۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 10454
  • ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
  • ارسال توسط :
در فاصله گذاری اجتماعی از یار مهربان فاصله نگیریم
در فاصله گذاری اجتماعی از یار مهربان فاصله نگیریم

در فاصله گذاری اجتماعی از یار مهربان فاصله نگیریم

این گزارش تلاش دارد تا کتاب خوب را از دیدگاه و منظر اهالی حوزه های مختلف جامعه به علاقمندان به کتاب معرفی نماید .

  • آرش شایسته نیا

شیوع ویروس منحوس کرونا حیات اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و آموزشی جامعه را دگرگون کرده و شکل تازه ای به آن بخشیده است  تا آن جا که عملا زندگی از حالت عادی خود خارج و شکل بحرانی به خود گرفته است . عده ای تصور می کردند که این بحران تا پایان سال ۹۸ خاتمه می یابد و هم زمان با شروع سال نو باستانی زندگی به حالت اول خود باز می گردد اما اکنون و با گذشت ده روز  از فروردین ماه ، یافته های پزشکی بیان گر آن است که در خوش بینانه ترین شکل ممکن و صد البته با همکاری و تلاش مردم با مسوولان ؛ این ویروس منحوس تا ابتدای تابستان در کشور جولان خواهد داد و مردم باید ضمن خویشتن داری با این مشکل مدارا کرده و در تامین و ارتقای بهداشت روانی خود به  بهترین شیوه  ممکن تلاش نمایند .

یکی از راه های آسان  تامین  و ارتقای بهداشت روانی هر فرد  مطالعه و کتاب خوانی است اما در پیدا کردن کتاب خوب برای مطالعه نیازمند مشاوره و معرفی کتاب از سوی اهالی خبره در این حوزه می باشند .

این گزارش تلاش دارد تا کتاب خوب را از دیدگاه و منظر اهالی حوزه های مختلف جامعه به علاقمندان به کتاب معرفی نماید .

* حسین صدری نیا- محقق و قرآن پژوه

با استاد حسین صدری نیا در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران آشنا شدم . انجمن قلم ایران درباره سوابق کاری صدری نیا نوشته است : خبرنگاری، گزارشگری ، دبیرسرویسی و سردبیری طی سالهای ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ در کیهان هوائی . او درسال ۱۳۷۵ به عنوان خبرنگار منتخب در سومین جشنواره مطبوعات ایران شناخته شده و از وی قدر دانی می شود .

استاد حسین صدری نیا بیش از ده عنوان کتاب در حوزه ارتباطات تکوینی و تشریعی تالیف و منتشر کرده است:

کتاب ارتباط انسان با گذشتگان وآیندگان ( تکوینی وتشریعی ) – کتاب حقوق و مسئولیت های انسان در ارتباطات کلامی ( فردی وجمعی ) – کتاب ارتباط هستی و انسان با خدا ( تکوینی وتشریعی )- کتاب ارتباط انسان با خویشتن ( تکوینی وتشریعی ) – کتاب ارتباط انسان با همنوعان ( جلداوّل: بدون ملاحظه ایمان وکفر) – کتاب ارتباط انسان با همنوعان(جلددوّم: با ملاحظه ایمان وکفر) – کتاب ارتباط انسان با هستی(طبیعت و محیط زیست ) – کتاب روابط ، ارتباطات و تعاملات انسان(۱) عالم ذر- کتاب روابط ، ارتباطات و تعاملات انسان (۲) عالم صلب وترائب – کتاب روابط ، ارتباطات و تعاملات انسان(۳) عالم جنینی – کتاب روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(۴) عالم برزخ ( قبر) – کتاب روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(۵) عالم قیامت – و کتاب روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(۶) عالم آخرت.

استاد صدری نیا که اکنون در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مشغول کار است درپاسخ به سوال ” وقایع خبری ” می گوید : بهترین کتابی که در طول سال های گذشته خوانده ام ، کتاب دو جلدی ” کیمیای سعادت ” نوشته دانشمند فرزانه جهان اسلام امام محمد غزالی رضوان الله تعالی است که  در حدود یک هزار سال پیش به نگارش درآمده است .

این محقق علوم قرآنی ادامه داد : این کتاب را دوست ارجمندم آقای دکتر احمد توکلی ، دکترای مدیریت رسانه و نویسنده کتاب های متعدد در عرصه علوم ارتباطات هدیه داد . ناشر این کتاب کم نظیر انتشارات علمی فرهنگی است و چاپ هجدهم آن به تازگی به بازار آمده است . این کتاب یکی از بهترین کتاب های دست نوشته بشر است که در طول عمر خود خوانده ام و به نظرم اگر کسی فارسی بلد باشد و این کتاب را نخواند ، هنگام مرگ حتما مغبون از دنیا خواهد رفت .

* سرهنگ محمد کشاورز ؛  رییس سازمان بسیج رسانه استان قزوین  

” سرهنگ محمد کشاورز” مسوولیت ” بسیج رسانه ” استان قزوین را برعهده دارد وبه خوبی می تواند با  تمامی روزنامه نگاران از هر طیف و جناحی ارتباط برقرار کند .  خون گرم و بی ادعا است و همین دو ویژگی او را دوست داشتنی تر می کند . 

او به ما  کتاب ” دغدغه های فرهنگی ” را معرفی می کند . این کتاب توسط موسسه جهادی مرکز صهبا گرد آوری و تنظیم شده است و یکی از سخنرانی هایی است که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۲با موضوع ” فرهنگ ” داشته اند .

این کارشناس ارشد روان شناسی  ” کتاب ” را گنجینه ای از بزرگ ترین ثروت های بشر یعنی دانش و تحقیق می داند و معتقد است اگر با این ثروت ارزشمند سر و کار نداشته باشیم ، دچار خسران و زیان می شویم و بالطبع مانوس و همراه بودن با آن باعث توفیق و پیش رفت دائمی انسان می شود .

رییس سازمان بسیج رسانه استان قزوین می گوید : سلامت جسمی ، معنوی و فکری داشتن برای همه لازم و ضروری است . ما می توانیم سلامت جسمی را با ورزش و تغذیه مناسب ، سلامت معنوی را با یاد خدا و دینداری و سلامت فکری را هم با کتاب خوانی تامین کنیم .

کشاورز درباره خصوصیات یک کتاب خوب معتقد است : بی هیچ شکی  یک کتاب خوب باید یک نام و عنوان جذاب داشته باشد . کتاب باید مانند یک معلم ، به دانش و آگاهی فرد چیزی بیافزاید به طوری که در چهره وی پس از مطالعه علائم رضایت مندی و عدم خستگی دیده شود . کتاب خوب را باید بتوان به دیگران پیشنهاد داد . البته کتاب های خوب آن کتاب هایی هستند که محصول فکر ، مغز ، تجربه و هنر نویسنده سالم النفس باشد نه کتاب های مضر و مسموم ! کتاب خوب باید بتواند انبوهی از معارف تکامل دهنده انسان را به ذهن و دل خواننده سرازیر و سلامت فکری انسان را تامین کند .

* حسن لطفی ؛ داستان نویس ، فیلمساز ، مدرس و منتقد سینما 

من عاشق داستان ” کفش هایی برای مریم ” او هستم . این داستان برای اولین بار در ویژه نامه نوروزی هفته نامه ” مادران و دختران ” ، نخستین هفته نامه خانوادگی – کشوری استان قزوین به چاپ رسید .

دوستی من با لطفی به سال ۶۸باز می گردد . او دبیر سرویس ” ادب و هنر ” ولایت بود و من در ولایت دوره کارآموزی ” کاد ” را سپری می کردم . در همان دوران بود که با او و رضا شیخ محمدی که آن وقت ها در ولایت ستونی با عنوان “ر . راضی ” را داشت و البته صفحه آرایی ولایت را هم انجام می داد ؛ سه نفری به نمایشگاه کتاب زنجان رفتیم . آقا شیخ رضا آن وقت ها پیکان سفید رنگی داشت .  رفتن ما به زنجان با آن پیکان با خودمان بود اما بازگشت مان به قزوین ، لطف خدا .

 ” حسن ” دو گنجینه گران بهایی دارد : اول دل بزرگ و دریایی اش که بی هیچ منتی هرچه بلد است به همه یاد می دهد و دوم کتابخانه شخصی اش . از دوران دانشجویی ام در مقطع کارشناسی تا پایان دوره دکتری هربار کتابی که می خواستم ؛ در اختیارم می گذاشت و جالب تر این که هربار که دانشجویانم در کار تحقیقی خودشان ، کتابی نیاز داشتند و در کتابخانه های عمومی شهر پیدا نمی شد ، این دوست خوب را به آنان معرفی می کردم و دست خالی از پیش حسن بر نمی گشتند . با لطفی فیلم دیدن هم عالمی دارد . 

تاکنون چند جلد کتاب از این نویسنده ، فیلمساز و مدرس سینما به بازار کتاب عرضه شده است : قصه هایی از لیلی و مجنون ، درس هایی درباره فیلمنامه نویسی ، با خیال ها و بی خیال ها و…

وقتی از او می خواهیم چند کتابی را که در سال ۹۸ خوانده و خواندن آن ها را به خوانندگان ” وقایع خبری ” معرفی کند ، می گوید : درسالی که گذشت خیلی کتاب خواندم و معرفی یکی از آن همه کتاب به عنوان برترین یا بهترین کارخیلی مشکلی است .

لطفی اولین کتاب را کتاب ” حرکت در مه ” یا ” چگونه مثل یک نویسنده فکر کنیم ” نوشته محمد حسن شهسواری از نشر چشمه  معرفی می کند و می گوید : این کتاب بیش تر به درد کسانی می خورد که می خواهند داستان نویسی ، رمان نویسی و تا حدودی فیلم نامه نویسی یاد بگیرند چرا که حرکت در مه آموزش داستان نویسی را در قالب داستان بیان می کند .

دومین کتابی را که ” لطفی ” معرفی کرد کتاب ” کافکا در کرانه ” است . این کتاب اثر هاروکی موراکامی است که آن مهدی غبرائی‌ ترجمه کرده و  نشر نیلوفر آن را چاپ و به بازار کتاب عرضه کرده است .

تاریخ ایران ” دیگر کتابی است که ” لطفی “خواندن آن را به علاقمندان به مطالعه تاریخ ایران پیشنهاد می کند . تاریخ ایران از پژوهش های آکسفورد است که شهربانو صارمی آن را ترجمه کرده ، تورج دریایی کار ویرایش آن را برعهده داشته و انتشارات ققنوس آن را روانه بازار کتاب کرده است .

این منتقد سینما  آخرین کتاب پیشنهادی اش را ” حدیث نفس ” معرفی می کند . کتاب خاطراتی که حسن کامشاد آن را جذاب و خواندنی نوشته و نشر نی آن را منتشر کرده است .

* خلیل امامی ؛عکاس

جوانی فعال و خوش ذوق . سایت عکاسی درباره او نوشته است : خلیل امامی متولد ۱۳۵۵ قزوین . وی از سال ۱۳۸۱ عکاسی مطبوعاتی را دنبال می‌کند و عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران است. او حضور در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی را در کارنامه خود دارد.

زمستان سال گذشته بود که افتخار آن را داشتم تا از او مجموعه عکس های قزوین را در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین هدیه بگیرم .

خلیل امامی بهترین کتابی را در سال ۹۸ خوانده و خواندن آن را به دیگران پیشنهاد می کند ، کتاب ” سفید برفی باید بمیرد ” نوشته ” نله نویهاس ” با ترجمه همشهری کاربلدمون ؛ ” مهشید میر معزی ” است که نشر ثالث آن را منتشر کرده است . این کتاب یک رمان پلیسی است .

به نظر امامی ویژگی های یک رمان خوب ؛ جذابیت ، سرگرم کنندگی و آموزنده بودن آن است .

* دکتر سیدعبدالعظیم موسوی ؛ مدیرمسوول روزنامه ولایت

بی هیچ اما و اگری تمام روزنامه نگاران استان قزوین که پس از انقلاب کار روزنامه نگاری خود را آغاز کرده و اکنون در قزوین صاحب رسانه شده اند و یا به تهران رفته اند و در یکی از روزنامه های سراسری یا خبرگزاری ها مشغول کار شده اند  ، باید  خود رامدیون روزنامه ولایت بدانند که صاحب امتیازی و مدیرمسوولی آن را ” حاج سید عبدالعظیم موسوی ” برعهده دارد . مرد کار بلدی که علاوه بر مدیریت و راهبری روزنامه و موسسه چاپ و نشر ولایت ؛ در حوزه سیاست نیز توانمندی های خود را به اثبات رسانده است .

اهالی سیاست استان قزوین به خوبی واقفند که نقدها و تحلیل های جامع دکتر بسیاری از گره های بسته زمین مانده سیاست استان را باز کرده و روان سازی سیاسی در جریانات سیاسی استان را شکل داده است هرچند همین قلم گاهی اوقات کار دست او داده و پای او را به مراجع قضایی  استان باز کرده است .

راستی در صفحه آخر بیش تر شماره های  روزنامه ولایت مطالب کوتاهی با امضا ” استاموسا ” می نویسد که در عین کوتاهی کلام ، دریایی از معنا و مفهوم دارد.   

” موسوی ” در پاسخ به سوال مان ؛ کتاب ” انسان خردمند ” نوشته یووال نوح هراری با ترجمه ” نیک گرگین ” را به خوانندگان ” وقایع خبری ” معرفی می کند که آن را انتشارات ” فرهنگ نو”  منتشر کرده است .

این مدرس دانشگاه معتقد است : یک کتاب خوب در واقع باید منطبق با علایق هرکس باشد . یکی کتب تاریخی ، یکی علمی را می پسندد .  بنابراین اگر فردی به فلسفه علاقمند نباشد بهترین کتاب فلسفی هم نمی تواند ارضاءاش می کند . در عین حال در هر ژانری که علاقمند است باید بهترین هایش را انتخاب کند . کتابی که به تاملش وا دارد

او در ادامه می گوید : دو نوع کتاب خطر ناک است : یکی کتاب سطحی که ساده پسندت می کند و یکی هم کتابی که لازمه خواندنش مطالعات مقدماتی در آن مقوله است وگرنه همان کتاب می تواند پارادایمی جلوی پا خواننده بگذارد که ورود به آن ، سوال های بی جواب را بیش ترمی کند .

* مهناز اسماعیلی ؛ سردبیر روزنامه ولایت

سال گذشته به او پیشنهاد دادم تا  یک صفحه به صفحه های ولایت اضافه شود تا  در حوزه ” مدیریت ” ، ” رسانه ” ، ” روابط عمومی ” و ” رسانه ” خبر ، مصاحبه ، گزارش یا مقاله داشته باشد  . این پیشنهاد را با مدیر مسوول روزنامه در میان می گذارد و با موافقت مدیرمسوول محترم روزنامه ولایت روزهای یکشنبه هر هفته صفحه ” مدیریت و ارتباطات ” چاپ و منتشر شد .

” مهناز اسماعیلی ” که روزهای پایانی سال سرگرم ویژه نامه پایان سال ولایت است ؛  رمان هلندی ” اندوه بلژیک “ نوشته هوگو کلاوس را به علاقمندان به کتاب پیشنهاد می کند . این کتاب را نشر آموت منتشر کرده و سامگیس زندی آن را ترجمه کرده است .

منتقدین ادبی نیز این شاهکار ادبی و تاریخی را در کنار آثار کلاسیک ادبیات داستانی جهان ماندگار خوانده اند. هوگو کلاوس (۱۹۲۹- ۲۰۰۸) شاعر ، نقاش ، نمایش نامه نویس و سرشناس ترین نویسنده ی بلژیک در عرصه ی جهانی است و اندوه بلژیک این جاودانه گی را برای وی درست ۲۵ سال قبل از مرگش به ارمغان آورد .

کتاب از دو قسمت اندوه و بلژیک جان گرفته . در قسمت اول لویی ، پسرک یازده ساله ، راوی خاطرات صومعه است و در بخش دوم پس از ترک صومعه ، وارد دنیای حقیقی و خانواده گی می شود . جنگ ، با همه ی ویرانی ها و تباهی هایش بر سر مردم کوچه و بازار سایه انداخته . شرح وقایع این داستان از سال ۱۹۳۹ و قبل از شروع جنگ جهانی دوم آغاز و تا سال ۱۹۴۷ یعنی دو سال بعد از اتمام جنگ ادامه می یابد

سردبیر روزنامه ولایت می گوید : یک کتاب خوب باید وجهی جدید از زندگی را به ما نشان دهد و جهان بینی جدیدی برای مان ایجاد کند .

* استاد حمید نیرومند ؛ هنرمند خوشنویس

استاد حمید نیرومند  متولد ۱۳۵۰ قزوین است . گواهینامه ممتاز خوشنویسی خود را در  1368، فوق ممتاز را ۱۳۷۳و استادی رادر سال ۱۳۹۲ از شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرده است . آثار استاد نیرومند  در کشورهای تاجیکستان ، بنگلادش ، امارات متحده عربی ، عربستان سعودی ، قطر، سوریه ، پاکستان  ، تایلند ، کویت ، قرقیزستان ، قزاقستان ، مالزی ، سنگاپور، ترکیه ، هند ، بوسنی وهرزگوین ، چین ، فرانسه ، ایتالیا به نمایش در آمده است. آخرین آثار او نیز در سال ۱۳۹۵ در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته شد .

کتیبه های نستعلیق سردرب های نمای بیرونی موزه مرکزی کویت ، کتیبه های اتاق ایران شناسی دانشگاه بوعلی شهردوشنبه تاجیکستان ، کتیبه های اتاق ایران شناسی دانشگاه GCUایالت پنجاب پاکستان و کتیبه سر درب انجمن خوشنویسان لاهور پاکستان به خط نستعلیق اوست.

نیرومند دارای تحصیلات دکتری در رشته ” مدیریت راهبردی کسب و کار ” است و به صورت تخصصی در حوزه منابع انسانی مطالعه و فعالیت می کند. او مولف اولین کتاب آموزشی خط تحریری در کشور است و کتاب دوم وی تاکنون ۹ بار تجدید چاپ شده و بسیاری از سایت های آموزشی از آن به عنوان منبع معتبرخود استفاده می نمایند.

راستی لوگوپایگاه خبری ” وقایع خبری ” اثر ارزشمند حمید عزیز است که افتخار دوستی با او را از سال ها پیش دارم .

این استاد مسلم خوشنویسی یکی از کتاب های خوبی را که مطالعه کرده و مطالعه آن را به دوستان توصیه می کند ؛ مجموعه آثار ” الکساندر پوشکین ” است . این کتاب را نرگس سنائی ترجمه کرده است .

نیرومند درباره الکساندر پوشکین می گوید :او شاعر بزرگ روسی و بی نظیر ترین پدیده روح روسی است و در روزگار وبا ، شعری را در قرنطینه ، در بولدینو خطاب به هموطنانش نوشته است که گویی روی سخن او امروز با جهانیان است :

هموطنان ، بگذارید در این ساعات رنج روحی ، جشن بزرگ بهار را از حبس به شما شادباش بگویم !همه چیز آرام و قرار می گیرد ، همه چیز می گذرد ، غم ها و نگرانی ها رفع می شوند ، راه ها دوباره هموار می شوند و باغ ،هم چون گذشته ، شکوفا خواهد شد .

از عقل یاری می طلبیم ، بیماری را با قدرت دانش می زداییم و روز گار تجربه های دشوار را در هیات یک خانواده پشت سر می گذاریم .

ما پالوده تر و عاقل تر خواهیم شد ، تسلیم تاریکی و ترس نمی شویم ، بلکه جان تازه ای می گیریم و با هم نزدیک تر و مهربان تر خواهیم شد . و باشد که گرد میز ضیافت دوباره از زندگی لذت ببریم ، باشد که خداوند متعال در این روز لختی خوش بختی به هر خانه روانه کند .      

* مهدیه السادات قافله باشی ؛ عضو شورای شهر قزوین

” مهدیه قاقله باشی ” کارشناس روابط عمومی  دانشگاه بین المللی امام خمینی ” ره ” است و دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی است . او در انتخابات پنجم شوراها توانست با حمایت اصلاح طلبان وارد پارلمان محلی قزوین شود و هم اکنون به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و هنری در شورای اسلامی شهر قزوین مشغول فعالیت است .  البته نباید فراموش کرد که نقش حمایتی اهالی فرهنگ و هنر شهر قزوین در پیروزی او کم تر از نقش حمایتی اصلاح طلبان نبوده است .

قافله باشی درباره کتاب هایی که در سال گذشته خوانده است ، می گوید : در چند این سال و به دلیل مشغله های فراوان کاری  کم تر یک کتاب را از اول تا آخرش می خوانده ام اما با تمام گرفتاری ها موفق شدم  کتاب ” حمام های خاموش – آیین ها و باورهای مردم درباره حمام های قزوین ” نوشته خانم فرشته بهرامی را که نشر آموت آن را چاپ کرده است و حالا به چاپ دوم رسیده است ، تا آخر بخوانم .

این عضو شورای شهر می گوید : این کتاب ازآن دست کتاب هایی است که می توانی آن را در زمان کوتاه بخوانی و لذت ببری . کتاب نثزی روان دارد و متکی بر خاطرات نه چندان دور مردم قزوین است .

قافله باشی ادامه می دهد : نویسنده در این کتاب راوی صادقی است که هم خاطرات را خوب بیان می کند ، هم باورها و تاریخ شفاهی مردم قزوین را با لهجه ای پر از فتحه و ضمه به تصویر می کشد و هم ترسیم قوی از معماری حمام ها و گرمابه های شهر دارد .

* مجید بالدران ، شاعر و پژوهشگر ادبی

دوستی من و مجید به دوران دبیرستان باز می گردد . هردو در دبیرستان شهید ” مطهری ” در خیابان بلاغی درس می خواندیم . آن روزها بیش تر وقت مان با کتاب و کتاب خوانی پر می شد . یا با حسین نیک سرشت شعر می خواندیم  و نقد کتاب می کردیم  یا پای صحبت های استاد میرزا علی اکبر خرم  بودیم . پاتوق مان یا کتابفروشی مولانا بود یا کتابفروشی طه ها ؛ زیر ساختمان هفته نامه حدیث .

پاییز سال ۷۱ بود که  در کارخانه قند یزبر مشغول کار شدیم . شب هایی که شیفت کاری مان بود تا صبح در آزمایشگاه کارخانه سرمان توی کتاب و مجله ادبستان بود .

یک بارهم قرار گذاشتیم تا مجموعه شعرهایمان را سه نفری یعنی  من ، مجید و حسن ارداقیان  را چاپ کنیم . خیلی دوست داشتیم که ماشین تایپ دستی داشتیم اما نه کتاب مان چاپ شد و نه ماشین تایپ دستی خریدیم . آن دست نوشته ها یمان را هنوز دارم .

اگرچه امروز سرهر دو ما شلوغ است و مثل دوران مدرسه ساعت ها باهم نیستیم اما هر چند وقت یک بار تلفنی جویای حال هم می شویم .

اگرچه تاکنون چندین جلد کتاب از مجید بالدران چاپ و منتشر شده است اما به علاقمندان به کتاب و به خصوص فرهنگ فولکلوریک کتاب ” دو بلبل روی شاخه های پسته ” مجید را پیشنهاد می کنم .

مجید درپاسخ به سوال ما که چه کتابی را به خوانندگان پیشنهاد می کنید ، کتاب ” جاده شخصیت ” اثر دیوید بروکس با ترجمه امید کریم پور را پیشنهاد می کند . این کتاب را نشر مهرگان خرد چاپ و منتشر کرده است .

بالدران در پایان موضوع جالب توجه ، بکر بودن و تازگی ، جذابیت و روانی متن ، نزدیکی با انگاره های فرهنگی مخاطب  را از ویژگی های یک کتاب خوب می داند .

*  بیژن گورانی ؛ فعال رسانه ای

” بیژن ” کارشناسی زبان و ادبیات آلمانی دارد و دوستی من و او به سال های نخست دهه ۱۳۷۰ باز می گردد . من در هفته نامه ولایت کار ویرایش و نمونه خوانی می کردم و بیژن برای ولایت ” جدول ” طراحی می کرد و این دوستی مان همچنان پابرجا ست .

بیژن هم اکنون در کنار فعالیت رسانه ای ؛ کار طراحی جدول روزنامه های سراسری کشور ، ماهنامه ها و هفته نامه های کشور را برعهده دارد وتاکنون موفق شده است تا در چند نوبت و در طی چند سال متوالی در جشنواره های مطبوعات کشور عنوان نفر نخست را از آن خود کند و جوایز نفیسی را به دست آورد .

این فعال رسانه ای کار بلد کتاب  ” سگ کوره پز ” نوشته محمود گلاب دره ای را به علاقمندان به کتاب معرفی می کند و اعتقاد دارد که همه کتاب ها خوبند و نکته ای برای یادگیری دارند . امیدوارم کتاب را فراموش نکنیم .

* محمد رضا رجایی پور ؛ مولف و پژوهشگر

محمد رضا رجایی پور از روزنامه نگاران خوب قزوینی است که آثار قلمی او در علاوه بر رسانه های محلی قزوین در روزنامه های سراسری کشور هم به چاپ می رسد . دوستی دوست داشتنی است و در رفاقت کم نمی گذارد . کم حرف است اما اگر حرف بزند ، حرف های او را باید نوشت و بارها و بارها روی تک تک کلمات و واژه های آن فکر کرد .

سال گذشته بود که محمد رضا کتاب ” برای تاریخ ” را به من هدیه داد . جلد اول کتاب که به نوبت دوم چاپ هم رسیده است .  

محمد رضا در ابتدای مقدمه کتاب خود آورده است : سال ها روزنامه نگاری نوشتن را برایم آسان کرده است ، اما از لحظه ای که برای نوشتن مقدمه این کتاب دست به کارشدم ، دریافتم این قلم به سادگی بر روی کاغذ نمی چرخد . دلیلش هرچه باشد بی ربط با نام انسان های بزرگی نیست که برای نگارش این کتاب به سراغ آنان رفته ام .

رجایی پور در ” برای تاریخ ” با شعبان بابا اولادی ، منصور برزگر ، سید رضا پردیس ، ناصر تکمیل همایون ، سید احمد صدر حاج سید جوادی ، جواد مجابی ، ابراهیم یزدی ، کامران فانی ، باقر ساروخانی و…به گفت و گو نشسته است .

محمد رضا رجایی پور کتاب خاطرات سوسن تسلیمی ، خاطرات جک استوار و تیمسار برین را به عنوان کتاب های خواندنی به علاقمندان به کتاب معرفی می کند .

*  سید محمد حسین ابوترابی ؛ شاعر

سید محمد حسین ابوترابی متولد ۱۳۵۵ است و دارای مدرک کارشناسی مهندسی آب است . از جمله آثار او می توان ” از آسمان برای زمین ” ، ” قطار در پیاده رو ” ، ” عباس های زینب س ” و.. اشاره کرد .

تاکنون چند شعر آیینی از مجموعه اشعار سید محمد حسین در پایگاه خبری ” وقایع خبری ” منتشر شده است .

این شاعر آیینی در پاسخ به سوال مان که کدام کتاب را در سال ۹۸خوانده اید و آن را به دیگران پیشنهاد می کنید ، می گوید : بهترین کتابی که درسال۹۸ خواندم و خواندن  آن را به دیگران پیشنهاد می کنم ، دیوان واعظ قزوینی با مقدمه و تصحیح زنده یاد دکتر سید حسن سادات ناصری است .

محمد حسین ادامه می دهد : من خودم این کتاب را نداشتم . خیلی وقت است که دنبالش می گردم تا آن را بخرم .  حتی به زنده یاد ” نقی افشاری ” ، مدیر انتشارات حدیث امروز هم سپردم تا برایم این کتاب را تهیه کند که متاسفانه فوت شدند . مجبور شدم این کتاب را از کتابخانه ” شهدا ” امانت بگیرم و ابیات ناب آن را در دفترم یادداشت کنم .

سید می گوید : واعظ از شاعران قرن یازدهم هجری قمری است و علاوه بر این که عارف و فقیه بود ه اما در شاعری نیزنامدار است و اشعار او واقعا پر از معنا و مضمون است و یکی از قله های شعر سبک ” هندی ” محسوب می شود.

این شاعر آیینی ادامه می دهد : در اشعار آن به موضوعاتی همچون مرگ آگاهی ، مذمت بی اعتباری دنیا ، پیری ، کوتاهی عمر ، افتخار به زهد و فقر ، مذمت تجمل گرایی و دنیا طلبی ، عزلت طلبی ، ارادت به اهل بیت و… پرداخته است .

* حامد کبودوند ؛ رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین

او در ” دست نوشته های حامد کبودوند ” در فضای مجازی نوشته است : من در حال حاضر و به پیشنهاد نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان قزوین آیت الله عابدینی بعنوان رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین مشغول به فعالیت هستم. تجربه های کاری متفاوتی داشتم ولی خادمی اهل بیت (ع ) یک تجربه بی نطیر است .

حامد کبودوند در کارنامه کاری خود عضویت در شورای شهر قزوین ، رییس ستاد انتخابات دکتر محمود احمدی نژاد در استان قزوین ، معاونت فناوری پارک علم و فناوری استان قزوین ، تدریس در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ، آزاد اسلامی ، پیام نور ، موسسه اسلامي الهادي و…را دارد .

این برادر شهید ، دبیر جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی استان قزوین ، دبیر جبهه پایداری انقلاب اسلامی قزوین ، عضو شورای برنامه ریزی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین و… را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است و در نظر داشت در انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفند سال گذشته برگزار شد ، به عنوان کاندیدای حوزه انتخابیه قزوین ، البرز و آبیک ثبت نام نماید که انصراف خود را اعلام کرد .

کبودوند سال گذشته با ” وقایع خبری ” به گفتگو نشست و از کار و زندگی خود با خوانندگان این پایگاه خبری گفت که با استقبال خوانندگان روبرو شد .

حامد کبودوند  کتاب ” انسان ۲۵۰ ساله “ را به خوانندگان پایگاه خبری ” وقایع خبری ” معرفی کرد . او افزود : این کتاب تکمیل مباحث حلقه های اول و دوم در سیره فردی و سیاسی ائمه (ع) با استفاده از سلسله مباحث و سخنرانی های تحلیلی دانشمند محترم حضرت آیت الله سید علی خامنه ای را معرفی کرد .

* خانم دکتر فاطمه محمد بیگی – منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی

دکتر فاطمه محمد بیگی ، پزشک عمومی است . او عضو کمیته سلامت شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور؛  دبیر و عضو شورای مرکزی خواهران سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور ؛ کارشناس پزشکی ، اجتماعی و فرهنگی و جمعیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ( شبکه دو، شبکه سلامت، رادیو گفتگو) ؛ مسئول کارگروه بانوان سازمان بسیج جامعه پزشکی استان قزوین ؛ مسئول کارگروه بانوان سازمان بسیج جامعه زنان استان قزوین ؛ مسئول اجرا و مدرّس طرح مطلع مهر ( آموزش مهارت های همسرداری زوجین) در گروه پزشکی استان قزوین ؛ مسئول گروه مؤلفین جزوات آموزشی زوجین ویژه آموزش ضمن عقد در استان قزوین ؛ مسئول کارگروه جمعیت سازمان بسیج جامعه پزشکی استان قزوین ؛ دبیر همایش دُرّ ماندگار (عفاف و حجاب) و مشاور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است .

این پزشک فعال توانست  در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ با کسب یکصد و هشت هزار و  934 رای  از مردم حوزه انتخابیه  قزوین ، البرز و آبیک   جواز ورود به مجلس شورای اسلامی را دریافت نماید .

دکتر محمد بیگی کتاب ” یادت باشد ” نوشته رسول ملاحسنی در مورد زندگی شهید حمید سیاهکالی مرادی را معرفی کرد .

او گفت : این کتابی است که در زندگی انسان ها انگیزه و تغییر به سمت انسانیت و خداجویی ایجاد کند و مسیر زندگی را به سمت موفقیت ها ببرد ، معیار خوب بودن کتاب می داند .

* الهام نظری ؛ پژوهشگر و تسهیل گر اجتماعی

الهام نظری پژوهشگر و تسهیل گر اجتماعی است . دارای مدرک کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی است و عضو انجمن جامعه شناسی ایران – دفتر قزوین است .

نظری قلم روانی دارد و با همین قلم ، مقاله های تحقیقی و خواندنی زیادی را نوشته و رسانه های کشور و رسانه های محلی استان قزوین آن ها را به چاپ رسانده اند .

این تسهیل گر اجتماعی کتاب “ انسان خردمند ” نوشته یوآل هاراری با ترجمه نیک گرگین که انتشارات فرهنگ نشر نو آن را منتشر کرده است را به دوستان علاقمند به کتاب معرفی می کند .

به نظر نظری ، مهم ترین ویژگی یک کتاب خوب این است که تاثیرگذاری گسترده ای بر روی طیف ها ، اقشار و افکار متفاوت داشته باشد .

* شهرام محسنی ، خبرنگار صدا و سیما

شهرام محسنی از خبرنگاران فعال درسازمان  صدا و سیما است که هم اکنون در مرکز استان البرز (کرج) مشغول فعالیت است و تا همین چند ماه پیش در مرکز استان قزوین فعالیت رسانه ای داشت .

این فعال رسانه ای  کتاب ” دو قرن سکوت “ دکتر عبدالحسین زرین کوب را به عنوان کتاب خوب به علاقمندان به مطالعه معرفی می کند .

شهرام ادامه می دهد: این کتاب سرگذشت حوادث و اوضاع تاریخی ایران در دو قرن اول اسلام است .

* جابر خرم نیا – رییس خانه مطبوعات استان قزوین

جابرخرم نیا از فعالان رسانه ای استان قزوین است و هم اکنون علاوه بر سرپرستی خبرگزاری ” فارس ” دفتر قزوین ، ریاست خانه مطبوعات استان قزوین را نیز برعهده دارد .

در کارنامه خرم نیا سابقه‌ ۱۵ساله خبرنگاری در رسانه‌های گوناگون ، سردبیر خبرگزاری ایسنا منطقه قزوین ، مسئول روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان قزوین ، تدریس خبرنگاری و نویسندگی در مؤسسات آموزشی و ویراستاری چندین جلد کتاب را در کارنامه خود دارد .

خرم نیا با همکاری حیدر جهانبخش در سال ۱۳۹۷ کتاب بازشناسی شاخص های فطری شهر اسلامی ( بر پایه رویکردهای نظری استاد شهید مرتضی مطهری ) خود را با همکاری  جهاد دانشگاهی قزوین چاپ و منتشر کردند .

جابر در پاسخ به سوال ما ، کتاب های “ بنی صدر از ظهور تا سقوط ” اثر فاطمه نظری کهره انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ؛ ” تاریخ آمریکا از ۱۹۴۲ تا ۲۰۰۱ اثر هاواردزین ، ترجمه مانی صالحی علامه از انتشارات آمه و ” ایران بین دو انقلاب ” اثر آبراهامیان ، ترجمه احمد گل محمدی از نشر نی را به مردم جهت مطالعه معرفی کرد .

او درباره ویژگی های یک کتاب خوب گفت : حسام مطهری در کتاب خوبش ” راهنمای کتاب ” به این پرسش بهتر پاسخ داده است . او در کتابش نوشته است : به گمانم کتابی که در مسیر بهتر شدن حال ، غنای روح و عقل ، افزودن دانش ، بهتر کردن سبک زندگی و سنجیده کردن تفکرات ، تصمیمات و رفتار انسان به ما کمک کند ؛ کتاب خوبی برای خواندن است .

* اکبر رحمتی ، بخشداردشتابی

در کارنامه اکبر رحمتی علاوه بر بخشداری الموت و دشتابی ، فعالیت رسانه ای و روابط عمومی وجود دارد . او چندین سال خبرنگار صدا و سیمای مرکز قزوین بوده و به عنوان مسوول یا کارشناس روابط عمومی در اداره کل راه و شهرسازی ، فرمانداری و استانداری  قزوین مشغول کار بوده است .

او کتاب ” گریز از آزادی “ نوشته ” اریک فروم ”  از انتشارات مروارید را معرفی کرد . این کتاب را عزت الله فولادوند ترجمه کرده است .

او چندسطر از این  کتاب را برای ما خواند : راه کاری مناسب و تاثیر گذار برای غلبه بر تنهایی و نگرانی تسلیم شدن نیست و این مورد نمی تواند راه کاری برای برون رفت از چنین شرایطی را برای ما فراهم بیاورد تا بتوانیم به تنهایی خود غلبه کنیم، برای چنین شرایط هایی ارتباطات تنها ابزاری است برای بر قراری ارتباط با دیگر انسانها و طبیعت است .

* رحیم سرکار- فعال فرهنگی

رحیم سرکار دانشجوی دوره دکتری علوم سیاسی است . کتاب ” نقد حاکمان ” او در سال ۱۳۸۲در قطع رقعی از سوی انتشارات حدیث امروز چاپ و منتشر شد . او علاوه بر تدریس در دبیرستان های قزوین  مدتی سردبیر هفته نامه حدیث بود و هم اکنون صاحب امتیاز و مدیر مسوول هفته نامه است .

سرکار کتاب “ کالبد شکافی چهار انقلاب ” اثر کربن برینتون با ترجمه محسن ثلاثی را به علاقمندان به کتاب  معرفی می کند .

سرکاردرباره ویژگی های یک کتاب خوب معتقد است : کتاب نباید ” زرد ” باشد ؛ یعنی توسط انتشاراتی که معمولا با هدف پول و بدون داشتن محتوا و به صرف جنجالی بودن چاپ نشده باشد . حداقل سه نفر که در موضوع آن کتاب تبحر دارند ، خواندن آن را توصیه کنند و موضوع کتاب یکی از مفاهیم ساختاری بوده و استخوان بندی محکمی داشته باشد.

* دکترحسنعلی اصغری ؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین

دکتر حسنعلی اصغری مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان است . او دارای دو مدرک دکتری مدیریت دولتی ، گرایش منابع انسانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و دکتری آینده پژوهی گرایش آینده نگاری راهبردی از دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره ) است .

او پیش از این به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین مشغول فعالیت بود .

از تالیفات دکتر اصغری می توان به اصول مدیریت ، مبانی سازمان و مدیریت ، کارآفرینی و پروژه کسب و کار ، اصول و مبانی کنترل راهبردی ، تئوری های مدیریت دولتی ، جامعه پذیری سازمانی ، آینده نگاری منطقه ای ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت استراتژیک در عمل و کتاب بررسی تطبیقی مدل های توسعه منطقه ای اشاره کرد .

دکتر اصغری کتاب ” شعاع شمس ” تالیف کریم فیضی از انتشارات اطلاعات را به عنوان کتابی که در سال گذشته خوانده است را به علاقمندان به کتاب معرفی می کند .

مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین درباره این کتاب گفت : این کتاب غزلیات شمس تبریزی به روایت دکتر دینانی است که در سال ۱۳۹۵ چاپ و منتشر شده است .

* علیرضا طاهری – گرافیست و تصویرگر کتاب کودک

علیرضا متولد مهرماه سال ۶۵ در قزوین است و فعالیت هنری خود را به عنوان کارتونیست مطبوعاتی در روزنامه ولایت از سال ۸۴شروع کرده است و در سال های ۸۶ و ۸۸نفر برگزیده جشنواره مطبوعات شده است .

او در سال ۸۷ در مرکز انیمیشن صدا و سیمای مرکز قزوین اولین انیمیشن استان قزوین را با نام ” قصه های دهخدا ” کارگردانی کرد و هم زمان در شرکت نسل اندیشه سبز پروژه های انیمیشن داخلی و بین المللی را پیش برد .

این هنرمند خوش ذوق در سال ۹۰ به عنوان مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری قزوین انتخاب می شود و در طول چهارسالی که در حوزه هنری این سمت را در اختیار دارد به تربیت بیش از یکصد هنرجو همت گماشته و علاوه بر آن کارگاه های نقد و بررسی انیمیشن را در سالن حافظ حوزه هنری مدیریت و اجرا می نماید .

علیرضا طاهری در سال ۹۰ جایزه دوم جشنواره بین المللی شیطان در برابر کتاب های مقدس را دریافت می کند و در سال ۹۳ نیز از جشنواره های بین المللی مقاومت ، تولیدات مراکز استانی حوزه هنری ، بسیج ، عمار و رویش صتحب عنوان و رتبه های برگزیده می شود .

در سال ۹۴ انیمیشن کوتاه اعلان )  Notification )  این کارتونیست در جشنواره بین المللی فیلم های کوتاه سیدنی Short Soup اکران جهانی شد و منتخب هیات داوران قرار گرفت . این انیمیشن کوتاه در جشنواره شفالو ایتالیا جایزه بهترین اثر آسیایی را بدست آورد و در چند جشنواره خارجی دیگر هم حضور پر رنگی داشت .

هم اکنون علیرضا در پروژه انیمیشن ” دختر سلطان ” برای کشور هند با استودیو بین المللی ۳Dlabz و هم چنین پروژه وب سری شکرستان با استودیو کفشدوزک همکاری دارد .

داشت یادم می رفت طراحی جلد کتاب ” مهارت های ارتباطی و ارتباطات انسانی ”  که کار مشترک من و همسرم است نیز از کارهای علیرضا است .

او در پاسخ به این سوال که شما چه کتابی را به علاقمندان در این ایام خانه نشینی به علاقمندان به کتاب معرفی می کنید ، می گوید :  من کتاب “ عادت های اتمی ” نوشته جیمز کلیر را معرفی می کنم . این کتاب را نشر نوین منتشر کرده است .

به نظر طاهری ، یک کتاب خوب ، کتابی است که بتواند در درجه اول با خواننده آن ارتباط برقرار کند و از ادبیاتی روان و به روز استفاده نماید . بسیاری از کتاب ها به دلیل ادبیات ثقیل یا نامرتبط با مخاطب و با ترجمه غیر صحیح کنار گذاشته می شوند . از دیگر ویژگی ها می توان به کاربردی بودن آن در زندگی افراد اشاره کرد .

* سعید عاشقی – شاعر

سایت صدا و سیمای مرکز قزوین درباره سعید عاشقی نوشته است : سعید عاشقی از شاعران خوش نام و نیک سیرت استان قزوین می باشند که در سوم مرداد ماه سال ۱۳۵۱ در استان قزوین متولد شدند. گرایش هنری ایشان شعر و نقد ( ادبی، نمایشنامه و موسیقی) بوده و دارای مدرک کارشناسی مدیریت فرهنگی می باشند .

این سرزمین امین ندارد ، دگمه های بسته – پرانتزهای باز ، حوالی مرزهای جهان از جمله آثار مکتوب سعید است .

او معتقد است: شعر انقلاب یک رخداد آنی و ناگهانی نیست بلکه محصول شرایط گوناگونی است که طی سال‌ها در بستر جامعه جریان داشته است.

سعید عاشقی شعر انقلاب را دارای گفتمانی کلان و پردامنه برمی شمارد که از منظر تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و ایدئولوژیک قابل بحث و بررسی است.

این ترانه سرای قزوینی دو کتاب را به علاقمندان معرفی می کند : کتاب مجموعه شعری از شل سیلور استاین ( شاعر ، نویسنده ، آهنگساز آمریکایی که بیش تر برای کودکان نوشته است ) و کتاب “ پاسخ به ایوب ” از کارل گوستاو یونگ  در حوزه روان شناسی .

سعید ادامه می دهد که یونگ در این اثر با رویکردی فلسفی و تحلیل های روان شناسی به موضوعات و مفاهیم دینی پرداخته ، با طرح سوالاتی از ذهن و زبان کاراکترهای اسطوره ای منابع و کتب دینی مثل انجیل ، تورات و بعضا قرآن در صدد پاسخگویی به سوالاتی برآمده و حاصل چالش ها و تعارضات اعتقادی و ماورالطبیعه ای را به رشته تحریر درآورده است . این کتاب را فواد روحانی از مترجمان مطرح کشور به شکلی روان و شیوا به فارسی برگردانده و نشر جامی ، ناشر این اثر ارزشمند است .

او معتقد است : به نظر بنده مولفه های یک کتاب خوب بر حسب موضوع و محتوا و ژانر تا حدودی می تواند متفاوت باشد . مثلا در حوزه ترجمه ؛ یکی از این مولفه ها درجه آشنایی مترجم علاوه بر شناخت ایشان از دیگر آثار نویسنده اصلی ، بهتر است که مترجم نسبت به سبک و سیاق ادبی ، تاریخی و فرهنگی و برخی از دغدغه های نویسنده مورد نظر اشراف داشته باشد . همچنین مترجم باید به ادبیات و جریان های ادبی و حتی رویکردهای اجتماعی و فرهنگی مخاطب زبان مقصد نیز آگاهی نسبی داشته و در حین برگرداندن آن اثر به لحاظ به کارگیری تمثیل ها ، عبارات و اصطلاحات رایج بر حسب ضرورت استفاده از زبان محاوره یا معیار یا تلفیقی این دو درک و استنباط درستی داشته باشد . در خصوص آثار غیر ترجمه و آثار مستقل ادبی خارج از حوزه ترجمه شاخص هایی که می توانند مبنای تشخیص و تمیز یک کتاب خوب مد نظر قرار گیرند نیز با توجه به دغدغه های خود نویسنده ، هوشمندی و فرا آگاهی وی از اقتضائات و ضرورت های اجتماعی ، تاریخی ، ایدئولوژی می تواند تعیین کننده باشد .

** گزارش : آرش شایسته نیا