۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » اخبار ملی
  • شناسه : 16811
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
  • ارسال توسط :
حضور تکفیری‌ها نزدیک مرز‌های ایران تحمل نخواهد شد
حضور تکفیری‌ها نزدیک مرز‌های ایران تحمل نخواهد شد

حضور تکفیری‌ها نزدیک مرز‌های ایران تحمل نخواهد شد

توافقی که بین ارمنستان و آذربایجان و با وساطت روسیه در همان چارچوب و اصولی که طرح ایران بود صورت گرفت.

سید عباس عراقچی امروز با حضور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما، در خصوص مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ و مواضع ایران در این خصوص، افزود: بحران قره باغ در مرز‌های شمالی ایران موجبات نگرانی‌های بسیاری شده بود، ما هم با آذربایجان و هم با ارمنستان روابط دوستانه تاریخی داریم، البته با آذربایجان به خاطر هموطنان آذری زبان خود ارتباطات یک مقدار عمیق‌تر بوده و با ارمنستان هم باز به خاطر هموطنان ارمنی خود ارتباطات خوبی داشتیم.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: این درگیری‌ها در مرز‌های ما باعث نگرانی‌هایی شد، حتی در بعضی مواقع خساراتی را در مرز‌های ما به بار آورد. 
وی با بیان اینکه باید این درگیری سریع‌تر خاتمه می‌یافت، گفت: جنگ بین دو همسایه ما قطعا امر ناپسندی بود البته ریشه جنگ در یک درگیری و مشکل تاریخی بوده که از قدیم بین ارامنه و آذری‌ها وجود داشته است.
آقای عراقچی افزود: اقتضا می‌کرد جمهوری اسلامی ایران نقش خود را در کاهش این درگیری و حتی الامکان خاتمه درگیری ایفا کند، ما یک طرح پیشنهادی را با مشورت‌ها با همه طرف‌ها آماده کردیم و قرار شد من این طرح را در سفر به منطقه معرفی و تلاش کنیم درباره حصول این طرح اجماعی به وجود بیاید و هم نگرانی‌های ایران را به این کشور‌ها منتقل کنیم که بدانند جمهوری اسلامی ایران در چه حوزه‌هایی نگرانی دارد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین گفت: خوشبختانه اصول و چارچوبی که برای آتش بس و شروع مذاکرات معرفی کردیم، جای خود را به خوبی باز کرد و توافقی که نهایتا دو شب گذشته بین ارمنستان و آذربایجان و با وساطت روسیه در همان چارچوب و اصولی که طرح ایران بود صورت گرفت.
وی مهمترین اصل آن پیشنهاد ایران را آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان عنوان کرد و افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران از روز اول این درگیری‌ها مخالفت با اشغال بوده است و از اوایل دهه ۹۰ میلادی موضع اصولی ایران بوده و ما خواهان آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان همواره بوده‌ایم و این موضع را حفظ کرده‌ایم و در طول ۳۰ سال گذشته تلاش کردیم این را حفظ کنیم.
آقای عراقچی خاطر نشان کرد: ارمنستان و جمهوری آذربایجان خودشان ترجیح دادند که امور از طریق گروه مینسک دنبال شود، اما این گروه هم در ۳۰ سال گذشته نتوانست این بحران را حل و فصل کند و نهایتاً به درگیری منجر شد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار داشت: همین باعث شد ایران با طرح خودش مجددا وارد میدان شود و البته این بار بیش از گذشته جای خود را باز کرد.
وی افزود: الان آتش بسی برقرار شده و براساس پیشنهادی که ما دادیم بر اساس جدول زمانی ارمنستان از سرزمین‌های اشغالی خارج و حقوق ارامنه و امنیت آن‌ها باید تضمین شود و بازگشت آوارگان و تبادل اسرا و اجساد همه این‌ها پیش‌بینی شده بود.
آقای عراقچی تصریح کرد: بر اساس یک سری اصول و مبانی بین‌الملل که از نظر ما تغییرناپذیر هستند، مهمترین آن‌ها حفظ تمامیت ارضی همه کشور‌های منطقه و احترام به حاکمیت کشورها، تغییرناپذیری مرز‌های بین‌المللی و حفظ ژئوپلتیک سیاسی منطقه است، این نگرانی‌هایی بود که ما منتقل کردیم.
معاون وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: یکسری نگرانی‌های دیگر داشتیم که خیلی صریح به همه طرف‌های درگیر منتقل کردیم، حضور نیرو‌های تکفیری قطعاً خطراتی برای آینده امنیت منطقه به دنبال خواهد داشت و حضورشان در این بحران غیر ضروری بوده و الان که آتش‌بس رسیدیم حتماً باید از منطقه خارج شوند و ما حضور این‌ها را در مرز‌های خود به هیچ وجه تحمل نخواهیم کرد و هر اقدامی که لازم باشد صورت خواهیم داد.
وی همچنین نقش مشکوک و توطئه آمیز رژیم‌صهیونیستی در این درگیری کاملاً مشهود دانست و گفت: این موضوع نگرانی‌هایی را برای آینده منطقه ایجاد می‌کند که در این سفر به همه طرف‌هایی که به نوعی درگیر بودند، تذکر و هشدار دادیم که نباید اجازه دهند این رژیم بتواند در منطقه جای پایی را به دست بیاورد که نقطه‌ای برای تنش و بحران دائمی در منطقه ایجاد کند. 
آقای عراقچی در ادامه گفت: صهیونیست‌ها قطعاً هیچ نیت خیری در کمک به هیچ کشوری در منطقه ندارند، الا پیگیری سیاست‌های خباثت آمیز خودشان و این نگرانی‌ها منتقل شد، در این سفر هم به لحاظ کمک به خاتمه درگیری و هم انتقال نگرانی‌ها و هم اشتراکات فکری در منطقه بسیار مفید و لازم بود.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان افزود: حضور نیرو‌های تکفیری در این منطقه هیچ توجیحی وجود ندارد، همه باید بدانند که حضور این‌ها در نزدیکی مرز‌های ما به هیچ وجه تحمل نخواهد شد و هر اقدامی که لازم شد ولو به صورت مستقل انجام خواهیم داد. 
آقای عراقچی تصریح کرد: کشور‌های منطقه به ما اطمینان دادند که حضور این افراد موقتی خواهد بود و آن‌ها به زودی خارج خواهند شد.