۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » رسانه ها » نظام سلامت
  • شناسه : 9381
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۹:۴۹
  • ارسال توسط :
خبرنگاران در خط مقدم اطلاع‌رسانی  بحران‌ها
خبرنگاران در خط مقدم اطلاع‌رسانی  بحران‌ها

خبرنگاران در خط مقدم اطلاع‌رسانی بحران‌ها

روزهای خوب دوباره خواهد رسید

محمد کشاورز، رئیس سازمان بسیج رسانۀ استان قزوین

ویروس منحوس کرونا مدتی است که به شهر و دیارمان هجوم آورده و به سیره و روش دشمنان، مشغول آزار و اذیت مردم مظلوم کشور عزیزمان است. تاریخ نشان داده که همواره سربازان و مدافعان وطن با از خود گذشتگی و ایثار در برابر دشمنان صف کشیده و مام میهن را از دست دیو زبون نجات داده‌اند. این مدافعان، زمانی با لباس رزم در میدان جنگِ سختند و در زمانی دیگر در میدان‌های فرهنگ، اعتقاد، اقتصاد، امنیت و … با پوشش‌های متفاوت، مدافع حریم ایران اسلامی هستند.

بدون تردید، امروز پزشکان، پرستاران و کادر درمان، سربازان سفیدپوش وطن در خط مقدم نظام سلامتند که به شایستگی و فداکارانه در سنگر بهداشت و درمان در حال خدمت به هم میهنان هستند.

در این بین اما مدافعانی دیگر، همواره در تمامی حوادث در کنار مردم و مسؤولین در حال ایثارگری و انجام وظیفه‌اند. بی‌شک، خبرنگاران در خط مقدم اطلاع‌رسانی بحران‌ها قرار دارند؛ در این شرایط گروه خبرنگاران در میدان، اعم از مکتوب، دیداری، شنیداری و مجازی وظایفی را دنبال می‌کنند که از جمله می‌توان به اعلام شرایط اضطراری، سازماندهی آمار، اطلاعات و اخبار و همچنین کمک به شفافیت بیشتر اطلاعات اشاره کرد.

در این شرایط خاص، که کشور با ویروس و بیماری درگیر است خبرنگاران مثل همیشه در این عرصۀ جهادی نیز دغدغه‌مند، شجاعانه، با انگیزه و احساس مسؤولیت، خود را وقف می‌کنند تا با نظارت دقیق روی فعالیت سازمان‌های امداد، از درستی و سرعت عمل متولیان امر اطمینان حاصل کنند؛ همۀ ما می‌دانیم این مسئله باعث تقویت نظم جامعه و احساس آرامش و ثبات‌روانی، شخصیتی و هویتی افراد نیز می‌شود.

موضوعی که کم‌تر به آن اشاره شده این است که خبرنگاران در این شرایط سخت با حضور در جامعه و ادامۀ فعالیت مؤثر خود و حتی حضور در مراکز درمانی و تلاش برای انعکاس واقعیت‌ها و خدمات، شاجاعانه و ایثارگرانه جهادی کم‌نظیر را رقم می‌زنند و در خط مقدم مبارزه با شیوع بیماری افکار مردم را آگاه می‌کنند.

همواره بروز شایعات و ابهامات و نیز اطلاع‌‌رسانی ناقص در چنین شرایطی باعث می‌شود تا فرصت‌طلبان از اطلاعات محدود مردم از ماهیت رخدادها، سوء استفاده کرده و به شایعات دامن بزنند که در این صورت، خود این شایعات زمینه‌‌ساز بحران‌های دیگری می‌شود.

خبرنگار بصیر و وطن دوست باید در این جنگ نابرابر رسانه‌ای که اراده‌، روان، ادراک و شناخت مردم از سوی دشمنان و مزدوران داخلی و خارج نشین مورد هجمه قرار گرفته است، با انتشار اخبار صحیح و امیدآفرین، روشنگری خط دروغ و جنگ روانی دشمن، تشویق مردم به زندگی عادی همراه با رعایت موازین کامل بهداشتی، ایجاد نشاط و شادابی و… به هم‌وطنان عزیز و گرامی خدمت‌رسانی کند.

بدون شک افرادی که به‌عنوان خبرنگار در کمک به رفع این مشکل در کشور فعال هستند باید نخست در صحنۀ مواجهه با بیماران و حضور در مناطق آلوده، تجهیزات ایمنی مناسب مثل ماسک و دستکش به همراه داشته باشند و سپس بدانند که چگونه و به نقل از چه کسی اخبار را منتشر کنند و از صحت و سقم خبر مطمئن شوند. همچنین خبرهای مربوط به کمک و همدلی‌ مردم، گروه‌های جهادی، توان و قدرت تیم پزشکی کشور را برای آرامش بخشی به‌ جامعه به نحو مطلوب و شایسته  منتشر نمایند.

ان‌شاءالله به زودی کشور این مرحلۀ سخت را پشت سر خواهد گذاشت و روزهای خوب دوباره خواهد رسید که بخش قابل توجهی از تحقق این امر، به سازمان خبررسانی کشور مربوط است.