۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار زنان » اخبار ملی » ورزش » ورزش زنان
  • شناسه : 14737
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
  • ارسال توسط :
در ورزش همگانی شاید به حق واقعی خودمان نرسیدیم
در ورزش همگانی شاید به حق واقعی خودمان نرسیدیم
معاون ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان:

در ورزش همگانی شاید به حق واقعی خودمان نرسیدیم

باید فضای حضور ورزشکاران و پیشکسوتان تقویت شود .

معاون ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان گفت: حضور و موفقیت زنان ورزشکار ایران در دولت تدبیر و امید در عرصه‌های جهانی، بین‌المللی و آسیایی رشد قابل توجهی داشته و این حضور موفق نشان دهنده توجه دولت و مسوولان ارشد ورزشی کشور است که زن‌ها در فضای قهرمانی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

«مهین فرهادی‌زاد» درباره عملکرد ۷ ساله دولت تدبیر و امید افزود: در ورزش زنان در این سال‌ها موفق بودیم به این دلیل که از ظرفیت مدال‌آوری زنان در ۲ دوره بازی‌های آسیایی اخیر در ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا توانستیم جایگاه‌های چهارم و ششم را کسب کنیم.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که حضور زنان ورزشکار در رویدادهای جهانی و بین‌المللی چه اندازه تاثیرگذار است.  در بازی‌های ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی ۲ طلا توسط «نجمه خدمتی» و «حمیده عباسعلی» در تیراندازی و کاراته کسب شد. همچنین  «لیلا رجبی» در پرتاب‌وزنه با ثبت رکورد ۱۷ متر و ۸۰ سانتی‌متر و با کسب نقره، این رشته را در تاریخ بازی‌های آسیایی صاحب مدال کرد. در این مقطع زنان ورزشکار، محجبه و توانمند ایران توانستند تعداد مدال‌های کسب شده نسبت به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو را افزایش دهند که در مجموع ۱۶ نشان (۲ طلا، هفت نقره و هفت برنز)  کسب شد.

معاون وزیر ورزش وجوانان اظهار داشت: پس از چهار سال و در بازی‌های ۲۰۱۸ جاکارتا که در سال ۹۷ در اندونزی برگزار شد، برای نخستین مرتبه مدال طلای تیمی زنان در رشته کبدی تاریخ‌ساز شد و «زهرا کیانی» نخستین بانوی ووشوکار در بخش تالو مدال گرفت و آن هم از جنس نقره؛  در این دوره با کسب یک مدال بیشتر نسبت به دوره گذشته بازی‌های آسیایی عملکرد خوبی زنان ورزشکار کشورمان داشتند.  در این رویداد ۱۷ مدال (یک طلا، ۱۰ نقره و ۶ برنز) توسط زنان ورزشکار کسب شد.

فرهادی زاد می‌گوید: از مجموع ۵۴ مدال به دست آمده توسط زنان ورزشکار ایرانی در بازی‌های آسیایی، پس از انقلاب ۳۳ مدال (سه طلا، ۱۷ نقره و ۱۳ برنز) در دولت تدبیر و امید کسب شده که بیش از ۲ برابر رشد داشته است و علاوه بر این شیرزنان ورزشکار عرصه پهناور ایران اسلامی با کسب ۹ سهمیه در المپیک ۲۰۱۶ ریو برای اولین بار در تاریخ ورزش کشور از بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا تا ۲۰۱۶ ریو رکوردشکنی کردند.

وی گفت: حضور موفق زنان نشان دهنده توجه دولت و مسوولان ارشد ورزشی کشور است که زن‌ها در فضای قهرمانی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

معاون وزیر ورزش تصریح کرد:  امروز ۸۰ داور زن ایرانی در سطح بین‌المللی قضاوت می‌کنند و نشان می‌دهد که کشورمان جایگاه قوی در ورزش زنان برای خود ایجاد کرده است. اما در بسیاری از موارد از دیگر کشورها جلوتر هستیم و آن به دلیل ملاحظات فرهنگی و شرایطی است که خود زن‌ها برای توسعه ورزش زنان فراهم، هدایت و حمایت می‌کنند.

فرهادی‌زاد ادامه داد: در بخش داوران، مدیران و مربیان شمار قابل توجهی از زنان اکنون فعالیت دارند. زنانی که در سطح شهرستان‌ها و در مراکز استان‌ها مسوولیت دارند، قابل توجه است.  در سال ۹۲ حدود ۲۵ نفر مسوول زن، ورزش هیات استان‌ها و حدود ۳۴۰ نفر در سایر هیات‌ها داشتیم که این رقم در مراکز استان‌ها اکنون به ۸۰ مسوول زن و در  شهرستان ها به ۷۳۱ نفر زن مسوول افزایش یافته است.

معاون وزیر ورزش و جوانان درباره ورزش همگانی هم گفت: در ورزش همگانی شاید به حق واقعی خودمان نرسیدیم و باید بیشتر تلاش، فرهنگ‌سازی و زمینه‌سازی کنیم. هرچند دولت در این سال‌ها تلاش کرده تا تعداد خانه‌های روستایی را که محلی برای حضور زنان و مردان روستایی است توسعه دهد که  بیش از ۲.۵ برابر امکانات ورزشی بخش دولتی و ۶.۵ برابر در بخش خصوصی در همین چند سال فضای ورزشی زنان را رشد داده است.

فرهادی‌زاد اظهار داشت: همه اینها باعث می‌شود زنان در این فضاهای روباز فعالیت‌های ورزشی خود را انجام دهند و به ورزش همگانی روی بیاورند.

وی درباره جانشین ‌پروری در ورزش زنان اظهار داشت:  برخی فدراسیون‌ها در پست دبیری کار اجرایی قوی دارند که مدیریت قدرتمند نیز در این زمینه نیاز دارد و این فدراسیون‌ها از وجود زنان توانمند استفاده می‌کنند. در بحث کارشناسی ورزش زنان به این نتیجه رسیدیم که باید فضای حضور ورزشکاران و پیشکسوتان تقویت شود و جلسه‌ای را با نایب رییسان برگزار و موضوع جانشین پروری را برای آنها مطرح کردیم.