۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » اخبار ملی » سفر
  • شناسه : 7149
  • ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
  • ارسال توسط :
در حج ۹۹ حدود ۱۰۰ هزار نفر  اعزام خواهند شد
در حج ۹۹ حدود ۱۰۰ هزار نفر  اعزام خواهند شد

در حج ۹۹ حدود ۱۰۰ هزار نفر اعزام خواهند شد

درباره شهدای منا تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم

به گزارش ” وقایع خبری ” به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب در مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در سالن جلسات جامعه مدرسین برگزار شد، اظهار داشت: در آستانه ۱۹ دی و فداکاری حضرت امام خمینی (ره) و رهروان امام راحل قرار داریم و همیشه باید قدردان آغازکنندگان این حرکت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: حج امسال با عنایات الهی حجی آرام و مشحون از موفقیت برای زائران خانه خدا بود؛ برای اولین بار بعد از نزدیک دو دهه همه زائران با هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران نقل و انتقال یافتند و برخلاف تنش زائدالوصف دو کشور، میهمانان خداوند با ادب اسلامی وظایف خویش را به انجام رساندند.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان نسبت به ضرورت احراز توانایی روحانیون اعزامی، اظهار داشت: ملاک حضور روحانیون در حج، «توانایی» روحانی است و سن برای ما حد نهایی همکاری را معین می‌کند و ما موظفیم افرادی را که دارای توانایی خدمت به زائران هستند، به حج اعزام کنیم.

وی بیان داشت: امروز قریب یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای حج تمتع و قریب به پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برای سفر عمره در نوبت قرار دارند و باید روحانیونی برای این عزیزان انتخاب شوند که توانایی انجام کارها را داشته باشند.

حجت الاسلام نواب تصریح کرد: اشخاصی که الان مشرف می‌شوند، قریب به ۱۳ سال قبل ثبت نام کرده‌اند و ما موظفیم که با انجام مصاحبه، افراد توانای جسمی و دارای حضور ذهن مناسک و احکام حج را انتخاب کرده و اعزام نمائیم؛ چون حق زائران داشتن روحانی تواناست و این حق الناس به عهده بعثه است و باید به آن پایبند باشیم.

وی ابراز داشت: امروز روحانی حج باید در مباحث گوناگون به روز بوده تا بتواند پاسخگوی نیازها، سوالات و پرسش‌های حاجیان باشد.نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: حج تمتع امسال، حج بی دغدغه و بسیار خوبی بود و توانستیم برنامه‌های خود را مطابق با برنامه ریزی ها انجام دهیم.

وی تصریح کرد: امسال گران‌ترین، سخت‌ترین و طولانی‌ترین حج را داشتیم؛ اما به لطف خدا بسیاری از مشکلات به راحتی حل شد و توانستیم حج خوبی را پشت سر بگذاریم.حجت الاسلام نواب بیان داشت: ما به عنوان خادم مردم موظفیم به فکر آنان باشیم و از مشکلات آنان بکاهیم تا در سفر حج به راحتی بتوانند اعمال خود را انجام دهند.

وی اظهار داشت: پس از رایزنی‌ها با عربستان، در حج ۹۹ حدود ۱۰۰ هزار نفر اعزام خواهند شد تا از تعداد افرادی که در نوبت قرار دارند، کاسته شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ابراز داشت: یکی از مسائلی که با عربستان رایزنی شده، پیشنهاد مسقف کردن مسیر چادرهای حجاج ایرانی در شرق منا تا جمرات در غرب مناست که کلیات آن پذیرفته شد و ساعت آغاز حرکت حاجیان ایرانی برای رمی جمرات نیز از ساعت ۱۰ صبح به هشت صبح تغییر یافت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیه شهدای منا، خاطرنشان کرد: ما دو گروه شهید در سال ۹۴ داشتیم که شهدای مسجدالحرام و شهدای منا بودند و تاکنون دیه شهدای مسجدالحرام از عربستان دریافت شده و قرار است خانواده شهدا به عمره مشرف شوند تا بتوانند دیه را دریافت کنند؛ اما درباره شهدای منا تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم و مسئولان عربستانی بیان می‌کنند که ما هنوز در بررسی و تحقیق هستیم و پاسخ روشنی نمی‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف روحانیونی که آزمون داده؛ اما اعزام نشده‌اند، چیست؟ تصریح کرد: ما در خدمت این عزیزان هم خواهیم بود؛ چون تعداد اعزام‌ها کم شده نمی‌توانیم در خدمت همه باشیم؛ اما با افزایش اعزام به حج و عمره، اعزام روحانی نیز بیشتر خواهیم داشت.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت اظهار داشت: برای برپایی عمره در حال مذاکره هستیم؛ البته باید شروط ما هم مورد قبول طرف عربستانی قرار بگیرد تا بتوانیم این اعزام را داشته باشیم و به اقتدار نظام خدشه وارد نشود.