۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » قزوین
  • شناسه : 23344
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
  • ارسال توسط :
دولت در راه مراکز درمانی موقوفه سنگ‌اندازی می‌کند
دولت در راه مراکز درمانی موقوفه سنگ‌اندازی می‌کند

دولت در راه مراکز درمانی موقوفه سنگ‌اندازی می‌کند

نگاه همدلی و نوع‌دوستی از ابتدای خلقت وجود داشته است.

شورای خیریهٔ اوقاف استان قزوین صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریهٔ سازمان اوقاف و امور خیریهٔ کشور در سالن جلسات اداره‌کل اوقاف استان قزوین برگزار شد. در این جلسه، حجت‌الاسلام سید مصطفی مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریهٔ استان قزوین اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته در استان قزوین، اتفاقات خوبی رخ داده و تاکنون ۲۱ زندانی جرائم غیرعمد به‌صورت متمرکز از طریق اوقاف استان و درآمد نیات واقفین آزاد شده‌اند و ۱۴ زندانی دیگر نیز به‌صورت موردی توسط خیرین آزاد شده‌اند.

وی عنوان کرد: هم‌چنین طی ۱۴ ماه گذشته، ۱۵۸ سری جهیزیه با اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد ریال در میان نوعروسان استان قزوین توزیع شده و قراردادی نیز با یکی از فروشگاه‌های لوازم خانگی منعقد شده و به‌طور موردی ساداتی که از نظر اقتصادی در وضعیت اقتصادی نامناسبی هستند می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

مجیدی ادامه داد: مهرماه سال گذشته نیز تعداد ۱ هزار و ۶۱۵ بسته مهر تحصیلی تهیه و در میان دانش‌آموزان نیازمند استان توزیع شد.

این مسؤول افزود: در بحث پیشگیری از شیوع کرونا نیز با توجه به منویات مقام معظم رهبری، مجموعهٔ اوقاف و امور خیریهٔ استان قزوین، ورودی جدی به میدان کمک‌های مؤمنانه داشته و تاکنون با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وارد این میدان شده که این کمک‌ها شامل ۲۶ هزار پرس غذای گرم، راه‌اندازی کارگاه خیاطی جهت تولید ماسک و گان، توزیع ۱۹ هزار و ۹۰۰ بستهٔ معیشتی طی ۹ مرحله و هم‌چنین توزیع ۴ هزار بستهٔ بهداشتی طی ۹ مرحله هستند.

مجیدی تأکید کرد: دو قرارداد نیز بین اوقاف استان و بیمارستان ولایت قزوین منعقد شده که هزینهٔ درمان و داروی بیماران نیازمند را پرداخت کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریهٔ استان قزوین خاطرنشان کرد: سال گذشته یک مجموعهٔ ۱۶ واحدی مسکن طلاب برای زوج‌های طلبه جوان بازسازی شد که هر واحد به‌صورت رایگان به مدت ۲ سال در اختیار زوج‌های طلبه قرار داده می‌شود.

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریهٔ سازمان اوقاف و امور خیریهٔ کشور در این جلسه گفت: نگاه همدلی و نوع‌دوستی از ابتدای خلقت وجود داشته است، زیرا از روزی که انسان خلق شد، نگاه اجتماعی و کمک به هم‌نوعان جزئی از دیدگاه انسان بوده است.

وی ادامه داد: با بررسی تاریخ کشور و فعالیت‌های خیرخواهانه، بخش عمدهٔ آن‌ها با رویکرد فردمحوری بوده و در گذشته اگر صدقه و امور خیری انجام می‌شد، به‌صورت فردی بود، اما از سال ۱۳۳۷ در کشور ما ساختار جمعی و حاکمیتی شکل گرفت و فعالیت‌های خیرخواهانه به‌صورت جمعی تشکیل شد؛ امروز نیز در کشور ما مجموعه‌ها و نهادهای حاکمیتی مختلفی در رابطه با صدور مجوز و ساختارهای جمعی اقداماتی را انجام می‌دهند که دارای اسامی و عناوین مختلف دولتی و مردم‌نهاد هستند.

رئیس مرکز امور خیریهٔ سازمان اوقاف و امور خیریهٔ کشور تصریح کرد: بیش از ۱۹۵ هزار موقوفه در کشور وجود دارد که این نشان از نگاه نوع‌دوستی و معادمحوری مردم است، در میان این موقوفات بخشی از آن‌ها موضوعات زمان آینده را در نظر گرفته و بر همین اساس ۱ هزار و ۱۲۷ مرکز موقوفه درمانی در کشور وجود دارد، هم‌چنین برخی موقوفات با عشق به اهل‌بیت(ع) و قرآن بوده و برخی نیز در عرصهٔ توسعه هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما بیش از ۸۰۷ نیات واقفین در کشور را داریم، اما کسانی بوده‌اند که نگاه خاصی برای یک محور مشخص نداشته‌اند، بلکه بر اساس نیاز کشور در هر دوره از زمان نیات نوع‌دوستی عام داشته است.

این مسؤول عنوان کرد: امروز ساختار وقف یک گام به‌سوی جلو برداشته و ساختارهای خیر روزمره طراحی شده‌اند، زیرا با توجه به این‌که در حال حاضر مردم توان مالی زیادی ندارند، لذا در کنار هم قرار گرفته و نسبت به نیازمندی‌های منطقهٔ خود مراکز خیریه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند.

وی ادامه داد: امروز حکمرانی خیرین در جهان یک موضوع علمی است، لذا در ساختارهای خیریه باید نوع مدیریت را شناخت تا بتوان از ساختار جمعی و منابعی که در اختیار قرار می‌گیرد، حداکثر بهره را برد.

رئیس مرکز امور خیریهٔ سازمان اوقاف و امور خیریهٔ کشور یادآور شد: ما به‌دنبال صدور مجوز نیستیم بلکه به‌دنبال هم‌افزایی و تسهیل‌گری و طراحی فرایند ارزشمند مدیریت خیریه هستیم تا پایش خیریه اتفاق افتاده و یک سیستم هدفمند خیریه را در کشور راه‌اندازی کنیم.

شرفخانی بیان کرد: در کشور ما تعداد قابل توجهی مرکز درمانی موقوفه وجود دارد که در حال تعطیلی هستند، دولت به‌جای کمک به این مجموعه‌ها، متأسفانه مدام در مسیر آن‌ها سنگ‌اندازی می‌کند، در حالی که در کشورهای دیگر مالیات مردم صرف امور خیریه می‌شود، اما در کشور ما به‌دنبال تعطیلی این مؤسسات هستند، این در حالی است که ۱۳۳ بیمارستان و حدود ۴۴۰ درمانگاه موقوفه در کشور وقف وجود دارد و شوراهای خیریه باید به سمتی حرکت کنند که از ظرفیت‌های شبکه‌ای استفاده کنند، زیرا روش بازاریابی خیریه یک علم است که باید گسترش یابد.

رئیس مرکز امور خیریهٔ سازمان اوقاف و امور خیریهٔ کشور در ادامه مطرح کرد: وقف پول در مؤسسات خیریه می‌تواند تحول عظیمی ایجاد نماید، زیرا برخی دوست دارند کارهای مانایی از وقف پول ایجاد شود.

وی در پایان این جلسه گفت: در بحث آزادسازی زندانیان نیز در کشور فتح باب خوبی اتفاق افتاده و مجموعه‌های مردمی و شورای خیریه می‌توانند آزادسازی زندانیان را مدیریت کنند.