۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » جامعه » فرهنگ عمومی » فرهنگ و هنر » قزوین » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 16481
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۰۱
  • ارسال توسط :
حالِ کتاب با “باغ کتاب” خوش نمی شود!
حالِ کتاب با “باغ کتاب” خوش نمی شود!

حالِ کتاب با “باغ کتاب” خوش نمی شود!

تا 24 آبان؛ روزکتاب وکتابخوانی فرصت زیادی باقی نمانده است.


مدیرعامل ناشران استان قزوین: برآورد اولیه برای تاسیس “#باغ_کتاب”، دو میلیارد تومان اعتبار به شرط وجود فضا برای تجهیز و راه‌اندازی است و این فضا نیازمند یک فضای سرپوشیده دو هزارمتر مربعی بوده و باید بتوانیم این فضا را آماده کنیم. -صبح قزوین-۵آبان۹۹

***
بیست و چهارم شهریورماه بود که مدیرعامل ناشران استان قزوین، خبر برپایی “باغ کتاب” به عنوان یک فروشگاه و نمایشگاه دائمی بزرگ کتاب -که تمام نیازهای جامعه فرهنگی استان قزوین را بتواند پوشش دهد- را رسانه ای کرد و گفت: “استارت این کار را دو ماه پیش زده ایم و طی جلسه با معاون اقتصادی استاندار، تاسیس باغ کتاب را مصوب کردیم و اکنون در حال پیگیری برای برپایی آن در مکان مناسب در استان هستیم که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم باغ کتاب را در استان قزوین برپا کنیم”. (پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین/ ۲۴ شهریور۱۳۹۹).
حالا پس از گذشت فقط یازده روز از انتشار خبر برپایی باغ مورد نظر، مدیر عامل مربوطه، موضوع را به اما و اگرهایی کشانده است که از همان روز اول معلوم بود که این خبر پایه و اساسِ اجرایی شدن ندارد. خبری که اصحاب رسانه هم صرفا برای اینکه خبری داشته باشند و از غافله عقب نمانده باشند نسبت به انتشار آن اقدام کرده اند!
جالب اینجاست، در شرایطی که هنوز هیچ فضا و مکانی برای راه اندازی این طرح وجود خارجی ندارد، برای تجهیز و راه اندازی اش دو میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است! یعنی تامین اعتبار برای فضایی خیالی!
البته این هم گفته شده است: “با جلساتی که با ناشران برگزار کردیم مقرر شد با استفاده از ظرفیت داخلی، فضایی به صورت استیجاری! در نظر گرفته و در مراحل بعدی در صورت حمایت مسئولان استانی، فضا را گسترش دهیم”.
در واقع با احتمال تهیه ی فضای استیجاری، تامین دو میلیون تومان اعتبار، حمایت مسئولان استانی، تعامل بین دستگاه‌ها و حمایت دوستان فرهنگ دوست و علاقمند به توسعه ی فرهنگی، اجرای طرحی رسانه ای شده است که تا پایان سال‌جاری که هیچ، تا سالیان سالی که مسئولینِ مدعی امور فرهنگی و ارزشی استان، با شرح و وظایف دستگاه اداری خود آشنا نشده و کارها را بر پایه ی تعقل و کارِ کارشناسانی شده انجام ندهند، تحقق آن آرزو و شعاری بیش نخواهد بود.
به نظر می رسد، صرف مصوبه کردن چنین طرح های کارشناسی نشده -حتی در استانداری هم- راه به جایی نخواهد برد. پس بهتر است در شرایط موجود که کتابفروشی های شهر، مسئولین موسسه های انتشاراتی و نویسندگان و مولفین در شرایط بحرانی و کتاب در اوج مغفولیت به سر می برد، به جای طرح شعارهای بی پایه و اساس، به دنبال رفع مشکلات موجود و جلوگیری از تعطیلی و فراموشی دست اندرکاران امور نشر استان و زدودن غبار از چهره ی کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه باشیم.
تا ۲۴ آبان؛ “#روزکتاب وکتابخوانی” فرصت زیادی باقی نمانده است. به جای آماده شدن برای انعکاس مانورهای تبلیغاتی مسئولین، سری به عوامل نشر کتاب بزنید و پای دردِدلهایِ شان بنشینید. شاید مَرهَمی باشد!

حسن شکیب زاده- پژوهشگر دفاع مقدس و فعال حوزه چاپ ونشر