۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 16565
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۳۹
  • ارسال توسط :
خدمات روان‌شناسی تبدیل به«کالای لوکس» شده است
خدمات روان‌شناسی تبدیل به«کالای لوکس» شده است

خدمات روان‌شناسی تبدیل به«کالای لوکس» شده است

کرونا، نرخ شیوع نشانه‌های روان‌شناختی را افزایش داده است.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی گفت: اکنون به‌خاطر محدودیت‌ها و مشکلات ایجاد شده ناشی از کرونا، نرخ شیوع نشانه‌های روان‌شناختی افزایش داشته است؛ به‌طوری‌که استرس، اضطراب، تعارض، افسردگی، وسواس و سایر نشانه‌ها رو به افزایش است.
به‌گزارش فارس، محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره گفت: جسم و روان در تعامل یکدیگرند و اگر هرکدام دچار عوارضی شوند بر دیگری اثر می‌گذارد، ما نمی‌توانیم جسم سالم داشته باشیم اما روان ناسالم؛ بنابراین باید همزمان برای هردو سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم.
حاتمی با بیان اینکه سلامت روان چند بعدی است و مسائل و مشکلات روی اندیشه، هیجان و رفتار که مولفه‌های اصلی روان است اثر می‌گذارد، تصریح کرد: مهم‌ترین چالش سلامت روان این است که برای پیشگیری از عوارض روانی کرونا برنامه‌ای نداریم و متولی پیگیری در این‌باره وجود ندارد و یک امر حاشیه‌ای است.
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره یادآور شد: کمیته ویژه مقابله با عوارض روانی در ستاد ملی یک ضرورت است. اکنون ۹‌ماه از ورود کرونا می‌گذرد، یعنی ۹‌ماه با تأخیر این مسئله عنوان می‌شود، پیش‌بینی ما حتی اگر کرونا رخت بربندد اما آثار روانی آن پابرجاست که باید یک حرکت بزرگ برای مقابله با اضطراب ملی راه‌اندازی کنیم. وی خاطرنشان کرد: چالش سوم سلامت روان و فضاهای مجازی است که افراد با هر تخصصی یا حتی بدون تخصص خود را روان‌شناس و مشاور در فضای مجازی معرفی می‌کنند و با راهنمایی‌های غلط باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی و روانی می‌شوند. فضاهای مجازی افسارگسیخته در ذهن و اندیشه مردم اثر می‌گذارند. باید برای مدیریت فضاهای مجازی و فرهنگ استفاده از آن تمهیداتی اندیشیده شود. رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره چالش چهارم بحث بیمه‌های پایه و تکمیلی است. مردم به لحاظ اقتصادی نمی‌توانند برای مسائل خود به روان‌شناس و مشاور مراجعه کنند و خدمات روان‌شناسی و مشاوره تبدیل شده است به یک کالای لوکس و درصد کمی از مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.
حاتمی ادامه داد: در قانون برنامه ششم بند ج ماده۱۰۲ موضوع بیمه‌های پایه و تکمیلی تصویب شده است. در این شرایط بحرانی کمترین کار این است که مجلس با دولت همکاری کنند، مردم بتوانند از دفترچه‌های بیمه خدمات اجتماعی و درمانی برای خدمات روان‌شناسی و مشاوره استفاده کنند. چالش پنجم عدم‌تصویب تعرفه‌ها است.
وی متذکر شد: سازمان مدت‌هاست تعرفه‌ها را به هیأت دولت پیشنهاد کرده است و در کمیسیون فرعی اقتصاد هم تصویب شده است اما از اعلام آن خودداری می‌شود. این امر موجب شده است افراد از مردم بابت ۴۵دقیقه مشاوره مبالغ خارج از مصوبه سازمان دریافت نمایند و این اجحاف به حق مردم است. رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره بیان داشت: اکنون ویروس کرونا وضعیت روانی مردم را دچار مشکل کرده است، از یک طرف خانواده‌هایی که دارای متوفی هستند، از طرف دیگر کسانی که درگیر کرونا هستند و در کنار آن کادر درمان و کل جامعه به خدمات روان‌شناسی و مشاوره نیاز دارند.
حاتمی افزود: سبک زندگی کرونایی، بسته‌های آموزشی، مهارت‌های کنترل خشم، استرس، مهارت مدیریت فرزندان در خانواده و از همه مهم‌تر افرادی که نیاز دارند با مشاورین خود حرف بزنند، گفت‌وگو کنند، لذا ضرورت طرح غربالگری سلامت روان باید اجرایی شود و برای همه ۲۲میلیون خانواده شناسنامه سلامت روان تدوین شود.