۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » حوادث » حوزه و دانشگاه » نظام سلامت
  • شناسه : 8592
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۷:۵۶
  • ارسال توسط :
حوزه علمیه قم تعطیل شد
حوزه علمیه قم تعطیل شد

حوزه علمیه قم تعطیل شد

تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) ضرورتی ندارد

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا با تعطیلی حوزه‌های علمیه قم آغاز شد.

به گزارش وقایع خبری به نقل از ایران حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد معاون آموزشی حوزه علمیه قم از ادامه تعطیلی دروس حوزه علمیه قم خبر داد و گفت: به علت پیشگیری از سرایت ویروس کرونا تمامی دروس حوزه علمیه قم در همه سطوح اعم از مدارس علمیه، مراکز تخصصی و دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم یکشنبه ۴ اسفند تعطیل است و تعطیلی سایر روز‌های هفته پیش رو نیز بموقع اطلاع‌رسانی خواهد شد.
با این حال تعطیلی و قرنطینه استان قم به‌عنوان استانی که نخستین موارد ابتلا به کرونا و مرگ بر اثر آن را شاهد بود به گفته مینو محرز عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش در حیطه اختیار وزارت بهداشت نیست و ارگان‌های دیگر باید قرنطینه را انجام دهند. به گزارش ایلنا، محرز در عین حال گفت: درخواست قرنطینه شهرهایی که شیوع بیماری در آنها بالاست باید از سوی وزارت بهداشت مطرح شود.
تصمیمی که صبح دیروز رئیس پدافند غیر عامل کشور درباره آن گفت: در چرخه اقدامات پدافند زیستی، اقدامات قرنطینه وجود دارد و زمانی که کنترل توسعه انتشار ویروس از بین برود طبیعتاً قرنطینه یکی از اقداماتی است که باید انجام شود ولی هنوز به این جمع‌بندی نرسیدیم. سردار غلامرضا جلالی با بیان اینکه از سه روز گذشته آمار مبتلایان حتی در قم افزایش پیدا نکرده و کنترلی در حال انجام است و وضعیت آمارها نشان از ثبات دارد، درباره احتمال قرنطینه قم یا مراکز زیارتی گفت: هشدارهای بهداشتی باید تقویت شود و تأکید کردم که باید سطح آموزش بالابرود.


توصیه های آیت الله سبحانی
این در حالی است که آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با تأکید بر ضرورت توجه به هشدار‌ها و توصیه‌های پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: توصیه پزشکان و مسئولان بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا از جمله عدم حضور در اجتماعات برای ما حجت است. به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید اظهار داشت: به طور قطع درهر پدیده‌ای که رخ دهد، مصلحتی از جانب خداوند وجود دارد که ما از آن اطلاع نداریم. حالا که این بیماری آمده است اینکه مصلحت چه بوده است، خدا می‌داند ولی ما باید همیشه متوجه خدا بوده و بدانیم که خداوند منان نسبت به بندگانش همواره رئوف و رحیم است. وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: خداوند محافظانی را برای بشر می‌فرستد که  بشر را از بسیاری از بلایا حفظ می‌کنند و در این بلا نیز، این حافظان در این شهر و شهرهای دیگر وجود دارند که امیدواریم با دعا و توسل، خداوند این بلا را رفع کند، کما اینکه در سابق نیز رفع کرده است.
به گزارش شفقنا، آیت‌الله صانعی نیز در درس خارج فقه خود بر رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از مبتلاشدن به کروناویروس- بیماری که از چین- شروع شده است، از نظر فقهی و شرعی تأکید کرد. دفتر این مرجع تقلید شیعیان اعلام کرد: «با توجه به توصیه مسئولین پزشکی و بهداشتی مبنی بر عدم حضور در اماکن عمومی، درس خارج فقه حضرت آیت‌الله العظمی صانعی از تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۳ الی ۱۳۹۸/۱۲/۹ به مدت یک هفته تعطیل می‌باشد.»


تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) ضرورتی ندارد
مشاور تولیت حرم حضرت معصومه(س) درباره ضرورت تعطیلی این حرم که یکی از مراکز اصلی اجتماع مردم در قم است، گفت: تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند و معمولاً زائران توجیه هستند و مراعات می‌کنند. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر حسینی‌نژاد در عین حال با اشاره به ضدعفونی حرم گفت: تعداد زائران هم کم شده است، اما ما زائران را اذیت نمی‌کنیم. البته کلاً حضور مردم در مراکز عمومی قم کم شده و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند. الان در حرم بیشتر خارجی‌ها، پاکستانی و هندی‌ها و… حضور دارند.
او درباره اینکه تصمیم به تعطیلی حرم را چه کسی باید بگیرد، توضیح داد: تعطیل کردن حرم اگر لازم باشد در شورای تأمین استان، یا شورای امنیت ملی باید تصمیم‌گیری شود، چون هم حرم امام رضا(ع) هست و هم حرم حضرت شاهچراغ و حرم حضرت عبدالعظیم و امامزادگان هم هستند و ممکن است این کار جو منفی ایجاد کند و مردم را بدتر بی‌پناه کند. این تصمیمات را باید نظام بگیرد، همه به یک تصمیم برسند و مثلاً حرم را ببندند یا محدود کنند.
طی چند روز گذشته بسیاری از کارشناسان توصیه کرده‌اند با توجه به اینکه برخی شواهد و قرائن نشانگر وضعیت انتشار احتمالی ویروس کرونا در قم است، حضور در کلیه اجتماعات لغو شود و مردم تنها برای کارهای ضروری به محل‌های عمومی بروند.


همکاری های بین المللی علیه کرونا
انتشار اخبار رسیدن کرونا به ایران و شیوع آن در برخی شهرها با اقدامات بین‌المللی همراه شد. سخنگوی وزارت خارجه چین و وزیر بهداشت ترکیه روز جمعه برای همکاری با ایران و مقابله با شیوع ویروس کرونا اعلام آمادگی کردند. «گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه دولت و مردم ایران کمک‌ها و حمایت‌های باارزشی را نسبت به چین ارائه داشتند، تأکید کرد: چین به همکاری، هماهنگی و ارتباط نزدیک خود با ایران ادامه می‌دهد تا هر چه زودتر با این ویروس مسری مقابله کنیم و مردم هر دو کشور را در سلامت کامل نگه داریم.
به‌گزارش ایسنا، روز گذشته سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت نیز با صدور بیانیه‌ای از تصمیم دولت کویت برای تعلیق پروازهای مسافری از کویت به ایران و بالعکس و نیز کنترل تردد مسافرین ورودی به منظور جلوگیری از احتمال ورود این بیماری به کویت خبر داد.
به‌گزارش ایلنا، سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت هم درباره بسته‌ شدن مرز ایران و عراق به‌دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: به‌دلیل موضوعات بهداشتی مسئولان عراقی درخواست‌ کرده‌اند به جهت بهبود روند کار روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه اعزام زائران به عتبات متوقف شود تا مسئولان عراقی و ایرانی در یک جلسه مشترک تصمیم نهایی در خصوص تسهیل در روند اعزام زائران را اتخاذ کنند.
به گزارش ایسنا، در همین شرایط «محمد علی الحکیم» وزیر امور خارجه عراق در صفحه توئیتر خود نوشت که کمیته وزارتی این کشور روز جمعه جلسه‌ای با ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور مقابله با انتشار ویروس کرونا برگزار کرده‌اند و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نشست مشترک کمیته‌های عراقی و ایرانی برای مقابله با این بیماری اتخاذ شده است.