۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » سینما و تئاتر » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 31310
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
  • ارسال توسط :
درگذشت اسماعیل شنگله و روح‌الله مفیدی، دو بازیگر باسابقه ایرانی
درگذشت اسماعیل شنگله و روح‌الله مفیدی، دو بازیگر باسابقه ایرانی
در یک روز اتفاق افتاد؛

درگذشت اسماعیل شنگله و روح‌الله مفیدی، دو بازیگر باسابقه ایرانی

پیش از این دوهنرمند سیامک اطلسی، کامبیز درم‌بخش و فرشته طائرپور نیز از جمله قربانیان کووید بودند.

اسماعیل شنگله، بازیگر باسابقه ایرانی، شامگاه جمعه، ۲۴ تیر، بر اثر ابتلا به کرونا در ۸۶ سالگی درگذشت. ساعاتی قبل از آن روح‌الله مفیدی، دیگر هنرپیشه پیش‌کسوت سینما و تلویزیون ایران، در ۹۳ سالگی بر اثر بیماری سرطان از دنیا رفت.

رسانه‌ها خبر درگذشت اسماعیل شنگله را به نقل از دخترش، لیلا شنگله، منتشر کردند.

او که سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شده بود، در اوایل دهه ۱۳۳۰ وارد عرصه تئاتر شد و دو دهه بعد نیز با فیلم «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی، بازیگری در سینما را آغاز کرد.

فیلم‌هایی چون «سام و نرگس» و «سگ‌کشی»، تله‌تئاترهایی مثل «تاجر ونیزی» و «قطار ارواح» و مجموعه‌های تلویزیونی نظیر «مدرس»، «رعنا»، «آوای فاخته» و «شیخ بهایی» در کارنامه بازیگری شنگله دیده می‌شود.

این بازیگر که در سال‌های اخیر چندان فعالیت هنری نداشت و دور از تهران زندگی می‌کرد، به گفته خودش از سال ۱۳۸۸ به سرطان ریه مبتلا شد، اما بعدا وضعیت جسمی‌اش بهبود یافت.

از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، تعداد چشمگیری از فعالان عرصه هنر ایران جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند. پیش از اسماعیل شنگله، سیامک اطلسی، کامبیز درم‌بخش و فرشته طائرپور نیز از جمله قربانیان کووید بودند.

در همین روز جمعه، ‌۲۴ تیرماه هم، روح‌الله مفیدی نصرآبادی نیز پس از یک دوره بیماری سرطان در بیمارستانی در تهران درگذشت.او در سال ۱۳۰۸ در شهر یزد متولد شد و چند سال پیش از شنگله، در اواخر دهه ۱۳۲۰ بازیگری تئاتر را شروع کرد.

او سپس با فاصله کوتاهی وارد سینما شد و اولین فیلمی که در آن بازی کرد فیلم «پریچهر» در سال ۱۳۳۰ بود. مفیدی تا زمان انقلاب، در حدود ۳۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت که فیلم «تنگسیر» ساخته امیر نادری و مجموعه «دایی‌جان ناپلئون» از جمله آنها بود.

این بازیگر پس از انقلاب بازی در سینما و تلویزیون را ادامه داد تا این که در سال ۹۲ در یک مجموعه تلویزیونی برای آخرین بار جلو دوربین رفت