۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش » اخبار استانی » حوادث
  • شناسه : 4555
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
  • ارسال توسط :
در استانی زندگی می کنیم که حوادث زیادی را تجربه کرده
در استانی زندگی می کنیم که حوادث زیادی را تجربه کرده

در استانی زندگی می کنیم که حوادث زیادی را تجربه کرده

هنوز برخی از دستگاهها شرح وظایف خود را در حوادث نمی دانند و این موضوع می تواند هزینه های آسیب را بیشتر کند

مانور دور میزی مشترک کارگروه تخصصی امداد و نجات و آموزش های همگانی و کارگروه تخصصی امداد و نجات در پدافند غیرعامل روز شنبه در محل جمعیت هلال احمر استان قزوین برگزار شد.

در این مانور که حسن آصفی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استان و هاشمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر و نمایندگان دستگاههای اجرایی حضور داشتند پس از نمایش فیلم حادثه انفجار در قطار در مسیر نیشابور که منجر به کشته شدن ۳۰۰ نفر شد نمایندگان ادارات تحلیل و دیدگاه خود و نقش ادارات مربوط خود را در این حوادث بازگویی کردند.

حسن آصفی در این مانور گفت: در حال حاضر با دو مشکل بزرگ مواجهیم و این که عادت نداریم تجارب خود را به دیگران منتقل کنیم وبرای دریافت این تجریبات هم اهتمام جدی نداریم که هزینه های ما را در حوادث بیشتر می کند.

وی بیان کرد: برخی حوادث را در استان مانند زلزله و آتش سوزی و سیل تجربه کرده ایم که می توانیم آن را به سایر استانها منتقل کنیم البته باید ما هم از سایر استانها بیاموزیم تا اگر اتفاق مشابهی رخ داد قادر به مدیریت بهتر باشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین تصریح کرد: در استانی زندگی می کنیم که حوادث زیادی را تجربه کرده و امکان وقوع حوادثی مانند امکان انفجار قطار در نیشابور بالاست و باید آماده چنین حوادثی باشیم.

وی بیان کرد: تردد خودروهای حامل مواد شیمیایی در استان بالاست و اگر در سالهای اخیر حوادثی در این زمینه نداشتیم دلیل نمی شود از آن غفلت کنیم.

آصفی گفت: به دلیل صنعتی بودن استان قزوین امکان بروز حوادث آتش سوزی در صنایع بویژه حوادث شیمیایی بسیار بالاست و باید بتوانیم تجهیزات و امکانات خود را با مدیریت بحران در این مواقع تقویت کنیم.

وی اظهارداشت: به نظر می رسد هنوز برخی از دستگاهها شرح وظایف خود را در حوادث نمی دانند و این موضوع می تواند هزینه های آسیب را بیشتر کند لذا انتظار داریم در این زمینه کمی کارشناسانه برخورد شود.

آصفی گفت: ایجاد یک منطقه امن پس از حوادث از نکاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و حوادث پس از آن را نیز پیش بینی کنیم.

وی بیان کرد: گاهی حتی امدادگران آتش نشانی هم اشراف کامل و آمادگی لازم برای اطفای حریق های بزرگ را ندارند که این نقطه آسیب باید برطرف شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین اظهارداشت: همان ابتدای حوادث باید بدانیم چه کاری لازم است انجام شود تا آسیب ها کاهش یابد و اگر دستگاهی به طور مستقیم هم مسئولیت نداشته باشد اما باید در امداد و نجات مشارکت کند زیرا هیچ دستگاه متولی به تنهایی قادر به امداد و نجات نیست و همه باید در صحنه باشند.

آصفی اضافه کرد: برای نمونه قرار نیست دانشگاه علوم پزشکی فقط به فکر درمان آسیب دیدگان و مجروحان یک حادثه باشد و اگر اورژانس در منطقه هست دیگر به مسائل دیگر کاری نداشته باشد در حالی که آسیب هایی چون مسمومیت غذایی، آلودگی آب، سرایت بیمارهای مختلف، مسمومیت غذایی و آلودگی احشام و مشکلات روانی از تهدیداتی است که شاید در نگاه اول کسی آن را جدی نگیرد.  

وی گفت: اشکال دیگر این است که در حوادث سطح بندی نداریم تا بموقع در حوادث ورود کرده و برای آنها تدبیر کنیم.

آصفی اضافه کرد: شاید فقط در زلزله تجربه خوبی داریم اما در سایر حوادث تسلط و تجربه کافی دیده نمی شود که در این مانورهای دور میزی باید نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و برای حل نواقص اقدام کنیم.