۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » رسانه ها » فرهنگ و هنر » قزوین
  • شناسه : 30121
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
  • ارسال توسط :
خبرنگارِ میرزا بنویس نباشیم!
خبرنگارِ میرزا بنویس نباشیم!

خبرنگارِ میرزا بنویس نباشیم!

ین وظیفه ی اهالی قلم و رسانه است که زمینه ی پاسخگویی و رضایت مخاطبان و شهروندان را فراهم سازند.

اگر قرار است خبرنگار نقش میرزا بنویس را اجرا کرده و در پای صحبتهای مسئولین بنشیند و هر آنچه که آنها می گویند بنویسد و منتشر کند -که مبادا رپرتاژآگهی احتمالی را از دست داده باشد،- پس وجدان اجتماعی و رسانه‌ای اش چه می‌شود؟ ضمن اینکه این رسالت خطیر! را هم صدا و سیمای دولتی می‌تواند انجام دهد و هم رسانه‌های وابسته.
در این نوشتار که به برخی از سخنان شهردار قزوین در جمع اصحاب رسانه استان پرداخته می‌شود، در واقع مشت نمونه خروار است، اما از آنجایی که مطالب مطروحه در این نشست که همراه با ضیافت افطاری و احتمالاً نوید ارائه ی همکاری های فی مابین! همراه بوده است، استارت تعدی به سرمایه های شهر و شهرسازی و آثار ارزشمند به جامانده از نیاکان و اجداد این سرزمین فرهنگی و عالم خیز است. نکات مهمی که هر یک از آنها می‌تواند سوژه خبری و تحلیلی برای اصحاب رسانه ای باشد که متاسفانه تاکنون هیچ یک از آنان جرأت و یا توان پرداختن به آن را نداشته اند.
اگر قرار باشد هر مسئولی که پست و مقام گرفته و بر میزی گمارده شده، هر آنچه که نظر و خواست خودش باشد را بگوید و اجرا کند، چه کسی باید صدای حق طلبانه و اصلاح گرایانه ی شهر و مردمانش باشد؟ بسیاری از مطالب و نکات مهمی که مسئولین در سخنرانی های تبلیغاتی و عملکردی شان مطرح می‌کنند، پرسش‌ها و اما و اگرهای زیادی را در ذهن مخاطب و مردم ایجاد می‌کند که امکان دسترسی آنان برای دریافت پاسخ لازم وجود ندارد، بنابراین این وظیفه ی اهالی قلم و رسانه است که زمینه ی پاسخگویی و رضایت مخاطبان و شهروندان را فراهم سازند. از طرفی اگر مسئولی در قبال گفته‌ها و سخنانش پاسخگو نباشد، این خبرنگار و اهل رسانه است که بایستی به تجزیه و تحلیل و نقد آن -با بهره‌گیری از نظرات مردم و کارشناسان مربوطه- بپردازد تا از بروز بسیاری از انحرافات در اداره ی جامعه ای که متعلق به آحاد مردم است، جلوگیری شود. در غیر این صورت نهادن نام شریف خبرنگار و یا اصحاب رساله به میرزا نویسانی که صرفاً به دنبال کسب درآمد و یا اعتبار اجتماعی خود از این هنر خطیر مردمی هستند، راه به بیراهه رفتن خود و مردم است.
با توجه به آنچه رفت، آیا طرح مطالبی چون: “مشکل اولیه شهر تفرجگاه نیست/ نشریه پیام شهر به صورت برخط کار خواهد کرد/ امروز به بهانه حفظ باغستان و سنت اجازه ورود تکنولوژی به باغستان را نمی‌دهند/ افرادی امروز برای جنوب شهر و بافت تاریخی اظهار نظر می‌کنند که خود در شمال شهر و در برج‌ها ساکن هستند/ به نظر من باغستان نابود نشده است/ نباید به بهانه بافت تاریخی، مانع رشد جنوب شهر شویم/ کجا ارتفاع ساختمان به بافت تاریخی آسیب رسانده است؟ و …” توسط شهردار قزوین و در جمع اصحاب رسانه، قابل تحلیل، نقد، بررسی و روشن شدن ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن نیست؟ اگر هست چرا اصحاب قلم و رسانه خاموش اند؟ اگر هم نیست، انتشارش چه سودی برای جامعه و مردم دارد؟
* حسن شکیب زاده ، فعال رسانه ای