۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » جامعه » سفر » نظام سلامت
  • شناسه : 16181
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۱۱
  • ارسال توسط :
در شهر بمانید
در شهر بمانید

در شهر بمانید

همه این هشدارها و سخت گیری‌ها کمک می‌کند تا بتوانیم بحران را مدیریت کنیم .

دکتر نادر توکلی
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران


مدیریت بحران بیماری کرونا در تهران به دلیل بالا بودن میانگین ابتلا و مرگ و میر بر اثر کووید۱۹ نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد. البته پیشنهاد منع تردد در ۵ شهر تهران، کرج، اصفهان، ارومیه و مشهد ابتدا به درخواست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران مطرح و پس از تأیید رئیس جمهوری این مصوبه قبل از آغاز سفرهای پایان هفته به شهروندان ابلاغ شد. متأسفانه موج بیماری بشدت در تهران و برخی از شهرهای کشور افزایش پیدا کرده و کار به جایی رسیده  که ظرفیت ارائه خدمات درمانی سخت شده است، هر چند تاکنون در بحث مدیریت تخت‌های بستری کرونایی شرمنده هموطنان نشده‌ایم و البته با رصد تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌ها، بخش‌های جدید را به بیماران کرونایی اضافه کرده‌ایم ولی واقعیت این است که ظرفیت پاسخگویی محدود است و مراکز درمانی تا حدی می‌توانند در مقابل هجوم بیماران تاب بیاورند و در غیر اینصورت نبود تخت بستری منجربه نارضایتی بیماران و بلبشوهای زیاد در مراکز درمانی خواهد شد. اعمال محدودیت‌های کرونایی به منظور منع عبور و مرور بین شهری، کاهش ترددهای غیر ضرور در مبادی ورودی و خروجی تهران و ۴ شهر دیگر و تشویق مردم به درشهر و خانه ماندن درست در راستای کاهش بار مراجعه بیماران به مراکز درمانی اتخاذ شده است.
ابلاغ این محدودیت‌ها قاعدتاً به اینکه زنجیره انتقال ویروس کرونا کمی محدود شود، کمک می‌کند. هر چند نمی‌توان گفت این اقدام اساسی است و تعداد مبتلایان را بشدت کاهش خواهد داد چرا که همه این شش ماه را درگیر ویروس کرونا خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود بیماری کووید۱۹ تا سال آینده هم ادامه دار شود. بنابراین اعمال محدودیت‌های تردد بین شهری و پوشش اجباری ماسک به این دلیل است که سرویس‌دهی خدمات درمانی با توجه به محدودیت‌های تخت بستری دچار مشکل نشود و مردم بتوانند خدمات درمانی دریافت کنند.  علاوه برمشکل تأمین تخت و تجهیزات، مسأله نیروی انسانی هم مهم است که به دلیل طولانی شدن مدت زمان بحران و اعلام وضعیت قرمز در ۲۷ استان کشور بشدت خسته و فرسوده شده‌اند البته قرار است دولت با ایجاد شرایط استخدام نیروهای بهداشتی و درمانی روح تازه‌ای را در کادر درمان بدمد اما با وجود این به دلیل افزایش تعداد مبتلایان و فرسودگی کادر درمان قطعاً خدمت‌دهی به بیماران در مراکز درمانی دچار مشکل خواهد شد.
 ناگفته نماند مرگ‌و‌میر بالا، افزایش ابتلا و بستری بیماران بدحال و نیازمند تخت آی‌سی‌یو موجب شد ستاد ملی مقابله با کرونا با اعمال منع تردد، مردم را مجبور به در خانه ماندن کند. مردم باید بدانند این تصمیمات و سختگیری‌ها فقط به خاطر حفظ سلامتی هموطنان و کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا اتخاذ شده و باید همه با هم کمک کنند تا بار مراجعه بیماران به مراکز درمانی کم شود. قطعاً این تصمیم کسری از بستری‌ها را کم می‌کند و اثر تأخیری آن یک تا دو هفته در تعداد موارد ابتلا خودش را نشان می‌دهد.
ما متخصصان حوزه سلامت و دست اندرکاران و تصمیم‌گیران عضو ستاد کرونا در تهران و اعضای ستاد ملی کرونا در کشور از اینکه مردم از شرایط پیش‌آمده خسته شده‌اند آگاه هستیم با این حال تنها چاره‌ای که مانده تا از این بحران با تلفات کمتری عبور کنیم این است که اولاً به محض خروج از منزل ماسک بزنند، از سفرهای غیر‌ضرور و ترددهای غیر‌ضرور پرهیز کنند.
ما از مردم عاجزانه می‌خواهیم چند روز تعطیلات آخر هفتـه را در منـزل و کنار خانواده‌های‌شان باشند، از فعالیت‌هایی که ریسک بالایی ندارند و جزو تفریحات سالم درون خانه هستند بهره بگیرند، عملاً همه این هشدارها و سخت گیری‌ها کمک می‌کند بتوانیم بحران را مدیریت کنیم هرچند با وجود اعمال همه این محدودیت‌ها به دلیل اینکه اوضاع در تهران فوق حاد گزارش می‌شود، نیازمند برنامه‌های اساسی و بلندمدت هستیم.