۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی
  • شناسه : 32335
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۳۹
  • ارسال توسط :
دستگاه قضا به دستگیرشدگان کم گناه اغتشاشات اخیر، تخفیف می دهد
دستگاه قضا به دستگیرشدگان کم گناه اغتشاشات اخیر، تخفیف می دهد

دستگاه قضا به دستگیرشدگان کم گناه اغتشاشات اخیر، تخفیف می دهد

شیعه یا سنی بودن هیچگونه مدخلیتی در ارتقا پیدا کردن یک مقام قضائی ندارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر گفت: افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر، در زمره عناصر کم‌گناه گنجانده می‌شوند شامل سه مرحله ارفاق می‌ شوند.

دستگاه قضا به دستگیرشدگان کم گناه اغتشاشات اخیر، تخفیف می دهد

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، امروز  همزمان با هفته وحدت در دیدار با علمای اهل سنت، ضمن تبریک و تهنیت میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفرصادق (ع) گفت: در قرآن کریم و کلام پیامبرعظیم الشأن اسلام و فرمایشات انبیا و اوصیا و اصحاب خاص بر مقوله وحدت و برادری و همزیستی مسالمتآمیز مسلمین و دوری و اجتناب آنها از افتراق و نزاع و نِقار بسیار تاکید شده است.
رئیس قوه قضائیه با  اشاره به نگرش و بینش امام راحل به عنوان یکی از بزرگترین منادیان وحدت میان مسلمین، بیان داشت: امروز و در عصر حاضر اهمیت و ارزش مقوله وحدت میان مسلمین بیش از هر عصر و زمان دیگری است؛ امروز فقط یک کشور سلطهگر نیست که در پی فرقهسازی و تفرقهافکنی در میان امت اسلام است بلکه چندین کشور سلطهگر و مستکبر این سیاست خبیثانه را دنبال و پیگیری میکنند.
وی به توطئه های پیچیده و چندوجهی دشمنان جهان اسلام و دنیای سلطه برای ایجاد تفرقه و نزاع میان امت اسلام اشاره و تصریح کرد : دشمنان جهان اسلام از پیگیری سیاستهای تفرقهافکنانه خود در قبال امت اسلام دست نخواهند کشید چرا که دست کشیدن آنها از این سیاستهای خبیثانه به معنا و منزله صرفنظرکردنشان از مطامع و غارتگریها در بلاد اسلامی میباشد.
وی دبا اشاره به نقش بسیار مهم و حائزاهمیت علمای جهان اسلام در شناساندن و معرفی دسایس و توطئه‎های کشورهای مستکبر به مردم و بویژه جوانان، «جهاد تبیین» را یک راهکار اساسی و بنیادین در این راستا دانست و گفت: در گام نخست باید به اولویتبندی مسائل و مقولهها مبادرت بورزیم؛ در این مرحله توجه به دو مقوله «امنیت» و «فرهنگ» بسیار حائز اهمیت است؛ باید روشهای حفظ و ارتقا امنیت و فرهنگ را شناسایی و تبیین کنیم و نقشههای دشمنان برای مخدوش کردن این دو مقوله مهم را بشناسیم و خنثی گردانیم.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با بیان اینکه جوانان و نوجوانان موسوم به دهه هشتادی، امروز  بیشتر از جوانان و نوجوانان نسل اول انقلاب، معتقد به آرمانها و ارزشها هستند، گفت: نباید این تصور را داشت که جوانان و نوجوانان ما بواسطه شیطنتهای دشمن، نفوذ فضای مجازی و برخی کم کاریهای ما مسئولین، از دست رفتهاند؛ بلکه نسل جوان ما امروز بهتر و مجهزتر از نسل اول انقلاب در مسیر ارزشها و آرمانها قرار دارند؛ البته در این زمینه با توجه به عمق و شدت تلاش دشمنان، همه صاحبان تریبون، افراد دارای نفوذ کلام و مسئولین بخشهای ذیربط در نقاط مختلف کشور، باید تلاش بیشتری به خرج دهند.
رئیس قوه قضائیه به تشریح محورها و زمینههای ضروری جهت جلب مشارکت فعالانه علمای اهل سنت پرداخت و تاکید کرد: برای تحقق این مهم باید سازوکارهای عملیاتی طراحی شود و به صرف توصیه اکتفا نکرد.
«همفکری و مشارکت فعال در برقراری هرچه بیشتر امنیت در کشور»؛ نخستین محوری بود که رئیس دستگاه قضا برای جلب مشارکت علما و بزرگان اهل سنت بر آن تاکید کرد و گفت: امروز ممکن است دشمن مجدداً برای مخدوش کردن امنیت کشور اسلامی ما طمع کند؛ بنابراین ضروری است همگان در راستای حفظ و ارتقا امنیت ایران اسلامی مجاهدت کنیم و راهها و روشهایی را که دشمن با تمسک به آن درصدد مخدوش کردن امنیت میهن ماست بشناسیم و آنها را مسدود گردانیم و با مساعدت و معاضدت یکدیگر به تقویت روشهای ارتقا امنیت بپردازیم.
وی «پیشگیری از ایجاد اختلافات و وقوع جرم» را یکی دیگر از محورهای ضروری برای جلب مشارکت علما و بزرگان اهل سنت دانست و افزود: بدون تردید علما و بزرگان اهل سنت در نقاط مختلف کشور با نفوذ کلام و جایگاهی که دارند میتوانند در جلوگیری از ایجاد اختلافات خانوادگی و قومی و گروهی و همچنین پیشگیری از وقوع جرم، نقشآفرینی فعال و اثربخشی داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: نقش علما و بزرگان اهل سنت در رفع اختلافات و خصومات خانوادگی، قومی و گروهی و جلوگیری از ارجاع آنها به مراجع و محاکم قضائی نیز بسیار حائزاهمیت و برجسته است. بدون تردید بزرگ و ریش سفید یک طایفه و خانواده به دلیل شناخت بهتر و موسع از شرایط و ساختارهای گروهی و قومی بهتر و مطلوبتر از یک قاضی حاذق و مجرب میتواند مرافعات و خصومات پیشآمده در آن قوم و طایفه و خانواده را حل و فصل کند.
وی با اشاره به خبری که رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه درخصوص گذشت اعضای خانواده یک مقتول که از شیعیان شهرستان دلفان لرستان بودند از قصاص قاتل که از اهالی سنت سیستان و بلوچستان بود و بدون دریافت یک ریال دیه انجام شد، گفت: بدون تردید برکت و حلاوت و ارزشی که مقوله صلح و سازش دارد بسیار بیشتر از حکم حق و صوابی است که از سوی یک مرجع قضائی صادر میشود.
رئیس دستگاه قضائیه گفت: قوه قضائیه این آمادگی کامل را دارد که زمینهها و امکانات لازم را برای علما و بزرگان اهل سنت در نقاط مختلف کشور جهت مشارکت بیشتر آنها در دو مقوله پیشگیری از ایجاد اختلافات و وقوع جرم و رفع اختلافات و خصومات خانوادگی، قومی و گروهی و جلوگیری از ارجاع آنها به مراجع و محاکم قضائی فراهم گرداند.
وی با اشاره به مبحث قتلهای شبهعمد نیز گفت: در قتلهای شبه عمدی که فرد محکوم به پرداخت دیه و گذراندن حبس به لحاظ جنبه عمومی جرم است، علما و بزرگان اهل سنت میتوانند ورود داشته باشند و با جلب رضایت اولیایدم و شاکی خصوصی، زمینه اعطای ارفاقات قانونی به فرد محکوم و محبوس را فراهم آورند.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به جرایمی نظیر مواد مخدر و جرایمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات است، اظهار داشت: یکی از شروط اعطای ارفاقات قانونی به محکومان و تقلیل مجازات آنها، حصول اطمینان از متنبه شدن فرد محکوم و عدم تکرار جرم از ناحیه وی است؛ در این مقوله نیز علما و بزرگان اهل سنت میتوانند مشارکت داشته باشند و با حضور در زندانها و سخن گفتن با محکومان جرایم مواد مخدر و سایر جرایمی که مجازاتهای سنگینی مترتب بر آنها است،

وی ادامه داد: برخی محکومان نیز بواسطه انحرافات فکری در راستای به مخاطره انداختن امنیت گام برداشتند؛ در قبال این قبیل محکومان نیز میتوان از ظرفیت علما و بزرگان اهل سنت جهت هدایت آنها بهره گرفت و ما در قوه قضائیه نه تنها از این ظرفیت و مشارکت استقبال میکنیم بلکه زمینهها و امکانات آن را نیز فراهم میآوریم.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای  با اشاره به موضوع دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر نیز بیان داشت: افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر، در زمره عناصر کمگناه گنجانده میشوند شامل سه مرحله ارفاق میگردند؛ در مرحله نخست با تمهیدات اندیشیده شده و تبدیل قرارها، این افراد تا زمان برگزاری دادگاه آزاد میگردند؛ در مرحله دوم، چنانچه در مدت آزادی و انتظار برای برگزاری دادگاه، از عمل ارتکابی خود پشیمان و متنبه شده باشند و در اعمال و کردار این را ثابت کنند، در مرحله صدور رأی مشمول ارفاق میگردند؛ در مرحله سوم نیز پس از صدور رأی و محکومیت، چنانچه رفتار پسندیده از وی خطاب به علما و بزرگان اهل سنت گفت: از مشارکت فعالانه شما برای متنبه ساختن عناصر کمگناه اغتشاشات اخیر و بازگرداندن آنها به کانون خانوادههایشان استقبال میکنیم و بدانید که این موضوع، خواست نظام است.
رئیس قوه قضائیه افزود: هم اکنون زمینه اعزام گروههای فرهنگی به ندامتگاههای کشور جهت متنبه ساختن و گفتگو با عناصر کمگناه اغتشاشات اخیر بویژه افراد دارای سن کمتر، فراهم شده و در برخی نقاط کشور این اعزامها صورت گرفته است و این برنامه استمرار دارد و گستردهتر میشود.
وی بر ایجاد سازوکارهای عملیاتی برای بوجودآمدن ارتباط وثیق میان علما و بزرگان اهل سنت و بخشهای مختلف قضائی از جمله پژوهشگاه قوه قضائیه تاکید کرد.
رئیس دستگاه قضا  با اشاره به مشکلات و کمبودهای موجود در قوه قضائیه برای تجهیز نیروی انسانی اعم از قاضی و کارمند و همچنین شیوه کار کمیسیون نقل و انتقال قضات، خاطرنشان کرد: در کمیسیون نقل و انتقال قضات معیارهایی که برای ارتقا یک قاضی وجود دارد صرفاً ناظر بر عملکردهای قضائی اوست و شیعه یا سنی بودن هیچگونه مدخلیتی در ارتقا پیدا کردن یک مقام قضائی ندارد.