداری را تحمیل می‌کرد، جریان یکپارچه نبود و ۲ گزینه مختلف وجود داشت که در نهایت علی‌رغم عدم حضور یکی از اعضای لیست امید در جلسه تصمیم بر انتخاب محمد درافشانی به عنوان سرپرست شهرداری قزوین گرفته شد.

وی بیان کرد: برخی می‌گویند که سرهنگ داوودی سرپرست شهرداری قزوین را انتخاب و روی کار آورده است، این مسائل فقط حرف‌هایی است که بدون تحقیق و دقت بیان می‌شود زیرا رأی سرهنگ داوودی هم فقط در حد یک رأی بود، البته اگر رأی او غیر از این می‌شد شاید وضعیت تغییر می‌کرد اما وی با یک رأی خود که به آن جمع اضافه شد تاثیر گذار شد. ما تصور می کردیم که ایشان به یک متخصص که از معاونین معرفی کرده بودیم رای بدهد ولی این کار را نکرد و نتیجه این شد که امروز شاهدش هستیم یک شخص غیر فنی در منصب سرپرستی قرار دارد که خودش هم تمایلی به آمدن نداشت.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اینکه سران جریان اصلاح‌طلب باعث شدند آبرو و حیثیت شهردار سابق دچار خدشه شود، اظهار کرد: شایعه‌ای در سطح افکار عمومی مطرح شد و این شایعه منجر به آن شد که برخی دستگاه‌ها ورود پیدا کرده و از شهردار بخواهند استعفا دهد. اگر شهردار در این مرحله با شورا مذاکره می‌کرد و شورا نسبت به استعفای او تصمیم می‌گرفت، هم موقعیت او حفظ می‌شد و هم به شایعاتی که به نظر من احتمال حقیقی بودن آن خیلی کم است، پایان داده می شد.

فصیحی رامندی افزود: اما شهردار متأسفانه به جای طرح مشکل با شورا به دیگران پناه برد و آنها ابتدا گفتند صبر کن مشکل را حل می‌کنیم اما وقتی فهمیدند نمی توانند، با تشکیل جلسه و خطاب و عتاب به شهردار موجب هتک حرمت شخصیت او شدند و درنهایت وی ناچار شد بدون دلیل قانع کننده استعفا بدهد.

وی در پاسخ به اینکه صفری قربانی استعفای سازمان یافته در شهرداری شد تا فسادهای مالی وی نیز آشکار نشود، اظهار کرد: من به چنین چیزی نرسیدم و فکر نمی‌کنم در شهرداری آنقدر مسئله باشد که بخواهند شهردار را وارد بدنه شهرداری کنند، من بدنه شهرداری را نسبتا بدنه سالمی می‌دانم و از نظر من معاونان و مدیران مناطق افرادی هستند که تا حدودی در مسیر درست قرار دارند و مشکل‌ساز نیستند.

قزوین نیاز به شهرداری باتجربه‌ دارد

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به عملکرد صفری در دوران خدمت به عنوان شهردار قزوین ادامه داد: صفری شهرداری بود که در تراز شهر قزوین مدیریت نکرده بود در حالی که قزوین نیاز به شهرداری باتجربه‌تر داشت اما وی تا آنجا که ظرفیت داشت، تلاش کرد.

فصیحی رامندی در رابطه با عملکرد مسعود نصرتی شهردار اسبق قزوین که ۸ سال به عنوان شهردار در قزوین فعالیت کرد، گفت: در این دوران قزوین رشد و تحول خوبی داشت اما بدهی‌های شهرداری و پروژه‌های سرمایه‌گذاری موفق نبود که این موارد از نقاط ضعف دوران مدیریت نصرتی به شمار می‌رود؛ البته در این دوران در حوزه عمرانی، فرهنگی و ترافیکی موفقیت‌های زیادی به دست آمد.

وی با بیان اینکه پروژه پل امام رضا(ع) مربوط به شورای چهارم و سایر پل‌های غیرهمسطح مربوط به قبل از آن است، عنوان کرد: تقاطع‌های غیرهمسطح را به نصرتی و سایر شهرداران قزوین نسبت نمی‌دهم زیرا شهر قزوین دارای یک طرح جامع ترافیک است که به تصویب دولت و امضای ۴ وزیر رسیده و این یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد قزوین به شمار می‌رود.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین افزود: براساس این طرح برای شهر قزوین ۴۰ تقاطع غیرهمسطح در نظر گرفته شده که تاکنون ۲۰ مورد آن ساخته شده است و فردی مانند نصرتی فقط مجری طرح بود بنابراین هیچ اشکالی به او وارد نیست.

فصیحی رامندی با رد اینکه یکی از لازمه‌های توسعه‌یافتگی احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و تسهیل در دسترسی‌ها است، اضافه کرد: برای رفع معضل ترافیک هسته مرکزی شهر قزوین باید رینگ دور شهر را تکمیل کنیم بنابراین اگر رینگ پل ابوترابی به امام رضا(ع) وصل شود کسی که در خیابان تهران قدیم کاری ندارد نیاز نیست وارد این خیابان شود و با ساخت پل ولیعصر توقفی نیز در این تقاطع نخواهیم داشت بنابراین بار ترافیکی معابر کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: شهرداری یک شرکت اقتصادی نیست که بحث سود و زیان در آن مطرح باشد بلکه مجموعه خدماتی است که باید درآمد پایدار داشته باشد تا در هزینه‌کرد با مشکل روبرو نشود البته در دوره شورای پنجم امکان سرمایه‌گذاری وجود نداشته اما در ۱۰ سال گذشته تصمیماتی برای سرمایه‌گذاری گرفته شده که غالبا موفقیت‌آمیز نبوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: یک سری از سرمایه‌گذاری‌ها مانند بوستان ملی باراجین خدماتی بوده که به نتیجه رسید اما ساخت برج‌ها و هتل موفق نبوده است و در برخی از موارد هزینه‌ها زیاد بود مانند ساختمانی که ۶۰ میلیارد تومان برای ۶۰ هزار متر هزینه کردیم اما الان مشتری برای خرید ندارد که دلیل این مشکلات آن است که شهرداری هزینه های مضاعف و بالاسری‌های متعددی دارد، از طرفی بعضی از مدیران و پیمانکاران  دلسوزی زیادی برای منابع شهرداری ندارند.

فصیحی رامندی افزود: از این زاویه باید نگاه کنیم که درآمد ما برای خدمات به شهر است و باید تعادلی بین درآمد و هزینه‌ها وجود داشته باشد.

قانونا شهرداری‌ها باید ۴۰ درصد درآمد خود را برای امور جاری و ۶۰ درصد را برای امور عمرانی هزینه ‌کنند که در این میان شهرداری قزوین کمتر از ۴۰ درصد در حوزه جاری هزینه می‌کند و  این یکی از امتیازات شهرداری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دیدگاه سیاسی در انتخاب شهردار، آینده خوشی ندارد، اضافه کرد: اگر نگاه دوستان ما در شورای پنجم برای انتخاب شهردار جدید مانند دیدگاه آنان در انتخاب سرپرست باشد که حتما فردی اصلاح‌طلب انتخاب شود که این احتمال قوی هم هست. قطع به یقین آینده خوشی نمی‌بینم اما اگر از تجربه انتخاب شهردار سابق و انتخاب سرپرست پند بگیرند و بتوانیم سراغ نیروی متخصص شهرداری‌چی برویم، امید است چرخ حرکت شهرداری دوباره شتاب بگیرد البته تا زمانی که انتخاب شهردار صورت نگیرد، نمی‌توان حرفی زد.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین خاطرنشان کرد: چند پروژه مصوب در حال ساخت داریم که از آن جمله می‌توان به گذر کمربندی شرقی، ادامه پل امام رضا(ع) و اصلاح و مرمت جاده نسیم شمال اشاره کرد و هر شهرداری که روی کار بیاید باید این پروژه‌ها را به ناچار ادامه دهد.

شرایط سیاسی کشور منفعل است

فصیحی رامندی با بیان اینکه فضای سیاسی استان جدای شرایط کشور نیست، اظهار کرد: به نظر من شرایط سیاسی کشور شرایط منفعلی است و ۲ سال باقی مانده این دولت باید به سلامت سپری شود.

وی در خصوص عملکرد نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان قزوین به نمایندگانی در سطح بالاتر از آنچه که الان است برای حضور در مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین عنوان کرد: من سرباز نظام و فرزند انقلاب هستم و در دورانی که اسیر بودم از خدا خواستم در صورت آزادی اگر در جمهوری اسلامی ایران جاروکش هم شوم مایه افتخار من می باشد زیرا اعتقاد دارم اگر خداوند بخواهد پاداش دهد به یک کارمند ساده که خالصانه کار کند شاید پاداشی بالاتر از وزیر و وکیل بدهد.

فصیحی رامندی در خصوص عدم استعفا از شورای شهر و کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: احساس کردم شاید کاندیدا شدن بنده موجب شود در جریان اصولگرایی تشتت ایجاد شود؛ لذا برای اینکه وحدت  جریان ولایی آسیب نبیند از حضور در انتخابات صرف‌نظر کردم، اگر چه در گذشته اصولی که موجب وحدت می‌شود، رعایت نشده است اما امیدوارم دوستانی که این روزها برای وحدت تلاش می‌کنند به ارزیابی خوبی برسند.